פורסם על ידי: רועי רוטמן | 6 באוקטובר 2010

אני עכשיו אל השמירה יוצא

יש הרבה שירים על הווי הצבאי. יש, כמובן, את ז'אנר שירי הקרבות והשכול (ואתם לא צריכים שאני אזכיר את "שיר הרעות" או את "בלדה לחובש" כדי לחשוב על דוגמאות). ז'אנר אחר הוא הז'אנר שעוסק בחיי היומיום, אם תרצו, של החיילים. "שלווה" הוא שיר כזה, וכך גם "אין לך מה לדאוג" (שאתם בטח מכירים יותר בשם "תחתונים וגופיות"). שירים מהז'אנר הזה מתייחסים לעתים בעקיפין אל הז'אנר הראשון ומזכירים ברמז כמה בקלות יכולה השגרה היומיומית להפוך לעסק הראוי לשירי קרבות ושכול. על שיר כזה אני רוצה לדבר הפעם.

כמו שכבר כתבתי בעבר, השיר "לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ" הוא השיר האהוב עלי מבין שיריו של מאיר אריאל, ואני חושב שאין זו מקריות שדווקא השיר הזה היה הראשון שהתעללתי בו במדור המיוחד להתעללות בשירים. כמו בשירים אחרים, גם כאן אלה הפרטים הקטנים שתפסו אותי (ובמיוחד השורה "וזו מלחמת העולם הכי שנייה", שאני מאוד אוהב ושיפתח פוטר כ"התחכמות אריאלית אופיינית"), אבל יש עוד משהו. אני לא שירתתי כחייל קרבי, כמו שאתם יודעים. לכן, רוב-רובם של שירי ההווי הצבאי מדברים על דברים שאין בינם לבין השירות שלי דבר וחצי דבר. אני לא יודע איך זה להעביר לילה בדרום ליד הטנק האפלולי. אין לי מושג כיצד מרגיש מי שנאלץ לזחול כך ישר מול האש. מעולם לא הייתי איש צפרדע, איש הדממה ולא ירדתי אל המוות במחילות של גבעת התחמו-או-שת. אפילו סגן גד רפאלי לא השאיר אותי לבד במשרד בזמן ארוחת הצהריים. אבל אני בהחלט יודע מה זה להעביר שמירה משעממת מול ירח שועלים, כשבחדר מחכה לי ספר עם סיפור חזק וטוב.


Responses

  1. איך עלה גד רפאלי בדרגה? במילואים? בשיר המקורי הוא : "סגן גד רפאלי הלך לאכול צהריים".

    • ואללה, צודקת. הייתי בטוח שהוא סרן. הטעות תתוקן.

  2. אה, בדיוק שמעתי את זה לפני שלושה-ארבעה ימים. איזה מאסטר-פיס. וכמה אני אוהב את השיר הזה? עד כדי כך שפעם קראתי לפוסט ככה: http://wp.me/pVvnl-1u

    כל כך מאיר אריאלי, פזמונים עברו בסך וכוכב שהתחזה נצנוץ חשוד. השיר הזה הוא הכי שמח ועצוב ומצחיק ומרגש שמשהו יכול להיות בתוך ארבעה או חמישה בתים.

  3. 'תחתונים וגופיות' הוא ממש לא שיר שגרה. הוא שיר על מלחמת יום כיפור שלשם שינוי מעלה על נס את חייל המילואים הפשוט שהוא הגיבור האמיתי של המלחמה הזאת.

  4. כשהייתי בהוואנה השיר לא הפסיק להזדמזם לי בראש (כל הבארים שם טוענים ש"המינגווי היה פה", אז לא קשה לדמיין שם את "איים בזרם" בכל פינה).

  5. עדו, אני חולק עליך. "תחתונים וגופיות" הוא שיר שמספר על חיי השגרה. הלחימה מוזכרת כבדרך אגב, כעוד משהו שחיילים עושים. אין פה תיאור אמיתי של קרב ושכול, כמקובל בשירי המלחמה. מה לעשות, שבקו ברלב ההפגזות היו שגרה. ואגב, למה החלטת שהשיר מעלה על נס את חייל המילואים? לדעתי, הוא מעלה על נס את החייל הפשוט, יהיה מילואימניק או חייל בסדיר.

    עדי, מהיכרותי הקלה עם הביוגרפיה של המינגוויי, בהחלט יתכן שהם כולם אומרים את האמת.

  6. את 'אין לך מה לדאוג' או תחתונים וגופיות כתבה תלמה אליגון במלחמת יום כיפור. קובי אושרת הגיע אליה עם המנגינה והיא פשוט הדביקה למנגינה את המילים של גלויה שהגיעה אליה מהחזית (אגב, אם אני זוכר נכון הגלויה היתה מאחיה כך שהיא שינתה אותה קצת)

  7. תחתונים וגופיות טוטאלי על מלחמת יום כיפור… הו רועי הצעיר! באותם ימים התגייסה כל המדינה לאפות עוגות לחיילים בחזית.
    אני מכירה מישהו ששירת עם אח של תלמה אליגון במלחמה (או מיד אחריה) וסיפר בדיוק את הסיפור הזה.

  8. עדו ותמר, איפה אמרתי שזה לא על המלחמה? אני יודע שזה על המלחמה ואני מכיר את הסיפור על אחיה של תלמה אליגון. זה לא משנה במאומה את העובדה שהשיר הזה אינו שיר קרבות, אלא שיר שגרה. הרשו לי להפנות אתכם לספרם של עלי מוהר ודוד טרטקובר "פלוגה ג', מחלקה 3", שבו מסופר בדיוק על התפר הזה שבין הקרבות העזים והשגרה המתוחה.

  9. שווה לציין כי 'לילה שקט' לא רק שעוסק בשגרה הצבאית אלא מוסיף ומתמרד לז'אנר בכך שמעביר את תחושת הבדידות והניתוק של החייל. הוא מדבר על הנוף, על הספר, על הבית ולא על הרעות, הסולידריות ועל חבריו לנשק. תחושות דומות, אגב, עולות בשיר נפלא נוסף שכתב – 'שיר תת-מודע זמני'.

  10. מה שאני אוהבת בשיר הזה הוא ערבוב החיים והספר שהוא קורא, שגרה ושעמום מול התרחשויות מסעירות במלחמה אחרת, ובעצם למה המלחמה ההיא יותר מסעירה מזו שהוא שומר בה עכשיו, לא ברור, רק ברור שהוא היה רוצה להיות עכשיו במקום אחר. אם אפשר, לצחק אותה על המיטה הרחבה שלו. מדויק ונפלא.


כתיבת תגובה

קטגוריות

