פורסם על ידי: רועי רוטמן | 17 בנובמבר 2010

תלבושת אחידה

אשתי התברכה במעלות רבות. אחת מאותן מעלות היא סיכוי יחסית גבוה ללידת תאומים. זו הסיבה שבעוד שזוגות אחרים הממתינים להולדת צאצאם מחכים בקוצר רוח לבדיקת האולטראסאונד שתגלה אם מדובר בילד או בילדה, אנחנו חיכינו בקוצר רוח לבדיקה שתגיד לנו אם מדובר בילד או בילדים. במהלך ההמתנה הדרוכה הזו (ולמעשה גם טרם ההריון), חשבנו לא מעט על האפשרות שנמצא עצמנו מטפלים בשני ילדים, ועוד שניים שנראים אותו דבר. זה גרם לנו לשים לב לילדים, לאו דווקא תאומים, שהוריהם הלבישו אותם משום מה בתלבושות תואמות. אני מאד לא אהבתי את זה. למעשה, פיתחתי משנה סדורה שגורסת שאחים, ובמיוחד תאומים, יש לעודד לפתח אח-אח את אישיותו האינדיבידואלית, ולנסות דווקא להדגיש את ההבדלים בין האחד לשני.

כמובן, המשנה הסדורה הזו נועדה לכסות על סנטימנט פשטני בהרבה: הורים יקרים, אלא אם כן קוראים לילדים שלכם ג'ייק ואלווד, זה פשוט לא מגניב להלביש אותם בתלבושות תואמות.

ממחזר ציוצים


Responses

  1. יש לי וידוי: מעולם לא ראיתי את הסרט הזה כמו שצריך, רק חלקים ממנו.

    • מכיוון שאני אדם עם חורים עצומים בהשכלתו הקולנועית, אני נוטה שלא לבקר אנשים על החורים בהשכלה המוזיקלית שלהם. אבל את הסרט הזה צריך לראות. אם המוזיקה לבדה היא לא סיבה מספיק טובה (והיא כן), אז יש את מרדף המכוניות הטוב ביותר בהיסטוריה של הקולנוע.

  2. אמא שלי היתה נוהגת לקנות לי ולאחותי חליפות בגדים זהות בכל, פרט לצבע. סוג של אינדיווידואליות.

  3. אני מסתכן בנידוי וחרם אבל אני חייב להגיד ש…
    נו טוב אני לא אחזיק את זה יותר בבטן – לא ממש התלהבתי מ'האחים בלוז'. כן אני מבין שזה משום מה אמור להיות משפט נורא מצחיק – 'עכשיו לילה ואנחנו לובשים משקפי שמש'
    או 'כמה עולה האישה הזאת?' אבל חוץ מהמוזיקה (בעיקר ארתה פרנקלין) לא ממש התלהבתי מהסרט.

    • עדו – כמו שאמרתי לדן-יה – בענייני סרטים אני נוטה להיות יחסית סלחני. אם אנדה אותך, זה יהיה בגלל הניסיונות שלך להעליב אוהדי כדורגל.

      ואנדר – אינדיווידואליות להמונים

  4. אצל חרדים יש קטע כזה להלביש את כל הילדים, ולפעמים במצטבר מדובר בהפרשי גילאים לא קטנים, בבגדים זהים. תרבות אחרת, אני אומר לך.

    • יחזקאל, נקודה מצויינת. ההטיות התרבותיות והחברתיות שלי היו לחלוטין שקופות בעיני כשכתבתי את הפוסט. ועכשיו אצטרך לחשוב קצת.
      אבל עם נקודה אחת נדמה לי שיקשה עליך להתווכח – גם בחברה החרדית, בה נהוג להלביש ילדים בבגדים זהים, לא עושים את זה כי זה מגניב.

  5. מגניב היא לא מילה מתאימה לבחירות מסוג כזה בחברה החרדית. עושים את זה כי חושבים שזה יפה סלש חמוד, כן, והיופי הוא עניין של גאוגרפיה בעיני המתבונן או משו כזה. זה גם לא ש"כולם עושים כך", אבל זה קטע שיצא לך לראות לא מעט אם תלך בשכונה חרדית בשבת ותראה משפחה מהלכת לה, או תעבור ליד אולם שמחות ותראה משפחה מגיעה לחתונה של אחד מבניה.

  6. טוב, יכול להיות שאתה ער לניואנסיםש אני לא ער אליהם. אחד הדברים שמאפיינים בעיני את החברה החרדית, לפחות את הגברים שבה, הוא האחידות בלבוש. הרושם שלי היה שהאחידות הזו לא נובעת משיקולים של אסתטיקה אלא משיקולים של קהילתיות.
    אציין שלא שמתי לב לאחידות דומה בלבושן של נשים חרדיות. כלומר, אני יודע (אני חושב) לזהות אישה חרדית כשהיא עוברת מולי ברחוב, אבל יש לי תחושה שהן נהנות מאופציות גרדרוביות רבות קצת יותר.

    • סליחה על ההצטרפות המאוחרת, אבל רציתי להוסיף משהו שאולי לא חשבתם עליו: כסף. יש לי הרגשה (לאו דווקא מבוססת) שעניין התלבושות הזהות לילדים הוא הרבה פעמים עניין כספי – קונים כמות של בד, נותנים לתופרת (או תופרים בבית), והיא מוציאה כמה עותקים של אותה שמלה, למשל, בגדלים שונים. זה לא נשמע לכם סביר?

  7. רועי יקירי, איזו מילה לא הייתה ברורה כשכתבתי "הילדים"?🙂

    אצל גברים יש די אחידות משיקולי קהילתיות, אכן, ומרחב התמרון משתנה בין הקהילות (יש כאלה שגם סוג החולצה די קבוע, וצווארון מסוג שונה, או כפתורים מרובעים, יתקבלו בתמיהה רבתי). אצל נשים סוג ההגבלות שונה, וברוב הקהילות יש הרבה יותר מגוון.

    אבל אנחנו דיברנו כעת על ילדים, ואצלם, לפחות עד גיל מסוים, יש הרבה מאוד מרחב חופשי בבחירת הגרדרובה.

  8. יחזקאל, אני יודע שמדברים על ילדים. מה שאני אומר הוא שכשחרדים מלבישים את ילדיהם בתלבושת אחידה, זה נראה פחות חריג על רקע הנוף החרדי. אני רגיל לזה שלחרדים יש מדים, אז לא צורם לי בעינים כשאני רואה ילדים חרדים לבושים באופן זהה. אני מניח שככה זה בסביבה שבה הם חיים, וזהו. מאידך, אצל חילונים יש הרבה יותר חופש בבחירת הבגדים, ולכן כששני ילדים לבושים באופן זהה, זה בולט לעין הרבה יותר מהר.
    בנוסף, מכיוון שקודי הלבוש בחברה החרדית הם הרבה יותר נוקשים מאשר בחברה החילונית, יתכן שכל סטיה קטנה (נניח, הכפתורים המרובעים שהזכרת) תזדקר לעיניך, ואילו אני פשוט אהיה עיוור לה. אותו הדבר יכול להיות נכון גם לגבי לבושם של ילדים – מה שאתה רואה כהרבה מאוד מרחב חופשי, אני רואה כשטח תמרון יחסית צר.

  9. מממ… טיעון מעניין. אבל אם הנשים ממילא מתלבשות באופן מגוון יותר, אז למה דווקא הגברים בשחור לבן שלהם הם שקובעים את הנוף? עדיין, טיעון מעניין שצריך לחשוב עליו.

    קודי הלבוש נוקשים בעיקר אצל הגברים, כפי שציינתי. לגבי לבושם של הילדים, אני לא חושב שאני סובייקטיבי מידי בקביעתי, זה שמוגבלים ללבוש אלגנטי יותר מתקזז עם זה שילד חילוני כנראה לא יעלה על עצמו בגדים כאלה אם לא באירוע מיוחד.

  10. הסיבה שגברים הם שקובעים את הנוף היא שהם יוצרים מאסה גדולה ואחידה שלבושה אותו דבר. הנשים בעלות הלבוש המגוון יותר נבלעות בתוך זה. העין מסתכלת על התמונה הגדולה, לא על הפרטים הקטנים.
    ועכשיו, אני מודיע בצער על פרישה לשנת לילה.

  11. יעל :

    סליחה על ההצטרפות המאוחרת, אבל רציתי להוסיף משהו שאולי לא חשבתם עליו: כסף. יש לי הרגשה (לאו דווקא מבוססת) שעניין התלבושות הזהות לילדים הוא הרבה פעמים עניין כספי – קונים כמות של בד, נותנים לתופרת (או תופרים בבית), והיא מוציאה כמה עותקים של אותה שמלה, למשל, בגדלים שונים. זה לא נשמע לכם סביר?

    יעל,
    אני מודה שלא חשבתי על זה. מכיוון שבעולם שבו אני חי אנשים כבר לא תופרים, בדרך כלל, את בגדיהם בעצמם אלא קונים אותם מן המוכן, לא חשבתי על האפשרות של בגדים זהים (או דומים) כפונקציה של רכישת חומרי גלם מרוכזת. אני לא חושב שמדובר בתופעה נפוצה מדי בימינו, אבל אם מישהו יכול להעמיד אותי על טעותי, אשמח להחכים.

    • אכן יש מצבים שבהם נותנים לתופרת, אבל לא תמיד זה משיקולי חיסכון, לפעמים להיפך. אבל כן, אני מניח שיש קבוצות שבהן די מקובל לתפור לבד ואז החיסכון משחק תפקיד. בכל מקרה, אני לא חושב שיש הבדל משמעותי בין אם קונים כמות כפולה של בד מאותו הסוג לבין לקנות חצי מהבד הזה וחצי מהשני, אז עדיין ההחלטה האסתטית המעדיפה אחידות משחקת תפקיד משמעותי.


כתיבת תגובה

קטגוריות

