פורסם על ידי: רועי רוטמן | 8 בפברואר 2010

תוציאו את הלשון מהתחת!

תמר עילם גינדין זועמת, ובצדק היא זועמת. מסתבר שמלמדים את הילדים שלה (וגם את הילדים שלכם. וגם את הילדים העוד-לא-קיימים שלי) עברית שגויה, ומורידים להם ניקוד במבחנים כשהם מתעקשים להשיב בעברית תקנית (בהנחה שהם הילדים של תמר עילם גינדין, ושהם יודעים איך נראית עברית תקנית). העניין הזה מספיק מרגיז כדי שאני אקשר אליו, גם לולא היתה עילם גינדין מבקשת זאת מקוראיה. ומכיוון שזה באמת מאוד מרגיז, אתרום גם אני סיפור בנושא.

-=-

לפני כעשר שנים היה אחיה הצעיר של מי שהיתה אז חברתי (והיום ידועה בכינוי מעליב שיפתח טוען שאם אפרסמו ברבים אנשים יחשבו עלי דברים רעים) תלמיד בבית הספר היסודי. הילד (שהיה ילד חכם בצורה יוצאת דופן) כתב בשגיאות כתיב רבות, שעד אז קיבלו יחס סלחני יחסית מההורים ונחשבו לחבלי קליטה של הילד במחוזות השפה הכתובה. אולם בתקופה שעליה אני מדבר הבינו ההורים שיש כבר בעיה רצינית יותר, כי הילד הגיע לגיל ולשלב בחייו האקדמיים שבו כבר לא ניתן להתייחס לשגיאות בסלחנות שכזו. לכן, החלו ההורים לעקוב ביתר קפדנות אחר מבחניו של הילד ואחר מחברות שיעורי הבית שלו. לתדהמתם, הם שמו לב לכך שמורותיו של הילד דווקא כן עברו על השגיאות האלה בשתיקה, ולא טרחו אפילו לתקנן במבחניו השונים (שלא לדבר על להוריד ניקוד בגינן). ההורים פנו למחנכת של הילד וביקשו לברר מדוע אין הצוות הפדגוגי המסור של בית הספר עושה דבר על מנת לתקן את דרכיו התועות של הילד. המורה השיבה שזה באמת לא בסדר, אבל טענה שידיה כבולות כי יש הנחיה שיצאה ממשרד החינוך לפיה אין לתקן שגיאות כתיב של ילדים, כי "זה פוגע להם ביצירתיות". מיותר לציין (ובכל זאת אציין) שתלמיד שטען את הטענה היצירתית לפיה 5=2+2 תוקן באכזריות, בהתעלם מהפגיעה האכזרית בנפשו הרכה.

-=-

המסקנה היא שהרעה החולה שעילם גינדין מתלוננת עליה אינה עניין חדש. למעשה, קיים סיכוי לא רע בכלל שיש היום במערכת החינוך מורים ומורות צעירים מספיק, שלפני עשר שנים, פחות או יותר, היו תלמידי בית ספר שמוריהם שלהם חינכו אותם שתיקון שגיאות בעברית פוגע בהתפתחותם.


Responses

  1. אהבתי את הקטע ואני מאוד מסכימה עם מה שנאמר כאן כי אמא שלי מורה ותמיד היא מתעקשת עם תלמידיה, ומתקנת את טעויותיהם!!! זה חשוב וגם אני עברתי מורות שהתעקשו, אך גם נכוותי ממורות שלא עשו כך כמו דוגמא שזכורה לי מכיתה ג'-
    היתי בחשבון בקבוצה פעמון, זוהי הרמה הכי גבוה של חשבון ביסודי, ולא הצלחתי לפתור כמה תרגילים.
    במקום לנסות לראות למה אני לא מצליחה לפתור את התרגילים, היא פשוט החליטה להקל על עצמה ופתרה את זה בכך שאמרה לי שאם אני לא מצליחה אז שאני אעשה את התרגילים הקלים יותר, ואני שהייתי עקשנית, סיפרתי לאימי, שבאה לעשות סדר , ודיווחה על המקרה להנהלה, וכמובן לפני כן ניגשה למורה, אני אהבתי חשבון אך היא הורידה לי את הבטחון שאיני חכמה מספיק כדי לפתור זאת, וכך אני רואה את הדמיון לגבי השגיאות כתיב.
    צריך להתעקש להצלחה וללימוד הטוב והנכון ביותר בלי לוותר, המורים צריכים להיות חזקים.

  2. […] (יחד עם מי שהיתה אז בת זוגי ובינתיים הרוויחה כינוי שכבר סיפרתי לכם שיפתח חושב שאם אגלה אותו בפומבי אנשים יחשבו עלי דברים […]

  3. […] וכמובן, יש לשבח את שר החינוך על שבחר לשלוח את ילדיו ללמוד בבית הספר לטבע, שגובה מהורי התלמידים הלומדים בו 975 ש"ח מדי חודש בחודשו (כמובן, עם אופציה להנחות על בסיס מצב סוציו-אקונומי). אז נכון שבית הספר לטבע אינו בדיוק בית ספר פרטי, אבל יש יותר מאשר טעם לפגם בשר חינוך שיוצא כנגד החינוך שאינו שווה לכל נפש, אבל לא מוכן לשלוח את ילדיו שלו ללמוד במערכת הממלכתית שעליה הוא מופקד. הייתי אומר שאולי הוא יודע משהו שאנחנו לא יודעים, אבל על מי אני עובד? הוא יודע בדיוק את מה שכולנו יודעים. […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

