פורסם על ידי: רועי רוטמן | 16 באוקטובר 2010

אהבה בימי פולניה

שורשיה של משפחתי נטועים מצד אחד בבתי הקפה של האימפריה האוסטרו-הונגרית (כלומר, אוקראינה של ימינו) ובערבות פולניה מצד שני. איכשהו, אמירות פולניות אמיתיות לא היוו חלק מהאווירה בבית, אבל ברקע תמיד  היה משהו. הפולניזם המשפחתי הוא בעיקר בדיחה אירונית ומודעת לעצמה שאימץ לעצמו הדור השלישי, אבל בכל בדיחה יש גרעין של אמת. בכולנו מסתתרת אידיאה פולנית קטנה, שרק מחכה לצאת החוצה.

כמו שאתם יודעים, אני מאוד אוהב את ספריו של גבריאל גארסיה מארקס. עולמו של מארקס מרוחק ממני כרחוק מזרח ממערב, ואף יותר: אם לא די בריחוק הגיאוגרפי שבין קולומביה של מארקס ובין מחוזות ילדותי שלי, הרי שמארקס מוסיף לכך עוד מימד פנטסטי. ניתן לומר, אם תרצו, שמארקס חי בקולומביה של מטה בעוד שספריו עוסקים בקולומביה של מעלה. ובכל זאת, הם מדברים אלי מאוד. יתכן מאד שזה מכיוון שגם במארקס חבויה אותה אידיאה פולנית, כפי שניתן לחשוד כבר נוכח השם שבחר לספרו המפורסם ביותר, "מאה שנים של בדידות". אלא שזו לא התגלותו המפוארת ביותר של הפולניזם בכתביו של מארקס. כדי למצוא התגלות זו, עלינו לפנות אל הסיפור היפה "ים הזמן האבוד", שבו מופיע הרגע הפולני המזוקק ביותר שיצא לי להיתקל בו בספרים שקראתי:

הנשים המועטות שנותרו בכפר, כמו קלוטילדה, היו מתבשלות במשטמתן. כמוה כן אף אשתו של חאקוב הזקן, שקמה באותו בוקר מוקדם מכרגיל, סידרה את הבית והגיעה לארוחת-הבוקר כשעל פניה הבעה של מצוקה.

– משאלתי האחרונה – אמרה לבעלה – היא שיקברו אותי בעודי בחיים.

היא אמרה זאת כמו היתה שוכבת על ערש דווי, אך למעשה היתה יושבת בקצהו של השולחן, בחדר-אוכל שלו חלונות גדולים בעדם נכנס באלומות אורו הבהיר של חודש מרס ונשפך בבית כולו. מולה, משביע את רעבונו הדל, ישב חאקוב הזקן, גבר שאהב אותה מאוד, ומזה זמן כה רב, עד כי שוב לא היה בידו למצוא כל סבל שהוא שאין מקורו באשתו.


Responses

  1. ניסוח מופלא של תמצית הפולניות המזוקקת. כפולניה-הונגרית דור שלישי, אני מזדהה לגמרי :))

  2. […] This post was mentioned on Twitter by H. B. Hoffman, Roee Rotman. Roee Rotman said: http://bit.ly/apYEJx פוסט חדש. אהבה בימי פולניה […]

  3. נהדר!
    כמי שבעוונותיה היא לפעמים הוכחה חיה וקיימת לכך שפולניות היא בכלל לא עניין גנטי – גם אני מזדהה לחלוטין. ועכשיו, אם תסלח לי, אני הולכת לאכול צהריים אצל חמותי (אתה יכול לנחש לבד מאיזו עדה :))

  4. לא ידעתי שמארקס הכיר את אמא שלי

  5. קצת בעיה, אם זו משאלתה 'האחרונה' הרי שהיא לא אמורה להביע משאלות יותר נכון? טוב בעצם פולניה לעולם לא מביעה משאלות, לא במובן המקובל של המילה כך שכן, זהו קטע פולני.

  6. […] קצרים מאת גבריאל גארסיה מארקס (אשר לאחד מהם התייחסתי בפוסט הזה). נדמה שבסיפוריו הקצרים שינה מארקס מעט את התמהיל הרגיל […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

