פורסם על ידי: רועי רוטמן | 20 באוגוסט 2009

שפעת השמאלנים

אם כואב לכם הראש, עלה לכם החום ואולי יש לכם קצת בחילות, יתכן שחטפתם שמאלני של 24 שעות. תשכבו במיטה, אל תלכו מחר לעבודה, וזה יעבור מעצמו. ובינתיים, בוגי יעלון יעבוד על חיסון. שידבר על זה עם נסים זאב, אולי יהיו לו כמה רעיונות. והאמת, האמירה הזו היא האמירה הפחות מטרידה שיעלון ניפק. המשפט "כשהייתי רמטכ"ל, אמרתי כמה פעמים בפורומים סגורים שכל פעם שהפוליטיקאים מביאים הנה את יונת השלום, אנחנו כצבא צריכים לנקות אחריה" (ובצדק עשו בויינט כשפתחו בציטוט הזה את הסרטון) מעיד שהמשנה לראש הממשלה שלנו לא ממש מבין שבדמוקרטיה, הצבא כפוף לפוליטיקאים. בדבריו של יעלון יש יותר מרמז, לדעתי, לא רק לאי הבנה כזו, אלא גם למחשבות על סבוטאז' ממש של הצבא ביוזמות מדיניות. אבל אם הבוס שלו לא מבין מה זו דמוקרטיה, למה שיעלון יבין?


Responses

  1. מה זו באמת דמוקרטיה?
    האם דמוקרטיה מאפשרת את עריצות הרוב על פני המיעוט?
    האם היא מאפשרת לרוב לנטול בכוח רכוש מהמיעוט?
    כשהיה רוב במדינת ישראל לפינוי התנחלויות,
    בוצע *טיהור אתני* ביהודי עזה, כביכול בשם הדמוקרטיה ושלטון הרוב.

    היום יש רוב בכיוון השני. כמות האנשים שמסכימים עם האמירות של יעלון גדול יותר מאשר כמות האנשים שהזדעזעו. האם זה מאפשר לרוב החדש לנטול כעת רכוש מהרוב הישן?
    האם הצעת חוק "פינוי בתים ברמת אביב לצורך אכלוסם במפוני גוש קטיף", אם תעבור, תהיה "דמוקרטיה"?
    האם הצעת חוק "פינוי פיצוי" של ערביי אום אל פאחם, תהיה בגדר "דמוקרטיה"?

    מי שקורא לפינוי בכוח של אנשים מביתם (בין אם יהודים, ערבים, דרוזים, או עובדים זרים), הוא וירוס בעיני.

    • דניאל,

      קרא שוב את הפוסט שלי. שים לב שההתייחסות שלי להבנתו של יעלון בדמוקרטיה לא נגעה לדיאגנוזות הרפואיות שלו, אלא לאופן שבו מסתבר שהוא תפס את תפקידו כרמטכ"ל. הוא לא חשב שהוא צריך לעשות את מה שהדרג המדיני מבצע, אלא שהוא צריך לחתור תחת הוראות הדרג המדיני כי מה שהדרג המדיני חושב שצריך לעשות זה חרא שצריך לנקות (אגב, כבר היו מי ששאלו מה פתאום הוא קופץ, היעלון הזה, אחרי השמיניות באוויר שהוא ניסה לעשות כדי להישאר בתפקיד הרמטכ"ל שידאג לפנות את גוש קטיף, אבל ממתי אפשר לצפות ממישהו לעקביות?). אני גם לא חושב שיעלון המציא פה איזה גלגל. התפיסה של הצבא את עצמו כמי שבאמת מנהל את העניינים היא עניין שכבר יצחק רבין חטא בו כרמטכ"ל, ושדן חלוץ חטא בו אחרי יעלון. ההבדל הוא שיעלון מתגאה בעניין הזה. הוא לא חושב שאמירות כאלה ראוי להן להישאר בפורומים סגורים, ושמקומן בכינוסים שזוכים לסיקור חדשותי נרחב.

      לעניין "מהי דמוקרטיה". דמוקרטיה אינה שלטון הרוב על המיעוט. אני חושד בך שידעת את זה כששאלת. אבל מצד שני, ואני חושד בך שאתה יודע גם את זה אבל מעדיף להתעלם, היא גם לא עריצות של מיעוט. למדינה מותר לכפות את רצונה על אזרחיה, גם במחיר פגיעה בזכויותיהם, ואין בכך כדי לפגוע בהיותה דמוקרטית. השאלה היא, תמיד, עניין של מידה.

      התבטאות הוירוס של יעלון חורגת מגבולות השיח הדמוקרטי. מה שעוד איכשהו אפשר לקבל לפעמים בטוקבקים (אבל בדרך כלל לא, ואני מתכוון לאכוף את זה כאן), אי אפשר לקבל בכינוס של מפלגת שלטון במעמד המשנה לראש הממשלה. להגדיר מאות אלפי אנשים (וזה בהנחה ש"שלום עכשיו" ו"האליטות" עליהן דיבר יעלון הן רק עשרה אחוזים מהאוכלוסיה, היינו כ-600,000 איש) כ"וירוסים" זה מחפיר ומביש. אגב, אני לא מבין איך קיבוצניק אשכנזי, רא"ל במיל' ושר בממשלה שנוסע בוולוו, מרשה לעצמו לדבר על "אליטות" כאילו שהוא אינו שייך לעשירון העליון, כלכלית וחברתית.

      ואין לי כח להיכנס לויכוחים על ההתנתקות. אין ספק שהיא לא נקייה מבעיות (הן באופן שבו הוחלט עליה והן באופן שיושמה), אבל עמדתי היא שאם מדינת ישראל רוצה להיחשב למדינה דמוקרטית, עליה להימנע מיישוב אזרחיה בשטחים שנכבשו במלחמה. לכן, הדבר הנכון לעשות היה לפנות מרצועת עזה (ולא רק משם) את המתנחלים שישבו שם, והמועד הנכון לעשות את זה היה אתמול בבוקר (ואחת היא לי אם אתה שואל אותי את זה היום, לפני 3 שנים או לפני 30 שנה. נוסח התשובה לא ישתנה במילה אחת, וישאר "אתמול בבוקר").

  2. רמטכ"ל יכול בפורומים סגורים להתמרמר על כך שהפוליטיקאים מייצרים בעיות, שלבסוף הצבא נאלץ להתמודד איתם.
    זה לא שונה ממפכ"ל שיתמרמר על כך שכל פעם שהנשיא חונן רוצחים, לו יש יותר עבודה.

    בוגי עשה את שפקדו עליו, עד לרגע שאולץ לבצע פעולה שבעיניו (ובעיני) הוא פשע מוסרי ובגידה בתפקידו של הצבא (לשמור על החירויות שלנו).
    ההתנתקות הייתה לפנות בכוח אזרחים מהבתים שלהם.
    נטילת רכוש והרס, שלילת חירויות בסיסית.

    "למדינה מותר לכפות את רצונה על אזרחיה, גם במחיר פגיעה בזכויותיהם, ואין בכך כדי לפגוע בהיותה דמוקרטית"
    אם כך, יש מצב טוב שקונספט הדמוקרטיה נכשל.

  3. דניאל – יש הבדל בין מרמור על רקע ערכי, שהוא פסול (והוא מחייב את הפקיד להתפטר) לבין מרמור על רקע ביצועי ("לא נותנים לי מספיק תקציבים/סמכויות") שהוא לגיטימי בגבולות מסויימים.
    לעניין "שפעת השמאלנים" – מה שמרגיע בשפעת הזו היא שפוטנציאל ההתפשטות שלה הוא מאוד מצומצם (בקרב שמאלנים). אני מקווה שהיא לא תעבור מוטציה שתביא גם להידבקות של בני אדם.

  4. דניאל,
    נכון, רמטכ"ל יכול להתמרמר בפורומים סגורים. העניין הוא שיעלון מוציא את המרמור הזה לפורומים פתוחים (וזו לא הפעם הראשונה. אני מזכיר לך את נאום הנחשים שלו, שבו הוא הביע את אי שביעות רצונו מהחלטת שר הביטחון לא להאריך את הקדנציה שלו כרמטכ"ל). ובנוסף, צריך להבחין בין מרמור לבין רמיזה להיעדר לגיטימציה של ההחלטות. אין ספק שעמדתו המקצועית של יעלון כחייל עשויה להיות כזו שאינה מתיישבת עם עמדתו של הדרג המדינית. אבל הוא צריך לקבל את זה שעמדת הדרג המדיני היא שקובעת, ושאין לו שום זכות לרמוז להיעדר לגיטימציה של החלטות כאלה. בנוסף, מה שיפתח אמר.

    ואל תעשה ממנו קדוש מעונה שכאשר נתנו לו פקודה שהוא לא יכול היה מוסרית למלא, היינו ליישם את תכנית ההתנתקות, הוא קם והלך הביתה. זה היה בדיוק להיפך. הוא מאוד רצה להיות הרמטכ"ל שיישם את תכנית ההתנתקות, והוא מאוד כעס שלא נתנו לו להיות זה ששולח חיילים לפנות אנשים מבתיהם. הסיבה היחידה שהוא לא יישם את התכנית היא שהפקודה שהוא קיבל לא היתה "לך תפנה אותם" אלא "לך לבקו"ם ותחזיר ציוד".

    ועניין אחרון – אתה כנראה באמת לא מבין מהי דמוקרטיה. המדינה פוגעת בזכויותיך השכם והערב. בפעם הבאה שאתה מקבל תלוש משכורת, בדוק בדיוק עד כמה עמוק שלחה המדינה את ידה למשכורתך ופגעה בזכותך החוקתית לקניין. בפעם הבאה שאתה נוסע לך במכוניתך, שאל את עצמך כמה קרקעות הופקעו מבעליהם כדי לאפשר את סלילת הכביש. כל אלו לא הופכים אותה לפחות דמוקרטית.

  5. את המרמור שהוא הביע הוא הביע בפורומים סגורים. אני לא רואה מה הבעיה.
    היום הוא אזרח, והוא חופשי להביע את כל מה שהוא רוצה להביע.

    יש לך גיבוי לזה שיעלון מאוד רצה להיות זה שיבצע את תכנית ההתנתקות?

    מעל 10 אלף שקל בחודש למען האמת, וזה עוד לפני מיסוי על הצריכה שלי (מע"מ, מס דלק, ארנונה, אגרת טלוויזיה, מסים על אלכוהול ועל סיגריות).
    משום מה אתה מציין את הפגיעה הזאת בחירויות שלי ובזכויות שלי כדבר טוב.
    אני רואה בזה רוע קיומי במדינת ישראל, שצמחה על אידאולוגיה סוציאליסטית, נטולת החוקה, ועם חוקי יסוד רופפים, שחוקקו גם ככה רק לפני כמה שנים.

  6. ראשית, דניאל, את נאום הנחשים שלו הוא נשא עדיין כשלבש מדים. הסיבה שהוא נשא את הנאום הזה היא ההחלטה של שרון ומופז שלא להאריך את כהונתו. הוא רצה להיות הרמטכ"ל שנה אחת נוספת, ולא טרח להסתיר את זה. והוא רצה להיות הרמטכ"ל למרות שהוא ידע שבתקופה הזו תיושם תכנית ההתנתקות. שנית, כמו שכבר נאמר כאן (וראה את תגובתו של יפתח) – יש מרמור מותר ויש מרמור אסור. המרמור הערכי שהביע יעלון הוא מרמור אסור, ואחת היא אם הוא מבטא אותו בפורום סגור או בפורום פתוח. כרמטכ"ל, אסור היה לו להביע את המרמור הערכי הזה גם לא בפורום סגור. אבל, אם הוא היה משאיר את זה בפורום סגור היינו יכולים לפחות להניח שהוא יודע שאלה דברים שלא ראוי להגיד. מזה שאתמול הוא הוציא את זה החוצה אפשר ללמוד שהוא אפילו לא מבין מה הבעיה במרמור הזה, וזה הדבר הבעייתי ביותר כי זה מה שמעיד על זה שהאיש פשוט לא מבין מהי דמוקרטיה ומה מקומו של הצבא בה.

    אני חושב שאתה לחלוטין לא מבין מהי מדינה ומה תפקידה. כן, זה טוב מאוד שהמדינה פוגעת פגיעה מסוימת בזכויותיך. כשהמדינה פוגעת בזכות הקניין שלך באמצעות מסים או הפקעות זה דבר טוב מאוד (כמובן, כל עוד זה נעשה במידה). אני, כנראה בשונה ממך, רוצה לקבל שירותים מהמדינה. השירותים האלה עולים כסף. אז אני משלם את המסים האלה. נכון, כשאני רואה את הפער בין הנטו לברוטו בתלוש המשכורת אני מתבאס קלות, אבל כשאני חושב על זה קצת, אני מגיע למסקנה שאני שמח שאני משלם את המסים האלה, ושאם המדינה לא היתה גובה אותם, היא היתה חוטאת לרציונל שבבסיס קיומה.
    אגב, המדינה לא פוגעת רק בזכות הקניין שלך. היא פוגעת גם בזכותך לחופש תנועה. אתה לא יכול להסתובב איפה שאתה רוצה (נניח, אתה לא יכול להיכנס ככה סתם לקריה) באיזה אופן שאתה רוצה (נניח, לנסוע במהירות 150 קמ"ש נגד כיוון התנועה כשאין לך רישיון נהיגה ו/או ביטוח). אז מה? זו הגבלה שהיא רוע קיומי?

    יצויין שככל שהמדינה יותר "סוציאליסטית", היא צריכה יותר משאבים כדי לספק את השירותים האלה ועולה ההצדקה להתערבותה בחיי הפרט. דווקא משטר שנוטה, חברתית, ימינה (היינו, לקפיטליזם) הוא משטר שימזער ככל שניתון את התערבותו בחיי הפרט ויתרחק כמה שאפשר מערכים סוציאליסטיים (ארצות הברית, למשל).

    ולסיום, הערה על הערכים הסוציאליסטיים שאתה רואה בהתרחקות מהם "רוע קיומי". אדם שמשלם 10,000 ש"ח בחודש למס הכנסה ולביטוח לאומי הוא אדם שמרוויח הרבה מאוד כסף. אני לא יודע לעשות את החישובים האלה בראש, אבל אני מניח שזה יהיה לפחות פי 3 מהשכר הממוצע במשק. מי שמתבכיין בתנאים כאלה על זה שלוקחים ממנו מסים לטובת הציבור, שלא יתייפייף לי על "ערכים סוציאליסטיים". הוא חושב על עצמו ולא על הכלל.

  7. אז ככה:
    נתחיל דווקא מהסוף.
    אני רוכב לעבודה באופניים כל יום.
    אני עדיין גר אצל ההורים.
    אני עובד מגיל 14 כדי להגיע לאן שהגעתי.
    אני עוזר כלכלית להורים, והמיסים שלוקחים ממני פוגעים ביכולת שלי לעשות זאת.
    בכל זאת, אני כלב אם לא תרמתי לצדקה השנה הרבה יותר ממך.
    קל מאוד להיות "סוציאליסט" עם כסף של אחרים.

    אני דווקא מבין מעולה מהי מדינה, ומה תפקידה.
    השאלה היא, איך שווקו לך את תפקיד המדינה.

    מדינה היא התאגדות של אנשים *חופשיים*, שבחרו להתאגד על מנת לשמור על החירויות שלהם.
    הם בחרו להקים צבא, כדי להתגונן מצבאות זרים
    הם בחרו להקים משטרה, כדי להתגונן ממי שרוצה לפגוע בחיים שלהם, או לגנוב את הרכוש שלהם
    תפקיד המדינה הוא לשמור על החירויות שלנו, כאנשים חופשיים.
    הגבלות על החירויות שלנו אנחנו יכולים לקבל, רק כאשר זה דרוש לשמור על חירויות של אחרים.
    אם אני אנסה להרוג אותך, הרי שיש לך את הזכות להרוג אותי.
    אם אני אנסה לגנוב ממך, הרי שיש לך את הזכות להפעיל כוח פיזי כדי להגן על הרכוש שלך.
    אם אני אסכן את החיים שלך, הרי שיש לך את הזכות להגן על עצמך.

    לצערי, יש מי שמנצל את המדינה כדי לפגוע באחרים.
    לגנוב זה רע, אלא אם כן אני הרוב, ואז מותר לי לקחת בכוח מאנשים, כי זה מה ש"כולם רוצים". טוב, חוץ מאותו אחד שלוקחים ממנו בכוח, אבל זאת זכותי כמדינה, לא?

    נתת דוגמאות שבהן המדינה מבצעת פעולות כדי למנוע ממך לפגוע פיסית באחרים.
    אבטחת מתקנים צבאיים דרושה כדי שהצבא יוכל לתפקד כמי שמגן עליך.
    הגבלות מהירות דרושות כדי שאני לא אסכן את החיים שלך בכביש.

    הבעיה עם ה"חברתיות" איננה שאתה רוצה לקבל שירותים מהמדינה.
    ודאי שאתה רוצה. למה שלא תרצה לקבל שירותים?
    הבעיה היא, שאתה רוצה לקבל את השירותים האלה, על חשבון אנשים אחרים.
    אתה רוצה לקבל שירותים חברתיים, אבל שאחרים ישלמו עליך.
    אתה רוצה לקבל כביש, ולא אכפת לך שיופקעו קרקעות של אחרים.

    אגב, אני אשמח לשמוע מה דעתך על אירועי יום האדמה, ועל הפקעת הקרקעות של ממשלת ישראל, "הרוב" מידי המיעוט הערבי.

    אבל מאחר ואתה כל כך נהנה לקבל שירות מהמדינה, אני אשמח לשמוע ממך:

    יש לך פריט דואר חשוב מאוד שחייב להגיע לארה"ב עד מחר בערב.
    האם:
    א. תכנס לסניף דואר ישראל?
    ב. תתקשר לFedex?

    קיבלת צ'ק שמן מדוד שלא ידעת שקיים.
    אתה רוצה לתרום חלק מהצ'ק הזה לצדקה.
    האם:
    א. תסתובב ותחלק כסף לאנשים ברחוב
    ב. תתן למדינה את הצ'ק, כדי שהיא תוכל לספק עוד שירותים
    ג. תתרום אותה לעמותות פרטיות שאינן למטרות רווח, לאחר שהחלטת בדיוק לאיזה עמותות אתה רוצה שהכסף יגיע, ולאיזה מטרות

    מה שבטוח, אם אתה רואה את ההבדל בין הנטו שלך לברוטו ורק "מתבאס קלות", הרי שמעולם לא הבנת מה זאת מדרגת מס, ועד כמה נטל המס לא שוויוני במדינת ישראל.

    10% מהעובדים במדינה, משלמים מעל 70% ממס ההכנסה.
    אוכלוסיות רבות לא משלמות שקל עבור השירותים שהם מקבלים.
    עכשיו תאר לעצמך שכל אותם אנשים יחליטו יום אחד שנמאס להם, והם יורדים לשליש משרה.

  8. אהיה נודניק ואומר שהגישה לפיה כל מס הוא פגיעה בזכות הקניין של האזרחים היא גישה קיצונית במיוחד שספק בעיני אם מישהו מחזיק בה, אפילו שוחרי "מדינת שומר הלילה" כמו דניאל. הדבר אולי אינו אינטואיטיבי, באשר כל מס מפחית מרכושו, או לפחות מהפוטנציאל הרכושי, של האדם. ואולם, מאידך, פעילות המדינה גם תורמת לאותו פוטנציאל. נדמה לי שהתזה הפופולרית היא שמס פוגע בזכות הקניין אם הוא מס "לא צודק" (דהיינו מס מכביד, שרירותי או בלתי-שוויוני).

  9. […] טעם בהעלאתן. כאשר נבחרי הציבור שלנו מגלים חוסר עניין וחוסר הבנה בסוגיות שעל וריאציות מפושטות שלהן בנוי מקצוע […]

  10. […] מורה טוב הוא מורה לחיים 16 03 2010 איתמר בן גביר מבטיח (או שמא מאיים) ללמד את השמאלנים מהי דמוקרטיה. ובכן, אני אוהב לחשוב על עצמי כעל איש שמאל, ואני תוהה מה עלי להביא עמי לכיתה לצורך השיעור. ככל שאני חושב יותר ויותר על האיש, על האנשים שהוא נושא אליהם את עיניו ועל מקומות אחרים שבהם הוא מטיף למען הדמוקרטיה, אני משתכנע שלטובתי האישית כדאי שאגיע לשיעור עם אפוד מגן קרמי. לטובת הכלל, כנראה שכדאי שאגיע לשיעור עם כרטיס אד"י בתוקף. תסלחו לי, אני כבר מעדיף לקבל שיעור בדמוקרטיה מבוגי יעלון. […]

  11. […] אנחנו כצבא צריכים לנקות אחריה". זמן קצר אחרי כן, כתבתי שיעלון כנראה לא מבין את כפיפותו של הצבא לדרג המדיני. […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

