פורסם על ידי: רועי רוטמן | 17 ביוני 2009

הגזענות של אהרונוביץ'

בדיוק כשהתכוונתי להיכנע למחסום הכתיבה ולהודות שהשבוע אין לי מה להגיד, הגיע השר יצחק אהרונוביץ' ועשה לי את היום. גם בגלל שעכשיו יש על מה להתרגז, וגם בגלל שלא באמת צריך להכביר מלים כדי שדעתי על הדברים האלה תהיה ברורה. ובכל זאת, אכביר מלים.

התגובה הראשונית שלי לעניין היתה אמוציונאלית, אני חושב. היה לי ברור שאהרונוביץ' צריך ללכת הביתה, ויפה שעה אחת קודם. היה לי ברור שהוא גזען חשוך שאין לו מקום בממשלה או בציבוריות הישראלית (עקרונית. אני יודע שניסיון החיים מלמד שזה דווקא ישחק לטובתו). אבל ככל שחשבתי על העניין יותר, ובסיוע כמה שאלות קשות של חבר, הגעתי למסקנה שאהרונוביץ' אמנם צריך ללכת, אבל שזה לא כל-כך פשוט.

הבעיה העיקרית בהתייחסות לעניין הזה היא שכולנו חוטאים בשנאת-זרים מסויימת. אנחנו יונקים את זה כמעט עם חלב אמנו. זה בא לידי ביטוי ביחס לערבים, ביחס למזרחיים, ביחס לאשכנזים, ביחס לעולים מהמדינות שפעם היו ידועות כברית המועצות (כל הזכויות שמורות לפרינס), ביחס לעולים מאתיופיה, Just name it. אני לא מכיר באופן אישי ולו אדם אחד שמעולם לא נתפס באמירה שאפשר לקרוא לתוכה גזענות (וזה כולל, כמובן, אותי). אבל, השאלה היא לא רק מה אומרים, אלא גם באיזה פורום זה נאמר. יש הבדל, לדעתי, בין בדיחה, סרת טעם ככל שתהיה, הנאמרת בין חברים (ואפילו אם אחד מהם הוא שר) לבין "פליטת פה" בסיור מתוקשר, מעין מסיבת עיתונאים ניידת. אם אהרונוביץ' היה משחרר איזו הלצה על "ערבושים" באירוע חברתי פרטי בחוג משפחתו, ומישהו היה שומע ומלשין לציבור, התגובה שלי היתה "טוב, זה לא יפה. שיתנצל ונגמור עם זה". אבל כשפליטת הפה הזו נעשית בסיור מקצועי מתוקשר מול עיתונאים, מיקרופונים ומצלמות, אני קצת פחות סלחן. והסיבה שאני פחות סלחן היא שאני חושב שזה מעיד לא רק על כך שהאיש לא יודע איפה מותר לספר בדיחות גסות ואיפה לא, אלא גם על כך שהוא לא באמת חושב שזו הלצה. פליטת הפה הזו מעידה, לדעתי, שההתייחסות לערבים כאל "ערבושים" מוטמעת עמוק מאוד במוחו של אהרונוביץ'. זה בא לו באופן טבעי. ולכן הוא צריך ללכת.

וזה לא מפתיע, אגב. האיש מגיע מתוך הגוף שעליו הוא ממונה. תרבותו היא התרבות הארגונית של המשטרה. מה שהוא אומר, במידה רבה, משקף את מה שהמשטרה חושבת. וזה לא בגלל שהמשטרה מאמצת את "רוח המפקד" הקסנופובית, אלא בגלל שהמפקד הגיע מתוך המשטרה הגזענית. ואם מישהו צריך ראיות לטענה הזו, אז עכשיו אני קורא שכל מיני "לשעברים" במשטרה חושבים שהכל בסדר (או לפחות, לא כל-כך גרוע). וחיפוש בגוגל של המילה "ערבושים" הביא גם את הידיעה הזו (וחשוב להגיד: חיפשתי "ערבושים", לא "ערבושים" ו"משטרה", ובכל זאת, זו היתה התוצאה השניה בגוגל, מיד לאחר ההפניה לסיקור ב-google news של פרשיית אהרונוביץ'). עושה רושם שהמילה הזו היא כמעט נדב"ר במשטרה.


Responses

  1. […] אהרונוביץ' מה הוא חושב על ערבים. ורק לפני שלושה ימים אני כתבתי שיש בהתבטאות האומללה והגזענית הזו של אהרונוביץ' […]

  2. […] השלישית תוך שבועיים אני מוצא עצמי חוזר להשתרשות העמוקה של הגזענות בתרבות […]

  3. […] להגנתו של אוחובסקי אפשר, אולי, לטעון שבסרטון הזה הוא נראה כמי שכימיקלים שונים ומשונים משוטטים במחזור הדם שלו (חבר שהפנה אותי אל הסרטון אמר "הוא שיכור". אני טענתי "הוא מסטול". כמובן, אין האחד מוציא את השני). מצד שני, גם חנן פורת (להבדיל) היה מבוסם קמעא כששלף את ה"פורים שמח" הזכור לרע שלו. זה לא עזר לו, ובצדק זה לא עזר לו, לחמוק מביקורת ציבורית על העניין. גם לאוחובסקי זה לא צריך לעזור. ואפילו אם הוא מתבדח, לא כל בדיחה אפשר לספר בכל פורום. […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

