פורסם על ידי: רועי רוטמן | 3 באוגוסט 2009

מי שטורח בערב שבת אוכל בשבת

אחד הנושאים שרזי ברקאי עסק בהם הבוקר (3.8.09) בתכניתו "מה בוער" בגלי צה"ל היתה הטענה שהתגובה נפוצה, אצל אנשים רבים, לרצח במועדון בנחמני 28 היא האשמה קולקטיבית של חרדים ודתיים באחריות למעשה. העניין הזה עלה גם בכמה דיונים מקוונים, בין היתר בטוקבקים לפוסט הזה של ענת פרי ב'גלוב' ולפוסט הזה של אביעד קדרון. דיונים (אם אפשר לקרוא להם ככה) דומים התנהלו גם בטוקבקים לסיקור האירוע באתרי החדשות השונים (Ynet, הארץ). יש לציין שבעוד שהידיעות החדשותיות עצמן לא עסקו בהאשמה ישירה של ציבור כזה או אחר, הרי שנכתבו להן לא מעט טוקבקים שמאשימים באופן מפורש את החרדים, כקבוצה, באחריות לרצח (אותי הפתיע לגלות שבאתר הארץ הופיעו טוקבקים כאלה הרבה יותר מהר אחרי פרסום הידיעה מאשר ב-Ynet) ולא מעט טוקבקים אחרים שיוצאים נגד ההאשמה הזו (וכמובן, לא מעט טוקבקים אחרים, שיוצאים נגד הומואים).

מה שמשותף לדיונים האלה, הן בפוסטים שהפניתי אליהם והן באתרי החדשות, הוא שנראה שהדיון בהאשמת המגזר החרדי התחיל דווקא בטוקבקים, ולא בידיעות או בפוסטים עצמם, ותחילתו היא במגיב הקורא שלא להטיח האשמות גורפות בקבוצות ובמגזרים שלמים. את הבסיס לקפיצה האוטומטית הזו מצאו לא מעט מהמגיבים בהתייחסות (בפוסט/ידיעה או בטוקבקים אחרים) לאמירות הומופוביות, שחלקן הן אמירות שטנה של ממש, של גדולי דור כמו שלמה בניזרי, אלי ישי או נסים זאב. לדעתי, ברוב המקרים ההתלהמות הזו היתה מיותרת לחלוטין, ושימשה בעצם בסיס להסטת הדיון מהנושא המרכזי לעבר מחוזות של "מה ששנוא עליך על תעשה לחברך" (מי אמר "רצח רבין" ולא קיבל?).

הזיהוי של קבוצות מסויימות עם הסתה הומופובית הוא כל-כך מוחלט, עד שגם כאשר אף אחד לא מאשים את הקבוצות הללו (להבדיל מפיגורות ציבוריות המשתייכות לקבוצות אלו) באחריות לרצח, קופצים המגינים שלהם אוטומטית וצועקים "מי אמר שיש קשר? אל תסיתו!". התגובה האוטומטית הזו מתעלמת מהעובדה שבאזכורים של בניזרי, ישי או זאב אין אלמנט של הסתה. יש כאן הפניית אצבע מאשימה כלפי אנשים שלהתבטאויותיהם יש קשר (גם אם לא קשר ישיר של סיבה ותוצאה) לרצח ביום שבת. אנשים כמו נסים זאב, אלי ישי ודומיהם, שמצווחים מעל כל במה אפשרית ובאוזני כל מי שרק מוכן לשמוע, במשך שנים, שההומואים הם אנשים חולים (אלי ישי), גרועים מבהמות (נסים זאב), טמאים (אלי ישי מכה שנית), שיש להדביר אותם כשם שמדבירים מגיפות (שוב פעם נסים זאב) – באמת שלא יכולים לבוא בטענות כאשר אירוע נורא כמו זה של יום שבת, שעולה ממנו ריח חזק של פשע-שנאה, מתקשר  אסוציאטיבית באופן אוטומטי לפועלם של אותם גדולי דור. אפילו אם לרצח בנחמני 28 אין קשר סיבתי ישיר לנסים זאב, הדה-לגיטימציה שזאב מנסה ליצור להומוסקסואליות פעלה את פעולתה. אפילו אם יסתבר שהרוצח לא מקבל הוראות מרבנים כאלה או אחרים, צריך לזכור שהתבטאויות שלהם, ובמיוחד בשים לב למעמדם הציבורי ולמשרות שהם אוחזים ואחזו בהם, נותנות לגיטימציה לתפיסה הזו של הומוסקסואליות כדבר רע, תפיסה שבמופע הקיצוני שלה מסתיימת בירי במועדון של בני נוער גאים.

זאב , ישי ובניזרי לא המציאו את ההומופוביה. ההומופוביה גם לא תמות איתם. אבל הם כמה מהדוברים הקולניים ביותר של ההומופוביה, וככאלה – הם מטרה פוטנציאלית ולגיטימית לחלוטין לכל אמירה אנטי-הומופובית שמישהו רוצה לומר. הרצח ביום שבת נותן, למרבה הצער, סיבה מספיק טובה לומר כמה אמירות אנטי-הומופוביות.


Responses

  1. נסים זאב חזר והציע בכנסת זו הצעה לתיקון חוק האימוץ אשר יאסור על משפחות הומוסקסואליות לאמץ ילדים. בדברי ההסבר הוא אומר:
    "מטרת הצעת חוק זה היא לאסור אפשרות של אימוץ ילדים על ידי בני זוג שהינם בני אותו מין וזאת על מנת להגן על זכויותיו של הילד לגדול ולהתחנך בבית רגיל בו יש שני הורים שיש באפשרותם להעניק לילד חיים רגילים בדומה למרבית הילדים שבסביבתו ולמנוע ממנו סטיגמות ותסביכים מיותרים".
    סוג של פרוטקשן. (נסים) זאב שמוצא לנכון להזהיר את כפה אדומה לא להתקרב ליער מחשש שתפגוש אותו שם.


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: