פורסם על ידי: רועי רוטמן | 24 בינואר 2010

עניין של מיתוג

כמו שכולנו זוכרים, רוצחו של יצחק רבין היה סטודנט למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, עובדה שהיתה לה השפעה על המוניטין של האוניברסיטה בכלל והפקולטה למשפטים שלה בפרט בשנים הראשונות שלאחר הרצח. נדמה לי שעם השנים קהה מעט "אפקט עמיר", וההבדלים בין הפקולטות השונות למשפטים לבשו צורה אחרת.

-=-

במהלך שנת לימודיי השלישית בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב, לקחתי קורס בחירה בשם "סייגים לאחריות הפלילית". לטובת הקוראים שאינם משפטנים ושמעולם לא ראו "פרקליטי אל.איי" או "חוק וסדר" אסביר שהקורס עסק במקרים שבהם למרות שאדם ביצע עבירה פלילית, דיני העונשין פוטרים אותו מנשיאה באחריות בגינה. מקרה קלאסי של פטור שכזה מאחריות הוא במקרה שבו אדם ביצע את העבירה בנסיבות של הגנה עצמית. מקרה אחר הוא מקרה שבו אדם ביצע עבירה מכיוון שמישהו אחר הכריח אותו לעשות כן באיומים. מקרה אפשרי שלישי, ומסובך יותר, הוא מקרה שבו אדם ביצע עבירה כשהוא נתון להשפעת סמים או אלכוהול. העבריין יטען שהשפעתם המשכרת של החומרים שנטל הפקיעה ממנו את היכולת לשלוט במעשיו או להבדיל בין רע לטוב, ועל כן הוא אין להטיל עליו אחריות פלילית. כדי להתמודד עם הקושי הזה, החוק מבחין כאן בין שתי סיטואציות: הראשונה, מצב שבו העבריין נטל מרצון ובמודע את החומרים המשכרים – ואז לא תעמוד לו הגנה; השניה, מצב שבו העבריין לא היה מודע לכך שהוא נוטל חומרים משכרים שעשויים להשפיע על כושר השיפוט שלו ועל שליטתו במעשיו – וזה מצב שבו תעמוד לו הגנה.

על מנת להמחיש את המצב השני, נתנה המרצה דוגמא (שאני לא זוכר אם היתה פרי דמיונה הקודח או שהתבססה על מקרה שהיה). בדוגמא שנתנה, ערך אדם פלוני מסיבה בביתו, והזמין אליה כמה עשרות מחבריו הקרובים. אותו פלוני, מארח למופת שכמותו, דאג שאורחיו לא ירעבו ולא יצמאו, והניח על אחד השולחנות כיבוד קל. היו שם בקבוקי שתיה קלה וחריפה, חטיפים שונים וכן עוגיות בראוניז. עוגיות אלו לא היו סתם עוגיות בראוניז, אלא בראוניז מהסוג הידוע כ-Hash brownies. אלמוני, אחד מאורחיו של פלוני, טעם מהבראוניז, מצא אותן טעימות וחזר לאכול מהן שוב ושוב במהלך הערב, מבלי שהוא מודע למרכיב הסודי שאחראי לטעמן השמימי. בסוף הערב היה אלמוני, אם תסלחו לי על הביטוי, מסטול מהתחת. הוא, כמובן, לא היה מודע לזה וחשב שהוא סתם שמח וטוב לב (אלמוני הוא אדם אחראי. הוא הקפיד שלא לשתות אלכוהול במהלך הערב וסירב לכל ג'וינט שהוצע לו). בתום המסיבה נכנס אלמוני למכוניתו, התניע, יצא לדרך ודרס למוות את פלמונית, שהיא צד ג' תם לב. המשטרה באה, ומצאה שהוא נהג תחת השפעת סמים. אלמוני טען שהוא לא היה מודע לכך שהוא תחת השפעת סמים.

כאן סיימה המרצה את הצגת הדוגמא, והתפתח בכיתה דיון (לא מאוד מעניין, למיטב זכרוני). אחרי כעשר דקות, עצרה המרצה את הדיון ואמרה: "אני חייבת לומר לכם משהו. אני מלמדת את אותו קורס גם באוניברסיטת בר-אילן, ושלשום העברתי ממש את השיעור הזה שם. אתם יודעים מה ההבדל הגדול ביותר ביניכם לבין הסטודנטים שלי שם? בבר-אילן, כשסיימתי לתת את הדוגמא, הדבר הראשון שהסטודנטים שאלו זה "מה זה hash brownies?" פה, משום מה, אני לא נתקלת בצורך לפרש את המונח הזה".


Responses

  1. אפרופו ההבחנה בין אוניברסיטת תל-אביב לאוניברסיטת בר-אילן, אם אני זוכר נכון את הדיווח שלך אזי שבאותו שיעור דובר על כך שדעות פוליטיות ימניות יוצרות חזקה למחלת נפש שיתכן ואף היא תפטור מאחריות פלילית

  2. נדמה לי שאתה מבלבל בין דברים שאני אגיד בכיתה מלאה סטודנטים לבין דברים שאני אגיד לך.

  3. זה העניין. אתה בכלל לא לקחת את האחריות על העניין. טענת שאחרים העלו את זה

  4. זה מצחיק. אני לא זוכר את זה.

  5. ב-2004 או 2005 התפרסם ב"תזה" סקר לפיו אוניברסיטת ת"א מובילה דווקא בצריכת סמים קשים (קוקאין והרואין). בגרס הובילה דווקא ב"ג.

  6. […] לרע. הא ותו לא (וכאן ישאל המשפטן שזוכר את השיעורים בדבר סייגים לאחריות פלילית איזה מין שופט הוא אלוהים, שדן באכזריות כה רבה נאשמים […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

