פורסם על ידי: רועי רוטמן | 9 ביולי 2010

סוד מוחלט בהחלט

יתכן שכבר שמעתם שאני מחולון. אבל אם זה לא מספיק גרוע, יש לציין שהחטא הקדמון של המשפחה שלי טמון בעובדה שאמא שלי, במקור, היא מיפו (גם אבא שלי נולד שם, אבל הוא יפואי כמו שאני ירושלמי). כשהייתי ילד קטן, סבתא שלי עדיין חיה בביתה המשקיף לחוף גבעת עליה, ומדי שבוע היינו מגיעים לביתה לארוחת שישי. יצא, אם כן, שהייתי לא מעט ביפו בשנות ילדותי.

אי שם באמצע שנות השמונים קיבלתי במתנה שני ספרים מסדרת חסמב"ה. איכשהו, התלהבתי מהספרים ובאירועי שבוע הספר שלאחר שקיבלתי את אותה מתנה, גררתי את הורי אל דוכנה של הוצאת הספרים "שלגי" והכרחתי אותם לרכוש לי את הספר הראשון בסדרה, "חסמב"ה, או חבורת סוד מוחלט בהחלט". לתדהמתי, מאחורי הדוכן ישב לא אחר מאשר יגאל מוסינזון, אשר לקח את הספר שרכשתי, רשם על עמודו הראשון הקדשה בנאלית כזו או אחרת ושירבט את חתימתו. אז, כמובן, עוד לא ידעתי עד כמה חתימות של סופרים על ספריהם במסגרת אירועי שבוע הספר היא דבר נפוץ (ונדמה לי שאצל מוסינזון זה היה עניין שכיח אפילו יותר מאשר אצל סופרי עלית אחרים), וגאוותי על הפריט היקר שהתווסף לספרייתי היתה רבה. למרבה הצער, עם השנים הלך לאיבוד הספר. יתכן שהוא קבור אי-שם בביתם של הורי, אבל אני באמת לא יודע איפה.

אחת הסצינות הזכורות מהספר היא הסצינה שבה ממלטים ילדי חסמב"ה את מפקד ההגנה, הידוע בכינויו המחתרתי "ירמיהו" ממעצרו בתחנת המשטרה. החסמבאים האמיצים מצליחים לחבר שרשרת ברזל מצידה האחד לסורגי תאו של ירמיהו ומצידה האחר למשאית הנהוגה בידי אהוד השמן, לנתק את הסורגים מן הקיר ולאפשר לירמיהו לקפוץ החוצה מתאו. מכיוון שאני הייתי ילד שמכיר את יפו טוב משהוא מכיר את תל אביב, תחנת המשטרה התל-אביבית היחידה שיכולתי להעלות לנגד עיני היא תחנת המשטרה שבכיכר השעון ביפו. בעיני רוחי מיקמתי את הסצינה שם, על אף שברור לכל מי שקורא את הספר שלא יתכן שזה המקום שעליו כתב מוסינזון.

לפני זמן מה הזמין אותי אורי קציר להשתתף בסיור בהדרכתו, בעקבות חסמב"ה בתל-אביב. לפני שבוע הצטרפתי לסיור, המהנה מאוד. זה היה סיור רווי הפתעות. מי ציפה למצוא את בית הקברות המוסלמי שבגן העצמאות עדיין עומד על תילו (פחות או יותר)? ומי ציפה ללמוד שבית המרקחת של הרוקח שחורי עדיין עומד על תילו? אלא שההפתעה הגדולה ביותר זומנה לי כבר בתחילתו של הסיור, והיא היתה הפתעה שטִלטלה טלטלה עזה את עולמו של הילד שהייתי. הסיור החל בקרן הרחובות ז'בוטינסקי ודיזנגוף, והתחנה הראשונה בה עצרנו היתה תחנת המשטרה שברחוב דיזנגוף. אורי, שהסביר שזו התחנה ממנה מילטו הגיבורים הצעירים את ירמיהו, הפך באחת את כל שידעתי על חסמב"ה ללא רלוונטי. היה כיף גדול.


Responses

  1. היה לי הכבוד להמנות על האנשים שאורי הזמין לסיור הראשון שעשה בעקבות חסמב"ה. סיור מרתק, מעניין ומחכים.
    אני מחכה כבר לסיור הבא שאורי הבטיח שיבנה, ביפו העתיקה.

  2. בנושא תחנת המשטרה (הנאה בעיני) בדיזנגוף: על קיר החזית של המבנה מצויין שם המוסד אותו הוא משמש בשלוש שפות. בעברית כתוב "משטרת ישראל". אבל באנגלית כתוב Police ובערבית الشرطة. בעיני זה מעניין

  3. כשהייתי ילד אהבתי את סיפורי ז'ול וורן (יש היום ילדים שיודעים מי זה?), היום במבט לאחור אני מרגיש שעבדו עלי, למה בדיוק מותר לקפטן נמו להרוג בליוויתנים שנראים לו מרושעים? למה מותר לצוות הנאוטילוס לצאת לאי ולירות כך סתם בקנגורו או בכלבי ים שהם לא אוכלים? כל הגישה של ז'ול וורן היא שהטבע הוא מגרש המשחקים של בני האדם ומותר להם לקחת ממנו, לחמוס ולהשחית ככל העולה על רוחם והיא באמת היתה הגישה שבגללה האנושות היום תקועה עמוק עמוק בבוץ, במחשבה שניה – טוב שהילדים היום לא יודעים מיהו ז'ול וורן.
    כך גם לגבי חסמב"ה, היעלה על הדעת שמדינת ישראל תצייד ותממן חבורת ילדים ותשלח אותם לעשות עבודה של כוחות הביטחון? כלומר בספר הראשון והשני היה מדובר על המנדט הבריטי אבל אחר כך מכורח האינרציה ממשיכים עם הרפתקאות מחתרת הילדים כאילו המדינה כלל לא קיימת כאילו זה נורמלי לגמרי שילדים לא יהיו בבית ספר והמבוגרים יעסקו בדברים כמו ריגול ותפיסת פושעים. אז כנראה שזה כן נורמלי, עובדה, יש לנו צבא ומדינה ובכל זאת אנחנו משתמשים במתנחלים לבצע עבודה בטחונית ואפילו גאים בזה, גם כאן יש לנו אינרציה שמשכיחה מאיתנו שהמדינה כבר קיימת , שבמקום שבו רוצים נוכחות ביטחונית שמים מוצב ולא גן ילדים ושאנחנו בוכים מרה כשהאויבים שלנו מתחבאים מאחורי גבם של אזרחים.
    לא, אין לי שום נוסטלגיה לחסמב"ה , פו הדוב לעומת זאת אני מוכן לקרוא תמיד.


כתיבת תגובה

קטגוריות

