פורסם על ידי: רועי רוטמן | 10 בדצמבר 2009

ייקוב הדין את ההר

אני אסתכן בכך שקוראי הבלוג יחשבו שאני סנוב אליטיסט ומתנשא, ואגיד שאני מתקשה להסתדר עם אידיוטים. כאשר אני נתקל באידיוט שמפגין את כישורי הטמטום שלו, שערי סומר ועצבי מתרופפים. תכונה זו הביאה לכך שבתקופת לימודי באוניברסיטה פיתחתי יחד עם יפתח (אשר מן המפורסמות הוא כי עצביו רופפים לעילא ולעילא) שדה משפטי שלם של "דיני אידיוטים". דבר החקיקה המרכזי בתחום מרתק זה הוא "החוק לעשיית דין באידיוטים ובעוזריהם", וכמו שאפשר לנחש מהקרבה הטקסטואלית לחוקים אחרים לעשיית דין באנשים אחרים ובעוזריהם, הדין שביקשנו לעשות הוא מן המחמירים.

-=-

אחד מהנערים שנפצעו בירי במועדון הבר-נוער תובע את נזקיו. מאחר ובינתיים אין חשוד במעשה, ובוודאי שאין מי שהורשע בביצועו, נאלצים עורכי דינו של הנער לאלתר ולמצוא פתרונות יצירתיים. הפתרון היצירתי שנמצא הוא להגיש תביעה כנגד הבר-נוער בנימוק שהבר-נוער לא קיבל את אישורם של הוריו של התובע לפני שאיפשרו לתובע להיכנס לשטחו ולהשתתף בפעילויות שנערכו בו, וזאת על אף שהיה מודע לסיכונים שאליהם חשופים מקומות או אירועים המזוהים עם הקהילה ההומו-לסבית.

-=-

הבלוג מבקש להביע את צערו על כך שהשיטה המשפטית בישראל עדיין לא עברה מהשלב שבו היא מעודדת אידיוטים אל השלב שבו היא עושה בהם דין.


Responses

  1. נגמרו לי המילים. אין גבול לרשעות ולטמטום.

  2. רוני,
    זה בדיוק מה שאמא שלי אומרת לי.

  3. יש לקוות שהדין ייעשה בדמות דחייה על הסף מלווה בהוצאות משפט שמנות

  4. אין גבול לגועל האנושי לפעמים. זה כל פעם מפתיע מחדש.

  5. המטרה, לפי מה שהבנתי מהסיפור, היא להגיע אל חברת הביטוח שלהם שתשלם את הכסף.
    האם זה באמת כל כך בעייתי?
    נגיד שהוא היה סתם נפצע, בלי שתהיה התקפה – עדיין זאת היתה הפרוצדורה, לא?

  6. אורי,
    אני חושב שיש מקום להבחין בין פציעה שהיא תולדה של תאונה "סטנדרטית" (החלקה במדרגות, נפילה מכסא וכו') לבין פציעה שהיא תולדה של משהו שהוא קרוב לפורס מאז'ור. כשמדובר בפציעה שנובעת מבעיית בטיחות במועדון, אני מבין למה להטיל אחריות על המועדון. כשמדובר באירוע טרור או פשע, אני קצת פחות מבין. צריך גם לזכור שהאחריות של הביטוח היא אחריות מסדר שני: היא חלה רק אם ייקבע שהבר-נוער אחראי. כלומר, כדי להפעיל את הביטוח צריך שיהיה פסק דין שאומר שמוסד כמו הבר-נוער אחראי באופן עקרוני לכך שאורחיו לא יפגעו מהתקפת טרור או פשע.
    דבר נוסף: למרות הרקע המקצועי שלי, במקרה הזה לא כל כך אכפת לי מה הדין החל. השאלה מבחינתי היא לא אם יש או אין קייס. השאלה שמעניינת אותי היא האם ראוי או לא ראוי שיהיה קייס. ולדעתי, לא ראוי.

  7. רועי –
    לדעתי -בשל- הרקע המקצועי שלך לא כל כך אכפת לך מה הדין החל
    קשה לחשוב על מקצוע שבו החוק עד כדי כך לא עושה רושם על האנשים

  8. […] כחודש, התרעמתי (ובצדק) על הגשתה של תביעה נזיקית כנגד מועדון הבר-נוער, […]

  9. […] מתנהלים כפי שאני חושב שהם צריכים להתנהל, היתה המדינה עושה בו דין על איוולתו זו ושוללת ממנו, ולא מחברת הכנסת זועבי, את אזרחותו. […]

  10. אני חייב לציין שכאחד שהיה מדריך בברנוער, ואיבד שם חברים קרובים, אני יכול דווקא להבין את שני הצדדים.
    הפצוע עצמו הוא קטין בן 15 ומי שמנהל את כל ההליך המשפטי אילו הוריו. מדובר בהורים קשי יום שמתגוררים בקומה רביעית בבנין ללא מעלית, ומאוד בעייתי בשבילם להעלות ילד על כסא גלגלים למעלה ולמטה. כמו כן, ההורים וודאי לא רואים את עצמם מחוייבים לקיומם של מקומות לנוער הומו-לסבי, וברור לי שהם לא רואים את החשיבות הרבה של הדבר. גם הילד עצמו הוא חדש בקהילה הגאה, וזכרון המאבקים החברתיים לא נצרב בו. אני מאמין שאם אני הייתי נפצע היה לי הרבה יותר קשה לתבוע, בדיוק מהסיבה שאני פעיל ותיק בקהילת הלהט"ב ומכיר בחשיבות של הארגונים השונים.
    בנוגע לאגודה, מדובר עדיין בגוף החשוב ביותר שנאבק על זכויות גייז בישראל (עם כל הביקורת הרבה עליה). אני עצמי מעניק במסגרת המחלקה המשפטית שלה יעוץ משפטי לפונים, ויוצא לי להתקל לא מעט בחשיבות של גוף כזה. ברור לי גם שהדרישה ממקומות לנוער הומו לסבי להביא "אישור הורים", פירושה שלנוער לא יהיה מקום ללכת, המקומות יסגרו ועל החשיבות שבתמיכה לנוער גאה בנקודה קריטית בחייו יעידו הסטטיסטיקות העגומות על התאבדות בני נוער להט"בים.


כתיבת תגובה

קטגוריות

