פורסם על ידי: רועי רוטמן | 17 בספטמבר 2009

שום גמדים לא יבואו

כשהייתי ילד (וב"ילד" אני מתכוון לפרק הזמן שבין כיתה א' ועד להגיעי לגיל 26, עת עברתי לראשונה לגור מחוץ לבית הורי) נהגה אמי לנזוף בי בכל פעם שהשארתי אחרי בלאגן בסלון או שנמנעתי מלשטוף כלי אוכל שהשתמשתי בהם. נוסח הנזיפה היה קבוע: "אין לך משרתים בבית הזה!". לגנותי יאמר שלא ממש הפנמתי את הנזיפות האלה כשגרתי עם ההורים (וגם היום, אני מודה, המצב עדיין טעון שיפור, למרות שהוא טוב לאין ערוך מכפי שהיה לפני 5 שנים. הקוראת הרלוונטית מוזמנת לתקן אותי קבל עם ועדה). אבל היום, כך נראה, ילדים מקבלים חינוך אחר, ועוד בפריים-טיים, כפי שכותבת נירית בן ארי ב"רשימות מהחצר האחורית". למעשה, הכותרת שנתתי לפוסט הזה לא נכונה בשני מובנים: ראשית, מסתבר שיש מי שבא; שנית, לא מדובר בגמדים. גמדים אינם כה שקופים, יש להם נוכחות פיזית. כנראה שמדובר בפיות השיניים, שבמקום להשאיר מטבע מתחת לכרית נאלצות היום לכבס את המצעים.


Responses

  1. חוץ מהצחוקים, זו לא עבירה על החוק להשתמש בעובד זר כמשרת?

  2. איתי,
    אוי ואבוי. זה נראה כאילו אני צוחק? אני רציני עד כאב.
    טוב שהעלית את נקודת החוקיות. אני לא בקיא מספיק בדיני עובדים זרים, אבל האינטואיציה שלי ובדיקה שטחית שעשיתי בעקבות תגובתך אומרות שזה לא יהיה חוקי. חוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 קובע (בסעיף 1יג) שהעסקת עובד זר דורשת היתר, ושהיא חייבת להיעשות בהתאם לתנאי ההיתר. סעיף 2(א)(2) לחוק קובע כי העסקת עובד זר שלא על פי הוראות סעיף 1יג היא עבירה פלילית שדינה קנס. אני לא יודע איך נראה היתר ההעסקה של הפיליפינית מהתוכנית, אבל אני חושב שניתן להניח שהוא מתייחס לעבודות סיעוד ולא לעבודות שירות.

  3. אבל אמא, הבטחת רק עניין מקומם אחד לשבוע

  4. אני חסר השכלה משפטית. מהדברים נראה לי ברור שהגיברת העצלנית מנצלת זכות חוקית לעובד סיעודי לצרכים שכלל לא היו בכוונת המחוקק, והשאלה אם זה מוגדר מפורשות בחוק ואם יש מישהו שאוכף את זה. התופעה כנראה אינה חריגה (חפש בגוגל "עובדים זרים לניקיון"), אם היא הגיעה לטלויזיה והגיברת מתפארת בסידור הזה במקום להתבייש בו.

    מומלץ – הסרט המעולה מסעות ג'יימס בארץ הקודש

  5. יפתח,
    ברשלנותך, שיקרתי.

    איתי,
    השאלה היא האם האכיפה כאן לא תביא לשלילת המעמד החוקי של דינה הפיליפינית. כמו שאמרתי בתגובה הקודמת שלי, אני לא בקיא בדיני עובדים זרים, ואני גם לא בקיא בדיני אכיפתם ובמה שיותר חשוב – אופן אכיפתם בפועל. איכשהו, עולה בי החשש שאם מישהו יחליט לבצע פעולת אכיפה בסיפור הזה זה יגמר בקנס של כמה אלפי שקלים למשפחה המעסיקה ובגירוש לילי של העובדת הפיליפינית (שהרי היא עבדה תוך שהיא מפירה את ההיתר שניתן לה). זה מה עושים? לא יודע.

  6. אכן נוצרה כאן מלכודת. הומניסט שמתלונן לרשויות על הפיכתה של דינה למשרתת/שפחה עלול לגרום לגירושה

    נראה לי שעלית על נקודה חשובה, אבל לא רק מנקודת המבט של התנהלות מע' המשפט והאכיפה.

    למאבק "אל תגרשו את ילדי הזרים" יש לובי הומניסטי (ארגוני זכויות אדם, חכים מהשמאל). למאבק "להביא עוד עובדים זרים" יש לובי עוד יותר חזק (חקלאים, חברות סיעוד, סרסורים).

    למאבק "הגבילו את העסקת הזרים לתחומים שנקבעו בחוק" (מאבק שהוא אינטרס של העובדים החלשים "מכאן" – אזרחי ישראל ופלסטינים) אין לובי.

    מה עושים? גם אני לא יודע.

  7. […] בבלוג הזה מספר טקסטים שעושים שימוש כזה או אחר בחירות זו, וישנם אפילו מדור קבוע, שאלו מבין הקוראים שמעוניינים […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

