פורסם על ידי: רועי רוטמן | 14 בספטמבר 2009

דבר האזובים

שני עניינים, קשורים-לא-קשורים, משכו את תשומת לבי בגיליון "העיר" האחרון (11.9.09). הראשון הוא אייטם קצר של יעל געתון על שיעור הנכשלים הגבוה בבחינת הבגרות באזרחות. השני הוא כתבה ארוכה יחסית מאת ליטל גרוסמן על חבר הכנסת והעיתונאי לשעבר דניאל בן סימון.

באייטם שלה מתארת געתון את המצב העגום של לימודי האזרחות בתל אביב. מסתבר, שאזרחות היא המקצוע שאחראי למספר הגדול ביותר של תלמידים שאינם זכאים לתעודת בגרות בעיר. שמונה אחוזים מהניגשים לבגרות באזרחות נכשלים בה, ומאבדים בשל כך את זכאותם לתעודת בגרות (לשם השוואה, מציינת געתון כי מדובר בשיעור נכשלים גבוה פי חמישה משיעור הנכשלים בבחינות הבגרות במתמטיקה). ראש אגף החינוך בעיריית תל אביב מסבירה שהנתונים האלה נובעים מהעובדה שאזרחות זה מקצוע משעמם.

כנראה שדניאל בן סימון חושב גם הוא שסדרי השלטון והמשפט הם עניין משעמם שאין סיבה להתעמק בו, וזאת אפילו אם אתה אדם שפרנסתו על המאטריה הזו. זו כנראה הסיבה שבגללה הוא מודה שהוא לא יודע, גם אחרי 25 שנים כעיתונאי, שאת חלקן הוא בילה ככתב פוליטי ופרלמנטרי, מה ההבדל בין "הצעה לסדר" לבין "הצעה דחופה לסדר". בן סימון קובל על כך שמצבה של סיעתו מביא למצב אבסורדי שבו הוא הח"כ היחיד מהסיעה שנוכח בדיונים במליאה, ושעל כן אין סביבו בדיונים חברים עם ותק שיסבירו לו את ההבדלים (וזאת להבדיל ממצבו הטוב של ניצן הורוביץ, שלטענת בן סימון תמיד יכול לשאול את חיים אורון). כמובן, הוא יכול היה לבדוק את סעיפים 75-85 לתקנון הכנסת, אבל זה כנראה לא מספיק מעניין.

אני יודע שיש מידה מסויימת של פופוליזם בטענות שאני מפנה כלפי בן סימון, אבל אני חושב שיש בכל זאת טעם בהעלאתן. כאשר נבחרי הציבור שלנו מגלים חוסר עניין וחוסר הבנה בסוגיות שעל וריאציות מפושטות שלהן בנוי מקצוע האזרחות, כפי שהוא נלמד בבתי הספר, מה לנו כי נלין על חוסר העניין שמגלים תלמידים בשאלות האלה?


Responses

  1. בתור מי שלא חשוד, כך נראה לי, כמי שלא מתעניין בתחום, עלי לציין כי מקצוע האזרחות כפי שמוגדר בתכנית הלימודים של משרד החינוך הוא אכן מקצוע משמים שהדבר האחרון שהוא מקנה לתלמידיו הוא הבנה במושגים פרוזאיים כמו דמוקרטיה או זכויות אדם.
    בקיאותי המביכה בסדרי השלטון והמשפט, בחוקי היסוד ובתקנון הכנסת באותם זמנים (בקיאות שאני לא מתאפיין בה כיום) לא סייעה לי ממש באותה בחינת בגרות באזרחות. זה המקצוע שיש לי בו את הציון הנמוך ביותר בתעודת הבגרות.

  2. לא טענתי שהמקצוע אינו משעמם, אם כי אני אישית זוכר את שיעורי האזרחות כשיעורים מהנים, ובוודאי שברור לי שזה לא היה המקצוע המשעמם ביותר שלמדתי (מתמטיקה ואנגלית שעממו אותי הרבה יותר). אני מניח שזה עניין של מורה (המורים שלי הצליחו לרצוח כל שביב של הנאה מהיסטוריה ומספרות, למשל), ולא רק של חומר הלימודים. בכל מקרה, אני לא חושב שזה מחליש את הנקודה שאני מכוון אליה. להיפך, אולי זה אפילו מחזק אותה במשהו. אני לא יודע באיזה כיוון עובדת כאן הסיבתיות, אם בכלל יש כאן סיבתיות, אבל אין לי ספק שיש קשר בין הדברים.


כתיבת תגובה

קטגוריות

