פורסם על ידי: רועי רוטמן | 14 באפריל 2010

מין בשאינו מינו

הריון, כידוע, מעורר שאלות של מין. (הקוראים שאינם בעלי ראש מלוכלך מוזמנים לעבור לפסקה הבאה, ולהמתין בתחילתה להצטרפותם של הקוראים בעלי הראש המלוכלך שמעבירים עכשיו דימויים ויזואליים לנגד עיניהם. יקח להם 3 דקות והם יגיעו. תודה על הסבלנות.)

-=-

(כולם פה? יופי. נמשיך).

במהלך שלושת החודשים הראשונים להריון (אני לא יודע לספור בשבועות) מינו של העובר אינו ידוע להוריו, וכל התייחסות אליו כאל "הוא" או כאל "היא" היא עניין מורכב שעלול לגרור דיונים ארוכים. קשה מאוד להימנע מהדיונים האלה, מכיוון שבעברית אין שמות עצם שהם נייטרלים מגדרית (דוגמת Baby באנגלית), או מקבילה ל-It האנגלי (וגם לו היתה מקבילה כזו, אני לא חושב שהייתי משתמש בה ביחס לעובר הגדל לו בבטנה של אשתי). חייבים, אם כן, להחליט אם להתייחס לְעובר בלשון זכר או לְעוברית (אם זו בכלל מילה תקנית) בלשון נקבה. אשתי ואני לא הצלחנו לגבש התייחסות אחידה, ועברנו בין לשון זכר ללשון נקבה בלי יכולת להחליט במי מהשתיים לבחור.

-=-

לעמימות המגדרית נלווה גם הנוהג המקובל (והמאוס) של ייחוס ההריון לשני בני הזוג. גבירותיי ורבותיי, הרשו לי להבטיח לכם שאמנם אני עתיד להיות אב בעוד מספר חודשים, אבל רק אשתי בהריון. אני, נכה שכמותי, נולדתי בלי רחם. לכן, לעולם לא אגיד ש"אנחנו בהריון", אלא אומר "אשתי בהריון". כשם, להבדיל, שלו לי היה סרטן הערמונית, לא ניתן היה לבוא לאשתי ולומר לה "תנחומינו, שמענו שיש לכם סרטן". יש להבדיל בין האיחולים והברכות, ששנינו זכאים לקבלם, ובין המצב הפיזיולוגי, שאותו ניתן לשייך רק לאשתי.

-=-

אני לא מסוגל לזכור בעל פה באיזה שלב של ההריון אשתי נמצאת. עד שהצלחתי לשנן שהיא החלה את השבוע ה-20 (נניח) להריונה, והנה הסתיים השבוע ואני צריך להתחיל לשנן מספר חדש. קל יותר לשנן תאריך אחד, תאריך הווסת האחרונה, שעל פיו מתבצע החישוב של מספר שבועות ההריון. אז אני זוכר את התאריך הזה, ופעם בכמה זמן ניגש לאחד מאתרי האינטרנט המציעים שירותי "מחשבון הריון", מקליד את התאריך בשדה הרלוונטי ומקבל בתמורה את השבוע, החודש, הטרימסטר ותאריך הלידה המשוער (לעתים גם תאריך עברי וגם לועזי).

נראה, שהמחשבונים האלה הפנימו קצת יותר מדי את העובדה שרק האישה בהריון, והחליטו שמשמעות הדבר היא שהגבר הרלוונטי לא יהיה מעוניין כלל בפרטים הטכניים.

להגדלה הקליקו על התמונה

על בנים ועל בנות

עם זאת, כמו שניתן לראות, מחצית מהאתרים מניחים שאת הפעולה הטכנית של החישוב יכול לעשות רק מי שפונים אליו בלשון זכר.

-=-

כמובן, בשלב זה אנחנו כבר יודעים באיזו לשון להתייחס לגיברת, וזה לא משפיע כהוא זה על החלטות פדגוגיות שקיבלנו בעבר.


Responses

  1. בטח שיש בעברית שמות עצם שהם נייטרליים מגדרית. למעשה, רוב שמות העצם בעברית הם כאלה. "תינוק" איננו כזה, כי הוא מנוגד ל"תינוקת", אבל אפשר להשתמש ב"עובר", "יצור", "אורגניזם" וכו'. הרי המין הדקדוקי של המלים האלה שרירותי לגמרי.

    • בסדר, אז לא "נייטרלים מגדרית", אלא "נייטרלים מבחינת מינם הדקדוקי". אין צורך לדקדק כאן בקטנות כגון אלו. העניין הוא שהעברית אינה מאפשרת לי להתייחס לדבר-מה בלי שאצטרך לבחור בלשון זכר או בלשון נקבה כדי לעשות זאת. ומרגע שאני עושה את זה, נדמה לי שיכולה להיות לזה השלכה, גם אם אסוציאטיבית בלבד, שחורגת מגבולות הדקדוק.

  2. בשכונה אומרים "חתולה" (במלעיל) על כל חתול, זכר או נקבה. ממליץ לעשות כך עם התינוק/ת הבא/ה!
    אני לא מתחייב לגבי השלכות שחורגות מגבולות הדקדוק.

  3. איתמר – איזו הצעה יפה. אני מבטיח לכנות את הצאצא של רועי, יהיה אשר תהיה, "חתולה", כמו שאני עושה עם הכלב שלו

  4. או מיץ פטל (גם במקרה שלו הייתה עמימות מגדרית)

  5. זה כנראה התכנות הרב שאני עושה לאחרונה, אבל ישר חשבתי לאפשר לתת לעובר שם כינוי (שם משתנה), שמתאים גם לזכר וגם לנקבה. כמו יובל, דניאל, שחר וכו' וכו'. כל עוד מוסכם שזה רק שם זמני, זה יכול להיות פתרון מצויין.

    • אני אולי אולד-פאשנד, אבל כל השמות שהזכרת הם שמות של בנים. המדרון החלקלק הזה, שמתחיל ב"דניאל" וממשיך ב"יובל", שסופו שיסתיים ב"משה", או אפילו ב"יוסי".

  6. כן, בהחלט יש לי שם של גבר-גבר. אפשר לקרוא לעובר פשוט "X". או "הנוסע השמיני". או "וולדמורט" – ואז לא צריך למצוא לו/לה שם בהמשך, כי הוא "He who must not be named".

    drum-roll.

  7. מצאתי את הפוסט באיחור, ובכל זאת – מוצלח ביותר. תודה! :))

    • אין בעד מה. אני מרוצה מזה שאנשים מקבלים בתודה את הוצאת הקיטור שלי. ככה, כולנו מרוצים.

  8. […] מחכים בקוצר רוח לבדיקת האולטראסאונד שתגלה אם מדובר בילד או בילדה, אנחנו חיכינו בקוצר רוח לבדיקה שתגיד לנו אם מדובר בילד […]

  9. […] שלי ושל אחת שיודעת. פייסבוק, שכנראה יודע כמה דברים על ההבדלים בין גברים לבין נשים, נוקט בשיטה אחרת לגמרי כשהוא מנסה לתת לאחת שיודעת […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

