פורסם על ידי: רועי רוטמן | 26 במאי 2010

על העיר עפות יונים

והפעם, פוסט מורחב בו נדון בשיר אחד, ולו שלוש גרסאות, כולן יפות מאוד ואהובות מאוד.

-=-

על הקשר המיוחד שלי לאלבום הופעת המחווה "העיקר זה הרומנטיקה" שהתקיימה לכבודו של יוני רכטר לפני כמעט 20 שנה כבר כתבתי בעבר. ברשותכם, ארצה לחזור אל ההופעה הזו כעת.

אחד מהשירים בהופעה היה שירו של נתן אלתרמן, "תיבת הזמרה נפרדת". רכטר הצמיד לשיר לחן דרמטי מאוד, שיוצר את הרושם שהחיים בעיר הם מאבק גדול, אם כי לא תמיד ברור בין מי למי הוא ניטש ועל מה הוא ניטש. יובל זמיר וחיים צינוביץ' שרו את השיר בתסכול, כמעט בחמת זעם, על חוסר התוחלת שבמאבק הזה. שנים רבות זו היתה הגרסה היחידה של השיר שהכרתי, ומה רבה היתה הפתעתי כשגיליתי שקיימות לה שתי גרסאות נוספות, מוקדמות יותר.

שנים אחרי שהכרתי את גרסתו זו של השיר, הכרתי את אשתי. אשתי, כך הסתבר לי, הכירה גרסה אחרת לגמרי של השיר, זו שהלחין נחום היימן ושביצעה חווה אלברשטיין (יש גם ביצוע נוסף, של "הפרברים", ללחן של היימן, אבל הוא מאוד מאוד לא מוצלח, אז לא נתייחס אליו). היימן הלחין חלק קצר יותר משירו של אלתרמן, וישנם כמה בתים שרכטר הלחין ושנשמטו מהגרסה של היימן. בנוסף, כך נראה לי, היימן לא הבין את השיר והעניק לו לחן שמח וקופצני שאני לא מצליח להבין את החיבור בינו לבין המלים. אבל, הלחן עצמו מאוד מאוד יפה. בנוסף, מכיוון שבשנים האחרונות גרסה זו משמשת את אשתי כנעימת הצלצול בטלפון הנייד שלה, הרי שברור לחלוטין מדוע יש לצליליה השפעה פבלובית עלי.

וקיימת לשיר גם גרסה שלישית. חנן יובל הפך את השיר לקינה מלנכולית, המתגברת אט לאט ומסתיימת בכל זעקה מרה. וכל מי שהחנה את מכוניתו בתל-אביב יודע שיובל הוא היחיד שידע אל נכון שאלתרמן התכוון בעצם לכתוב "ומפולת ליל ניתכת / אדוני האדונים //  גוף נופל על אדמותיך / על העיר צואות יונים".

-=-

הערה מינהלתית: משום מה, הגרסאות ששרים אלברשטיין ויובל אינן זמינות למי שצופה בפוסט הזה דרך הגוגל-רידר או דרך עדכוני המייל. אני לא יודע מה הסיבה לכך, אבל בכל מקרה, ההמלצה היא, זו הפעם, להיכנס ממש אל הפוסט ולבלות.


Responses

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Roee Rotman, Roee Rotman. Roee Rotman said: http://bit.ly/d0nQ5B – פוסט חדש. על העיר עפות יונים […]

  2. טוב, אז אני אתך. גם באני מעדיף עד מאוד מאוד את הגרסה של יוני. ובכלל, זה שיר כזה מופלא של אלתרמן שאפשר ללכת לאיבוד בתוכו שבע פעמים בלילה ולחזור וללכת לאיבוד וחוזר חלילה. גם בריסי נשים וגם על מפתן עתיק וגם כתינוק נרדם בשבע וגם בבואי בואי (על משענת, נכון?), בת שירי הנושנים.

    זה אחד השירים שאני הכי אוהב של אלתרמן, והוא גם מולחן וגם מבוצע באינטנסיביות של סוף ושל פרידה ושל צער ושל מאבק… ובקיצור, נגעתי לי בקרביים. שטוף ידיים.

  3. כל כך אוהב את השיר הזה

  4. אני מכיר רק את הגירסה השניה , אני טיפוס מאד נוקשה מטבעי , כשגדלתי על גירסה מסויימת (למשל 'אומרים ישנה ארץ') ופתאום יש גירסה אחרת של אותו שיר היא מבחינתי 'מקולקלת' , קשה לי גם עם החלפת הזמר , כי ה'שיר' מהילדות שלי הוא מה ששמעתי כולל הקול המסויים של הזמרת עם קול אחר גם השיר הוא כבר שיר שונה .
    כך שמבחינתי לשמוע את שתי הגירסאות האחרות היה גובל בהתעללות.

  5. עדו, תלונתך הועברה ל"בצלם".
    אתה מתפרץ כאן לדלת שחשבתי לפתוח ממילא. היה לי בראש לכתוב משהו על גרסאות כיסוי ועל האופן שבו הגרסה הראשונה שאתה שומע מתקבעת אצלך. נניח, Here Comes the Sun – זה שיר שיש לו שני ביצועים מאוד מוכרים: הביצוע המקורי של הביטלס וגרסת הכיסוי של נינה סימון. הכרתי פעם מישהי שהכירה רק את הגרסה של סימון, וכשהשמעתי לה את הגרסה של הביטלס היא טענה שזה חיקוי חיוור. אני שמח שנפרדתי ממנה.

  6. טוב. מעכשיו, מי שמגיב נדרש גם להגיד איזו גרסה הוא מעדיף. שיהיה מעניין. איתמר, זה כולל אותך.

  7. מבחינתי זה פשוט לא אותו שיר, אז אני לא בטוח שצריך לדרג. עם זאת אני חושב שאני נוטה לביצוע השני בזכות הלחן היפה של היימן והביצוע הוירטואוזי של אלבשרטיין, יחד עם העובדה שמדובר בגרסה שאני מכיר מגיל חד ספרתי.

  8. הגרסה של הפרברים היא האהובה עלי – יש בה קסם רומנטי כמו של כל השירים שלהם (איתמר)

  9. גם אני הכרתי מצוין את הגרסה של רכטר, וזה כל כך כיף לשמוע גרסאות אחרות (בחיי, חווה אלברשטיין הזאת, כפרה עליה, שוב ושוב).
    זה גם מעניין איך כל לחן משחק אחרת עם המקצב והמוזיקה של השיר המקורי של אלתרמן. האמת היא שנראה לי שכולם קצת מעוותים את הפרוזודיה שלו, וחבל אולי, כי המקצב המקורי הייה יפה ועירוני, בדרכו.

  10. הגרסה של יוני רכטר (שהוא מקסים) חדשה לי, ממש אובר דרמטית לטעמי, קדימה צעד, חיילית. חווה אלברשטיין…. בקלות – מנצחת!

  11. […] רוטמן כתב פעם פוסט שלם על השיר הזה. אני אוהב במיוחד את הביצוע הנהדר הזה, […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

