פורסם על ידי: רועי רוטמן | 11 בנובמבר 2009

נרות בכיכר

אתמול צוין ברחבי הארץ יום הבטיחות בדרכים. בכיכר רבין הוצב מיצב של חמש או שש מכוניות שעברו תאונות דרכים קשות. מדובר, כך נראה, בניסיון להפחיד את העוברים ושבים ולנטוע בהם אימה מתוצאותיהן הטראגיות של תאונות דרכים. לצערי[1], לא שמתי לב מי יזם ומימן את המיצב הזה, כך שאין לי כתובת קונקרטית להשתלח כלפיה. אי לכך, תהיה השתלחותי כלפי כולי עלמא.

המיצב הזה נראה כאילו מי שהציבו חשב שהדרך להבהיר לתל-אביבי הממוצע שתאונות דרכים הן דבר רע היא לא באמצעות התמקדות בקורבנות בשר ודם של התאונות האלה, אלא באמצעות התמקדות בנזקי הרכוש שמסיבות התאונות. "ראה", אומר המיצב, "אם תנהג באופן בלתי זהיר ותגרום לתאונת דרכים קשה, מכוניתך החדשה תיהרס". על מנת להמחיש את היותו של המיצב אנדרטת זיכרון לאותם קורבנות מכאניים, טרח מי שטרח ופיזר סביבן גוויותיהן של המכוניות עשרות נרות נשמה.

אני מודה: לא הייתי רוצה שיציבו בכיכר העיר את שרידיהן המרוטשים של גופות קורבנות אנושיים של תאונות דרכים. גם לא הייתי רוצה שתוצבנה בראש חוצות תמונות של שרידים שכאלה. אבל אין ספק, לדעתי, שהמוקד צריך להיות הקורבן האנושי, ולא הנזק הרכושי. ארגון זק"א, למשל, מצא דרך להעביר את המסר הזה, מבלי להיזקק לגופות של ממש.

ויתכן שזה לא מקרי שדווקא בתל אביב, בוחרים להסתכל על העניין מנקודת המבט של המכונית.


[1] צער נוסף שיש להצטער עליו הוא העובדה שאין בידי תמונה של המיצב. הבלוג מפציר במי מקוראיו שצילם את הזוועה הזו ומוכן לגייס את אמנותו לשירות העקרונות שלי לאפשר לי שימוש בתמונותיו. תודה.

 


כתיבת תגובה

קטגוריות

