פורסם על ידי: רועי רוטמן | 19 באוקטובר 2010

חרטה

מאז שאיתמר שאלתיאל פתח את "מדרון חלקלק", איכשהו איבדתי את היכולת לכתוב פוסט על עניין מקומם אחד בשבוע. איך אפשר לבחור אחד, כשאיתמר מצביע מדי יום לפחות על שלושה דברים כל כך מרגיזים עד שאין לך אלא להכות בכף ידך כנגד מצחך ולסנן קללה מבעד לשיניים חשוקות. אז אני קורא את הפוסטים שלו וכל אחד מרגיז אותי יותר מהשני. איך אפשר לאסוף ככה חומר לפוסט מקומם משלי?

ואחרי כל ההקדמה הזו, בכל זאת הצלחתי למצוא אצל איתמר דיווח שיש לי מה לומר עליו. צוער בקורס קצינים, שרצה להיות אחד מאותם מפקדים ראויים בידיהם תפקיד אשתי את שירה בעוד כך וכך שנים, הורשע בביזה של מחשב נייד, שתי עדשות מצלמה ומצפן מהאוניה מרמרה במהלך מבצע ההשתלטות הכל-כך מוצלח של כוחות צה"ל עליה לפני מספר חודשים. אני מניח שיהיה מי שיקפוץ ויתהדר בעובדה שאצלנו שופטים את האנשים האלה, ויזכיר לנו שאויבינו כנראה לא היו ממהרים להעטות קלון על מי מחייליהם לו היה מצב הדברים הפוך. אלא שמשהו מהדברים שאמר אותו חייל שם את האצבע על הנקודה האמיתית. מה שמפריע לחייל הזה זה לא שהוא גנב קטן, אלא שהוא הציג את עצמו בעיניים לא יפות מול דעת הקהל העולמית (שיבושי הלשון במקור). "סליחה שנתפסתי", אומר לנו האיש הזה ומסביר לנו שלא המאסר והקנס (המגוחכים) שספג הם העונש העיקרי מבחינתו, אלא העובדה שהודח מקורס הקצינים. אולי כדאי שנחזור על זה שוב, בניסוח קצת יותר מזוקק: עומד בפנינו גנב קטן שלא מפריע לו שהוא גנב קטן ושמצר על כך שתפסו אותו כי זה מונע ממנו, כמי שלא מפריע לו שהוא גנב קטן, להיות מפקד, דוגמא ומודל לחיקוי לאחרים.


Responses

  1. גם לי הנקודה הזו מאד צרמה כשקראתי את תגובתו. אני בטוח שהוא מלא חרטה על אבדן שנת הקבע המיותרת שהיה מעביר בצבא.
    והעונש הקל שקיבל מעביר מסר מאד ברור: גניבה (או ביזה) היא עבירה שעונש זניח בצידה.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by ygurvitz and Itamar Sha'altiel, Roee Rotman. Roee Rotman said: http://bit.ly/aJ8PEK פוסט חדש. חרטה […]

  3. זו בעיה שלא אופיינית רק לצה"ל, כמובן. אצלנו החרטה, חשבון הנפש (ובדרך כלל החזרה בתשובה לעיני כל בבתי משפט) מגיעים רק בהנחה שהפושע נתפס. לראיה, מקרה נילי פריאל, שהכריזה שהיא "מוכנה לשלם את הקנס" רק לאחר שערוותה נחשפה בפני כל הודות לכתבת נמרצת אחת.

  4. אני שותף לתחושה שלך, של מיכאל ושל ונדרסיסטר, כמובן, לגבי המעבר שיש בחברה שלנו מחרטה על הפשע לחרטה על חשיפתו. אבל במקרה הזה, אני נוטה להיות ספקן שאלה באמת היו כל מילותיו של הצוער-דה-לה-שמאטע הזה. אין לי ספק שהיתה כאן עריכה מגמתית והבאה חלקית של דבריו.
    That said, זו תעודת עניות לצבא ולחברה שלנו שהוא לא הועף אחר כבוד מהצבא עם רישום פלילי.

  5. בואנה, למה שאישתך תפקיד את שירה בידיהם הנאמנות וכו'?! שירה בטוח תסרב, רואים עליה🙂

  6. מיכאל,
    זה לא חדש. אני לא בטוח שהוא חטף עונש שונה בהרבה מזה שהיה מקבל אזרח שהיה פורץ אלי הביתה וגונב את המחשב והמצלמה שלי. בהנחה שמישהו בכלל היה מנסה לאתר את הפורץ הזה (וכאן יש לומר בהגינות: הצבא איתר את העבריין והעמיד אותו לדין).

    ואנדר,
    נילי פריאל לפחות ניסתה לשחק את המשחק, ולא אמרה שמה שמפריע לה זה העובדה שנתפסה.

    אבנר,
    מחד, זה תפקידם של עורכים: לבור את המוץ מן התבן ולזקק לנו, הצרכנים, את תמציתם של הדברים. מאידך, אני יודע שלא צריך להאמין לכל מה שכתוב בעיתון. ברור לי שהיתה פה עריכה, אבל הדברים שהוא אמר לא נוסחו כפרפראזה, אלא כציטוט. זה משווה לסיפור אמינות.

    עלמה,
    בינתיים שירה עושה (כמעט) את כל מה שאומרים לה. היא טרם גילתה חוט שדרה אידיאולוגי. בכל מקרה, אני לא בטוח ששירה תגדל בבית שעמדתו לגבי סרבנות גיוס תעודד אותה לחשוב שיש לסרב לגיוס. למעשה, אני בדילמה לגבי השאלה מה עמדתי שלי בנושא, וכיצד לנמק אותה משאמצא אותה.

  7. אינני מבין למה אתה כל כך מתקומם. מדובר באדם שביצע גניבה. למעט אם מדובר בקלפטומן, הרי שמדובר בעבריין פשוט. בין אלה יש כאלה שמתחרטים ויש כאלה שלא. רובם אכן מתחרטים על כך שנתפסו. רובם גם מתחרטים במידה רבה בגלל ההשלכות שיש לכך עליהם (הדחה מקורס קצינים, במקרה זה) מאחר וחוט השדרה המוסרי שלו לא היה מפותח מלכתחילה, גם לא מפתיע שהפגם היחיד שמצא בזה הוא הפגיעה בתדמית המדינה.

    בכל מקרה – זה דווקא לא מעיד בעיני על פגם בצבא. זה מעיד על כך שיש לנו צבא רגיל כמו כל הצבאות.

    • עבריין זה מספיק גרוע, אם אתה אפסנאי שגונב ציוד מהצבא – מקומך בכלא אבל לא תהיה שם לבד, יהיו שם לא מעט בדיוק כמוך. לעומת זאת כאן יש צוער, אדם שרוצה להיות קצין ולתת פקודות לחיילים אחרים, אותו אחד שישאיר חייל שבת כי ההוא לא התגלח או נרדם בשמירה. ככה גדלים לנו רמי דותנים קטנים שרק לפעמים נתפסים.
      אגב, כל מי שמשבח את לוחמי השייטת ומצדיק את הריגתם של 9 מנוסעי הספינה צריך לרצות שיסקלו את הגנב הזה בחוצות העיר. האם אנשי הקומנדו שלנו חטפו מכות כדי לשים יד על מחשבים חדשים? האם הם ירו למוות באנשים כדי לפלח ציוד אלקטרוני? אם כן אז מדובר בסתם פיראטים וההתנפלות עליהם בסכינים ואלות היתה יותר ממוצדקת. כל סלחנות כלפי הגנב הזה היא סוג של ביזוי (נוסף) של הקומנדו שאנחנו כל כך אוהבים להתגאות בו.

  8. בין צוערים היו ויהיו עבריינים. מערכת הסינון הינה רחבה למדי ואינה בוחנת קו אופי מוסרי, בוודאי לא באופן מעמיק. איני בטוח שניתן לבדוק זאת, וגם איני בטוח שלשם מינוי קצין זוטר יש ממש הצדקה למערכת סינון שכזו. לא הייתי גם נסחף להכללה של רמי דותן.
    ובכל מקרה, כל מערכת גדולה – בין אם זה צבא ובין אם זה בנק, תמיד תכלול אנשים שיבצעו גניבות, הונאות או פשעים אחרים. טבע האדם הוא כזה, ומערכת לא יכולה לסנן את כולם.

  9. איל,
    דווקא הפעם לא טענתי שיש בעיה בצבא. למעשה, אם תקרא את תגובתי לתגובתו של מיכאל תראה שהפעם אני אפילו מוכן לתת לצבא (קצת) קרדיט.
    וביחס לסיבת ההתקוממות – נקודה מעניינת. אני צריך לחשוב על זה (בהנחה ששווה שאני אחשוב על זה). 


כתיבת תגובה

קטגוריות

