פורסם על ידי: רועי רוטמן | 11 בינואר 2010

יידוי אבנים

כידוע, אבן שאידיוט אחד משליך לבאר, גם מאה חכמים יתקשו להוציאה.

-=-

לפני כחודש, התרעמתי (ובצדק) על הגשתה של תביעה נזיקית כנגד מועדון הבר-נוער, בידי נער שנפצע מהירי. אני מקווה שהתובע, יונתן בוקס, ישמח לשמוע שעם תום השנה האזרחית ופקיעת פוליסות הביטוח של ארגונים גאים, מתחילות חברות הביטוח לסרב לבטח ארגונים כאלה, "בשל סיכון גבוה". חברות הביטוח מבינות היטב את מה שהבין אורי ברוכין, באחת מהתגובות לפוסט המתרעם שלי: התובעים מחפשים בעצם את חברות הביטוח, בעלות הכיס העמוק. אי לכך, חושבות לעצמן חברות הביטוח, הבה ונצא מהמשחק. ועכשיו, אם יחליק מישהו במדרגות המובילות אל מקום מפגש חברתי כזה או אחר של בני נוער גאה וישבור את ידו, לא יהיה למועדון גב ביטוחי והוא ייאלץ לשאת בנזק בעצמו. כמה זמן יקח עד שמועדונים כאלה פשוט יסגרו את שעריהם בשל הסיכון הכלכלי הזה?

-=-

התגובה של חברות הביטוח היא, בעיני, הומופוביה מודרנית. יש כאן מעבר, כמעט אבולוציוני, מהומופוביה קלאסית בסגנון שלמה בניזרי, שמוצאת לעצמה הצדקה בכל מיני טקסטים מסורתיים שעושים שימוש במונחים של קדושה וטומאה, להומופוביה שמוצאת לעצמה הצדקה כלכלית תוך שימוש במונחים מודרניים של "סיכון", "פרמיות" ו"שאלות חיתומיות". אפשר, אולי, להשוות את זה לאבולוציה שעברה האנטישמיות מ"היהודים עושים מצות מדם של ילדים נוצרים" ועד ל"היהודים משתלטים על כלכלת העולם".


Responses

  1. מה באמת רמת הפיקוח שיש על חברות הביטוח? הממשלה מגבילה להם את התנאים שבהם הם חייבים לעמוד? הן אמנם חברות פרטיות, אבל גם חברות פרטיות נתונות להגבלות, למשל בחוקים נגד אפליה בהעסקה. האם יכולים להיות קיימים גם חוקים נגד אפליה בביטוח?
    ברור לי שגם אם יש, מאד קל למצוא תירוצים עוקפים, כפי שהבאת, של כדאיות כלכלית ו-"זה לא בגלל שהם הומואים, זה פשוט המספרים, אתם רואים, זה לא משתלם. לא אישי", אבל בדיוק בשביל זה צריך להיות פיקוח.

  2. שאלה מצויינת. אני לא מתמצא בדיני ביטוח או בדיני צרכנות (ויש לי הרגשה שהשאלה כאן נוגעת לשני התחומים האלה). אני יודע שחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000 אוסר על הפליה במתן שירותים, לרבות שירותים פיננסיים (המוגדרים בחוק ככוללים שירותי ביטוח) מחמת נטייה מינית. אני לא יודע אם יש הוראות ספציפיות יותר במערכת הדינים שמסדירה את פעולת שוק הביטוח.

  3. השוואה מעוררת מחשבה ומדוייקת.

  4. הנה תשובה
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3834372,00.html

  5. מר רוטמן היקר, תפקידה של חברת ביטוח כשמה – לבטח. אם אין בידה לעשות כן שלא תעשה! במקום להסיק את המסקנות המתאימות מהמקרה ולהצביע על הבעייה העיקרית אתה מפנה אותה כלפי מי שכבר נשא, נושא וישא בנזק למשך כל ימי חייו. למעשה פגיעתו של הקטיןיונתן בוקס, העלתה על פני השטח דברים שלא היה ניתן לראות ובכלל זה תביעתו. לא יכול להיות שפלוני יבקש להטיב עם אלמוני ולמעשה יחשוף אותו לסיכונים גדולים הרבה יותר. זהו מקרה קלאסי של חיבוק דוב. באשר לתביעה, כמי שעוסק בתחום כבר שנים, אין בה כל ניסיון לעשוק חברת ביטוח זו או אחרת או לירוק לבאר ממנה שתה. אם לרגע תועיל ליתן תשומת לבך למכלול הנזקים שנגרמו לאותו קטין וה"שכר" שעליו לשלם, תראה שאין בתביעתו לאמוד את מלוא הנזק האמיתי. אדם נושא על כתפיו מלחמות של אחרים עד גבול מסויים לעיתים מתוך בחירה ולעיתים שלא. במקרה זה נראה לי שקטונת בפני אותו קטין להורות לו אילו מלחמות עליו להילחם ומהו אותו העול שעליו לשאת. אנא התחל מבית ואז צא כלפי כולא עלמא. לחברה בריאה וסובלנית יותר ופחות צבועה.

    • חן, נדמה לי שהתגובה שלך לא שייכת לפוסט הזה, אלא לפוסט הקודם שבו התרעמתי (ובצדק) על הגשת התביעה על ידי יונתן בוקס. למרות זאת, אענה לך כאן. עוד אציין שמאז שפורסם הפוסט עבר פרק זמן של קרוב לשנה וחצי, ואין לי מושג אילו התחדשויות התחדשו בפרשה, אם בכלל.

      אכן, עלי איש לא ירה מעולם בגלל מה שהוא חושב על נטיותיי המיניות, מוצאי האתני, דעותיי הפוליטיות וכיוצא באלה. למעשה, לא ירו עלי מעולם. אני לא חושב שזה פוסל אותי מלבקר התנהגות של אדם שאיתרע מזלו להיות קורבן לאירוע כזה. העובדה שאדם עבר טראומה לא מקנה לו חסינות מביקורת. עוד אזכיר כי העובדה שאדם ניזוק לא מקנה לו את הזכות לתבוע את נזקו ממי שאינו המזיק.

      ויש, כמובן, את הטמטום שבטענה שהבר-נוער היה צריך לקבל את אישור הוריהם של מבקריו כדי לאפשר להם להיכנס בשעריו. הרי חלק ניכר מפעילותו של הבר-נוער הוקדש לעזרה לבני נוער שאינם רוצים שהוריהם ידעו על העדפותיהם המיניות או בני נוער שהוריהם לא מקבלים את העדפותיהם המיניות בהבנה הראויה. איך אתה יכול לדרוש מאדם שבא אליך בבקשה לעזרה כי הוריו מתנכרים לו כי הוא מעדיף גברים שיציג בפניך אישור מאותם הורים להשתתף בפעילויות במסגרת להט"בית?

  6. לגבי הפיסקה האחרונה זו טענה שאינה ברורה לי והדעת נותנת שעורך הדין שם את הטענה בפיו. בכל אופן הוא תובע נזקו ממי שהכניסו תחת כנפיו והתיימר לדאוג לו.

  7. מר רועי
    תחשוב לרגע שאתה זה אני לרגע
    אוקי ?
    תחשוב שעכשיו יורים בך הכדור נכנס לחוליה מרסק לך תחוליה נכנס לריאה
    ווד כדור שנכנס לך לכתך ומרסק' לך חצי כתף


    תחשוב שאתה מרגיש תמוות !
    שכל התמונות עוברות לך מול העייניים

    דמייין שאתה ללא הכרה במשך שבועיים ויכול למווות כל רגע

    תחשוב רגע שאתה מתעורר כולך כאפי תופת למשך חודשיים מרותק למיטה כמו כלב סמרטוט
    אף אחד לא בא לבקר אותך
    ואתה מגלה שהבן זוג שהיה איתך בחצי השנה עד הפציעה
    בכלל לא בא לבקר אותך פעם אחת ולא התקשר עם אתה חיי נעלם כמו הרוח

    דמייין מר רועי
    שאתה לבד אין לך שקל על התחת לכל הטיפולים שאתה חייב לעבור אין לך שקל לכיסא גלגלים אין לך שקללללל לתרופות וכל הטיפולים שמחכים לי במשך

    צריך להיות אידיוט מוחלט כדי לשפוט בן אדם שעבר כ"כ הרבה

    את כל זה עברתי אני
    ולבד !
    ומה שבטוח אני מעלייך ! ומעל כל הסמרטוטים כמוך שיודעים רק לעביר ביקורת
    וכאילו אני חייב לכם משו עם כבר אז אתם חייבים לי
    תעשו טובה משעמם לכם בחיים ?
    תרדו על עצמכם

    וזכותי לתבוע את מי שאני רוצה אי שאני רוצה
    מה לעשות שאני חשוב לעצמי יותר החיים שלי יותר חשובים
    מ"הקהילה" העלובה הזאת

    שאפילו שקלל לא נתנו לפתועים האחרים מהתרומות שהם אספו לתביייש באנשים כמוך רועי

  8. יונתן,
    כעסך על הפוסט הזה, וככל הנראה גם על הפוסט שקדם לו, מובן מאוד. אלא שאין בכעס הזה, או בטראומה שעברת, כדי להעניק לך חסינות מביקורת. ההתייחסות שלי לתגובתו של חן מוקדם יותר היום עומדת בעינה ורלוונטית גם לתגובה שלך.
    אני מקווה שהאשם בהתקפה על הבר-נוער יימצא, יבוא על עונשו (במישור הפלילי) ויספק לך מטרה ראויה לתבוע ממנה את נזקיך האישיים. עם כל ההבנה למה שעברת, אין אני יכול לקבל זאת כסיבה ראויה לדרוש תשלום כספים ממי שלא אחראי לגרם הנזק. וזה בלי שום קשר לשאלת המחיר שמשלמים גופים כמו הבר-נוער כי חברות הביטוח נרתעות מלממנן.


כתיבת תגובה

קטגוריות

