פורסם על ידי: רועי רוטמן | 12 בספטמבר 2009

מלוא כל הארץ משפט

אני ואשתי חלוקים בינינו בשאלה קרדינלית: האם דולפין הוא דג או לא? אשתי, כמי שמעלה דולפינים על ראש שמחתה, טוענת בלהט שדולפין אינו דג. את טענתה המוזרה  הזו היא סומכת על הגדרות מתחומי הזואולוגיה, לפיהן דולפין הוא יונק, ומכאן שאינו דג (וזאת, יש לציין, על אף שאינה זואולוגית, ועל אף שהכשרתה בתחום מדעי החיים מסתכמת בבגרות בהיקף 5 יחידות בביולוגיה). אני, מצד שני, טוען שדולפין הוא דג. את טענתי זו אני מבסס הן על בחינה ויזואלית (ומה לעשות, דולפין נראה כמו דג) והן, בהיותי עורכדין, על בחינה משפטית של השאלה.

פקודת הדיג המנדטורית משנת 1937, אשר עדיין חלה כדבר חקיקה מחייב במשפט הישראלי, קובעת לעניין זה דברים מפורשים בבואה להגדיר מהו "דג":

"דג" – פירושו כל חיית מים בין שהיא דג ובין שאינה דג והוא כולל ספוגים, דגי-צדף, מקליפים, צבים ויונקים שבמים

הטענה לפיה דולפין אינו דג היא, אם כן, כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל.


Responses

  1. […] לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל." רועי רוטמן סולל את דרכו לעבר קריירה פוליטית […]

  2. נהדר.
    בפריפריה אספר שבעקבות משבר קואליציוני שחוללה פסיקה של בג"צ, חוקק בשנת 1994 "חוק ייבוא בשר קפוא". הצעת החוק הממשלתית עסקה ב"בשר בקר". סעיף 1 לחוק, כפי שהתקבל, קבע כי "בשר" הוא "בשר קפוא".
    שנה לאחר מכן תוקן החוק ותוקנה ההגדרה לבשר מהו. התיקון קבע שהחוק חל רק על "סוגי בשר ומוצריו הראויים למאכל אדם" – כלומר החוק כבר לא חל על אזרחי ישראלים הערבים. ובנוסף נקבע שבשר הוא גם "בשר ומוצריו של בעלי כנף לסוגיהם". במלים אחרות, ומבחינות מסויימות, גם יען היא פרה.

  3. אגב, סעיף 18(א) לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], תשל"ב-1972 קובע כי "רכבת" היא גם "אניית קיטור וכלי שיט אחר".

    • כלומר, הקללה "ילען דין אלבאבור אללי ג'אבהם" יכולה היתה לצאת גם מפיו של איוואן האיום, ביום קר בדצמבר 1943?

  4. מה זה "מקליפים"??

  5. איתי,
    שאלה מצוינת. הבלוג אינו נוהג להשאיר שאלות שכאלה בלתי פתורות.
    על אף שגוגל לא עזר לי למצוא מה זה "מקליפים" (יכול להיות שאם הייתי שורד את כל התוצאות שמתייחסות לקטעי וידאו הייתי מוצא משהו, אבל נשברתי), הצלחתי לאתר את הנוסח האנגלי של הפקודה. שם מתייחסים ל-crustaceans. חיפוש של המונח הזה בגוגל שלח אותי לערך הויקיפדי הזה – http://en.wikipedia.org/wiki/Crustacean. ממנו יש קישור לערך הויקיפדי בעברית על "סרטנאים" – http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%A8%D7%98%D7%A0%D7%90%D7%99%D7%9D .

  6. 1. תודה על ההשקעה.
    2. בדיעבד זה בהחלט הגיוני בהקשר של ההגדרה (מקריאת הטקסט בלבד אני חשבתי שהמדובר בשרימפים)
    3. אולי שם התת-מערכה הלטיני קשור למילה האנגלית Crust.

  7. לא יודעת לגביי פקודה מנדטורית או לא, אבל אצלנו בבית יש חוק יסוד לפיו האישה תמיד צודקת.

    אני קוראת למהפכה חוקתית בבית משפחת רוטמן-בראון ויפה שעה אחת קודם.

    • אין מקום להחיל כללים משיטת משפט אחת (שיטת המשפט המרקלית) במקום בו חלה שיטת משפט אחרת (שיטת המשפט הרוטמנית). זה שאצלכם האשה היא הריבון לא אומר שזה כלל שהוא נכון אוניברסלית. ולגבי הקריאה האקס-טריטוריאלית שלך למהפכה: את יודעת מי עוד מתערב ככה בענייניהן הפנימיים של ישויות מדיניות זרות? נכון. התמנון האיראני (טב, נו, וגם האמריקאים).
      אגב, העניין הזה של הפקודה המנדטורית גרר דבר כפירה אחר מצד עפרה, שאמרה לי "טוב, כנראה שהם ממש מטומטמים, האנגלים האלה שלך".

  8. […] על החירות 27 10 2009 לפני זמן מה, הרהבתי עוז וכתבתי פוסט על נושא שהבנתי בו מוגבלת. ואכן, ערוותי נחשפה עד מהרה, בזכות עירנותו של מגיב אלמוני. ההסבר שהיה בידי לתת לאי הדיוקים היה שהבלוג הזה אינו כולל אסופה של מאמרים מדעיים או דיווחים עיתונאיים. זהו אשנב צר לתוך ראשי, על שלל הרעיונות והאסוסיאציות המתרוצצים בו. כבעל הבלוג, יש לי את החירות לכתוב כל שעולה על רוחי (כמעט, שהרי אין חירות מוחלטת), ואף לשנות את המציאות מעט כך שתשרת את צרכיו של הפוסט. זו החירות האמנותית, הליצנציה פואטיקה שלי. מותר לי לכתוב את הפוסטים שלי באופן שאולי חוטא מעט לאמת, אבל יש בו כדי לתרום לפוסט. אם טובת הפוסט דורשת, תייצג הטילדה "יחס ישר" במקום אחד, ובמקום אחר יהא הדולפין דג. […]

  9. […] אשתי ואני איננו רואים תמיד דברים באותו האופן. פרשת הדולפין היא דוגמא לכך, וגם פרשת כתמי הרורשאך. אולם, פה ושם אנחנו […]

  10. הא, אישה פשוטה, אישתך. לא מבינה איך דברים הולכים בעולם האמיתי. מחר היא תעז עוד לטעון שעגבניה היא פרי, כשברור לכל אדם שאינו פושע מסוכן שעגבניה היא ירק:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nix_v._Hedden

  11. צדק בדברך. יש להחליף את כל הרכב בית המשפט העליון, הרכב שרי הממשלה וההרכב הפותח של נבחרת ישראל. נעשה עוול ובזיון לכל המערכות הקיימות ולדוליפינים בפרט, שנעלבים ואינם מבינים מה אשר הם, ושוקלים טיפול פסיכלוגי רציני.

    אבל נקודה אחרת – ישנן המון חיות מים אשר ממוקמות במעמקים, אך נראות ומתנהגות כמו צמח כלשהו, ואומנם, הן חיות, מה הן? שאלה קשה. מקווה שכעורך דין תוכל למצוא פתרון. בהצלחה!

  12. בחוק עזר לאיגוד ערים רמת גן, בני ברק וגבעתיים (בתי מטבחיים, בתי שחיטה ופיקוח וטרינרי) (פיקוח על כלבים) הגדרת "כלב" היא "לרבות חתול או קוף".

    אבל נדמה לי שאנחנו שואלים את השאלות הלא נכונות. אנחנו צריכים לשאול, מהי תכליתו של הדולפין?

  13. דג-כולל יונק שבמים, אני מאמינה שדולפין הוא יונק ולכן ד"ר יופי התסייגה מהמושג "דג" שהוא פזיולוגית יצור בעל מערכות שונות(כנשימה ועיכול) מ"דג". דג-כל חיית מים כולל דג ושאינו דג. כיצד דג כולל בתוכו גם את שאינו דג? עורך דין כולל בתוכו גם את האדם שהוא אינו עורך דין? כניראה שהטענה היא לעניין המשפט לדין הספציפי הזה יצורי ים שונים שמלכתחילה אולי פזיולוגית(חסרי זימים קשקשים או סנפירים)או אולי נורמטיבית הגיונית( מדוזה זה דג? סירנה -בת ים היא דג? פוסידון הוא דג?)אנחנו לא רגילים במובן זה לקרוא ליצורים מסויימים דג. עדיין זה מצחיק נורא לטעמי שבהגדרת עצם אני כוללת לא רק את עצמו אלא את השלילה הברורה והמוחלטת שלו. סטודנט למשפטים- כולל סטודנט לכלכלה, מדע המדינה, ספרות אנגלית מזרח אסיה מוזיקולוגיה(לכל משלבי התארים )וגם סטודנט שאינו סטודנט למשפטים! נידמה לי שארוחות שבת,חג או ארוחות משפחתיות אצלכם מרתקות(מתנצלת אם אני פוגעת ברגשות של מישהו בעניין שבת וחג , דוסה מה לעשות אתם עושים עבודות בשבת, תתחשבו!). אתם דנים בנושאים שברומו של עולם? ניראה לי מגניב לחלוטין🙂

  14. […] כבר שנים רבות: האם האם דולפין הוא דג או לא? כזכור לכם, עולם המשפט נותן תשובה חד משמעית לשאלה הזו, אך תשובה זו אינה תואמת את עמדתו של עולם המדע. יש, אם כן, […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

