פורסם על ידי: רועי רוטמן | 28 ביולי 2010

שיר ערש

נדמה לי שאפשר ללמוד הרבה על אדם באמצעות הכרת הסביבה המשפחתית שבה גדל והמטען התרבותי שספג בה. עוד נדמה לי שככל שהולכים אחורה יותר, אל היותו של אדם צעיר יותר (ונוח יותר להשפעה), כך נודעת משמעות רבה יותר לאותן השפעות. אמא שלי, למשל, העלתה כמה פעמים את הסברה ששורשיה של אהבתי הרבה לביטלס נטועים בינקותי, אז נהגה לשיר לי את Because בעת שקילחה אותי. יתכן, כמובן, שהצדק עימה, אבל אנחנו לא פה כדי לדבר על כמה שאמא שלי צודקת. אנחנו פה כדי לדבר על ההשפעות האמיתיות שהשפיעו השירים שהיא שרה לי על נפשי הרכה.

אחת הסיטואציות שבהן שר הורה שירים לילדו היא בעת הניסיון להרדים את הילד. מקובל לשיר לילדים שירים שקטים ומרגיעים, שבחסותם תצנח על העולל תרדמה שלווה, עמוסה בחלומות מתוקים. השירים אמורים לתאר עולם פסטורלי ונעים, שאפשר לעצום בו עיניים בלי חשש ושיש סיבה לקום אליו בבוקר. גם אצלנו בבית האמינו בכך, וזו הסיבה שאחד השירים שאהבה אמי לשיר לי, לאחי ולאחותי, היה תרגום של בלדה בסגנון אירי שכתב ושר טום לרר. האזינו לשיר ושאלו את עצמכם: האין זה המתכון המושלם לגידול ילדים שמחים, אופטימיים ובלי שום נטיות סוציופתיות מכל סוג שהוא?

וכמו שאתם יודעים, עוד מעט יגיע תורי להעביר את הלפיד אל הדור הבא.

-=-

האנשים שמאחורי קלעיו של הבלוג ניסו שנים רבות, עוד בטרם הפכו להיות האנשים שמאחורי קלעיו של הבלוג, לאתר הקלטה כלשהי של השיר הזה, ונחלו כשלון חרוץ. הביצוע של טום לרר שהזכרתי קודם היה הכי רחוק שהם הגיעו. אלא שלפני כשבועיים איתרה אחותי, תבוא עליה הברכה, את השיר. מערכת הבלוג מבקשת להודות לה תודה נרגשת.


Responses

  1. הכרתי מישהו שנהג לשיר לבן שלו כשיר ערש את האינטרנציונל
    מתוך תקווה שזה יגרום לו בבגרותו להירדם מכל איזכור קומוניסטי

    • רק שתדעי, שיש בקנה פוסט שעוסק בדיוק בזה. אבל קודם ניתן לכם להירגע משיר הערש הזה.

  2. שירי ערש מתאפיינים הרבה פעמים בסבטקסט רצחני או מורבידי. לפני זמן מה סיפרה לי חברה שאבא שלה היה שר לה את "לילה לילה, אחד היה טרף, לילה לילה, שני מת בחרב" וכו', וזה גרם לה לחלומות משונים במשך שנים רבות. נקמת ההורים בילד המעצבן?…

    וחוץ מזה, טום לרר שולתתתתתת. תתתת, אפילו.

  3. כשבני היה תינוק אהבתי להרדים אותו עם השיר: "נומה בני לי, מטמוני לי, אל נבכה בכאב…"

  4. אוי זה נהדר! דברים כאלה תמיד גורמים לי לדיסוננס רגעי שנובע מההבנה המהממת (במובן המקורי) שהדור של ההורים שלי הוא לא חסוד ומוסרני כמו שנדמה לי. ממך חסכו את תפיסת העולם השגויה הזו וזו כבר סיבה לשמוח על שירי הערש האלו.

  5. שיר נהדר.
    אחלה פוסט.

  6. ואנדר,
    קיוויתי שתהיינה תגובות עם התייחסות ל"לילה לילה". משום מה, השיר הזה נחסך מאיתנו בגירסתו המקורית. אני זוכר ששרו לי רק את הבית הראשון שלו. ולא, אני לא יכול להסביר מדוע "על בת חמודות" קיבל יחס מועדף.

    אופיר,
    אחותי, שכבר קיבלה קרדיט בגוף הפוסט, תקבל קרדיט גם בתגובות. פונאר הוא שיר שהיא מרבה לצטט, ואני סמוך ובטוח שצאצאיה ירוו מכך נחת.

    ניר,
    תראה, אני לא בטוח שההורים שלי אינם חסודים ומוסרניים. למעשה, בנקודה מסויימת קיים דמיון בין בת החמודות לבין אמא שלי: שתיהן יודעות מילדות שהשקר הוא חטא, ובכלל הן שונאות שקרנים.

  7. […] This post was mentioned on Twitter by Ron Yahav and Roee Rotman, Roee Rotman. Roee Rotman said: http://bit.ly/9UsAR2 פוסט חדש. שיר ערש (cc: @vandersister) […]

  8. אז ככה: בת החמודות אכן הפיחה רוח חיים והשרתה עליצות, אבל אף פעם לא בשירי הערש, שאז דווקא היה מקום של כבוד למיתת החרב ומיתת הטרף ולזה שנותר ונו-או-מי נומי את שמך לא זכר.

    ובין לבין ידעו כל אחד ואחת שתמיד יכולו לפנות ליצחק קדמן!

    • אני לא בטוח שאני סומך על הזכרון שלך. מדובר בדברים שהתרחשו אי-אלו שנים אחרי שנולדת.

  9. שירי ערש בשפות רבות, ביידיש במיוחד כנראה ( ואולי זה מאפיין יהודי או גרמני?), אבל לא רק, מכילים תכנים קשים, תוקפניים. כל המרירות, התשישות, הכעסים הקיימים בד בד עם השמחה וההנאה בגידול תינוקות יוצא שם ושירי ערש עמימיים משקפים זאת. זה בסדר. לא להיבהל אם זה לא משתלט על הכל הסוף לא בהכרח כמו סופו של הסיפור "לישון" של צ'כוב. יש מאמר פסיכולוגי על התקופנות של שירי הערש – של רמי בר גיורא http://www.web4u.co.il/code/main.asp?innerPageID=1366&cat_id=844&pID=412

  10. שיר ערש אחד באנגלית מספר על ילד הנם בעריסה הנמצאת בראש העץ, ואז באה הרוח ומפילה את העריסה, את התינוק והכל:

    Rock a bye baby, on the tree top,
    When the wind blows the cradle will rock.
    When the bough breaks the cradle will fall,
    And down will come baby, cradle and all.

  11. עוד שיר ערש באנגלית, כאן בביצוע פול רובסון… אני מכירה יותר בביצוע אמא שלי🙂

  12. […] להגיב Go to comments לפני זמן מה עסקה פינת השיר השבועי בשירי הערש אשר הנעימו את ילדותי. הפעם הגיעה העת לעסוק בשירי הערש שהנעימו את ילדותה של […]

  13. […] ובמיוחד האם אנחנו כבר יודעים לקלל. מכיוון שאני יודע מילדות שהשקר הוא חטא, השבתי בחיוב. אמא שלי ביקשה לשמוע באילו קללות מדובר, […]

  14. […] צ'ירים-טיקיטים-טיקיטים. […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

