פורסם על ידי: רועי רוטמן | 16 ביוני 2010

והפעם, לא בדיוק שיר

לפני קרוב לעשר שנים השתחררתי מהצבא. כמו כל הצעירים שמשתחררים מהצבא, נסעתי (יחד עם מי שהיתה אז בת זוגי ובינתיים הרוויחה כינוי שכבר סיפרתי לכם שיפתח חושב שאם אגלה אותו בפומבי אנשים יחשבו עלי דברים רעים) גם אני לטיול של אחרי שחרור, על מנת לפרוק קצת עול ולשלח קצת רסן. עד כמה שחודש וחצי באירופה הקלאסית זה לפרוק עול ולשלח רסן. את הטיול פתחנו ברומא, וממנה נסענו ברכבת צפונה לפירנצה. מפירנצה המשכנו לסיינה, ועל מה שקרה בסיינה אני רוצה להרחיב קצת.

-=-

מוזיקה קלאסית היא לא עסק זר לי. גדלתי בבית ששמעו בו מוזיקה קלאסית. כשהייתי ילד לקחו אותי לראות את "פנטזיה" (לפחות 3 פעמים, מתוכן פעם אחת יצאנו באמצע כי הדינוזאורים של "פולחן האביב" הפחידו את אחי הקטן שהצטרף אלינו), ובשלב מסוים גם קנו לי את קלטות הוידאו של הסרט. ידעתי מי הם באך, בטהובן ומוצרט. שמעתי גם שמות כמו בראהמס ושופן. אבל לא ידעתי מי מהם כתב מה. לא ידעתי שהטה-טה-טה-טם שבפרסומת של בנק הפועלים הוא הצלילים הראשונים של הסימפוניה החמישית של בטהובן. רק ידעתי שזה "משהו קלאסי", מהסוג שמנגן הרדיו בבית אצל הוריי בימי שישי אחר הצהריים. אבל בסיינה זה השתנה.

בערב הראשון שלנו בסיינה, הסתובבנו לנו באחת הסמטאות הצדדיות שמאחורי הפאליו. מודעה שהיתה תלויה על אחד הקירות משכה את תשומת ליבנו, משום מה. המודעה הבטיחה שלמחרת היום, לעת שקיעה, ייערך קונצרט קאמרי, חינם-אין-כסף, בחצר של אחת הוילות שבשולי העיר. איכשהו, ולמרות שמי שהיתה אז בת זוגי לא ידעה על מוזיקה קלאסית הרבה יותר ממני, החלטנו ללכת. למחרת עלינו על אוטובוס ונסענו, לראשונה בחיינו, לשמוע קונצרט. לצערי, את רוב מה שהיה בתכנית אני לא זוכר. אני זוכר שההתחלה לא היתה משהו, אבל אז הגיעה המנה העיקרית. ההרכב (הלא מאוד גדול) סיים את קטע הפתיחה הלא מרשים, כיוון שוב את כליו, ופצח בנגינה של קטע שנראה היה לי אז כל כך יפה, עד שלא רציתי שהוא יגמר. בסוף הקונצרט הלכתי והעתקתי את שמו של הקטע מאחת המודעות שניתלו בווילה לפנקס קטן שנשאתי עמי, מתוך כוונה להאזין לו שוב בהזדמנות הראשונה. כשחזרנו לארץ חיפשתי, מצאתי ורכשתי דיסק שכלל את הסימפוניה מספר 29 בלה מאז'ור של וולפגנג אמדיאוס מוצרט, מספר 201 ברשימת קכל, והתחלתי להקשיב למוזיקה קלאסית לא רק כמשהו שמתנגן ברקע.

Responses

1. יש בה משהו, בסיינה, שמוציא אדם מד' אמותיו. היא מייצרת איזשהי הרפתקנות ואיכשהו דוחפת אותך למקומות חדשים. וזה לא מובן מאליו, כשאת האחות הקטנה של משפחת טוסקנה.

אני חייב לומר ששלושת השבועות שבילינו בטוסקנה לפני שנים אחדות היו מהחופשות הפחות מספקות שחווינו, למרות הגרנדיוזיות המופלאה של פירנצה והיין והיופי הזה של הגבעות שהוא כמעט בלתי ניתן לעיכול. לא יודע, אולי זה האור, שאיכשהו פשוט לא הספיק ללוונטינים כמונו, או שאולי ההבטחה היתה קצת גדולה מדי.

כל זה נכון לטוסקנה שמחוץ לסיינה, שהיא באמת, ככה כשחושבים על זה, מקום מכשף.

2. אני כל כך אהבתי את סיינה. הדואומו של סיינה פשוט העתיק את נשימתי, הסתובבתי שם שעה ויותר עם עיניים פעורות לרווחה שלא מצליחות לקלוט את כל העושר הוויזואלי.

לגבי מוסיקה קלאסית… כל כך קשה לשמוע את היצירה הזו, ויצירות קלאסיות אחרות, ולחזור אחר כך לליידי גאגא ויתר הפסולת הפשטנית של הצלילים ברדיו, הלא כן?😉

3. איכשהו, גם אני, מרגע שאמרת סיינה, רציתי רק לכתוב כמה המקום הזה מופלא, ולעזאזל עניין המוזיקה.
    היו לנו שלושה ימי טוסקנה בטיול, ומישהו אמר לנו שחייבים סיינה. הסתבכנו קצת וחנינו במקום הלא נכון, היינו עצבניים, לא הבנו לאן שלחו אותנו ולמה, איתרנו זרזיף תיירים שירדו מאוטובוס, נדבקנו אליהם, ואז פנייה אחת מרחוב סתמי לאזור העתיק של סיינה וכל העצבים נעלמו בשנייה. אלה היו השעות המדהימות ביותר של הטיול ההוא. קשה להאמין שמקום כזה קיים.

4. צפריר,
    סיינה היא באמת מקום מקום מיוחד. אולי אני צריך לבקר שם שוב.

ואנדר,
    כן. ולא, לא אכפת לי להישמע סנוב אליטיסט. כן.

שחר,
    מעניין, גם לי יש סיפור עם חניה בסיינה. שלושה דו"חות באחר צהריים אחד. אפשר להגיד הרבה דברים על האיטלקים, אבל פקחי החנייה שלהם מאוד יעילים.

5. […] היא עניין שמקורו בפרק מוקדם יותר של חיי. הסרט פנטזיה, שכבר הזכרתי בעבר את העובדה שיצא לי לצפות בו כמה פעמים כילד קטן (ועוד לא […]