פורסם על ידי: רועי רוטמן | 18 בנובמבר 2010

חינוך רע

גדעון סער, שר החינוך שלכם (ופה כבר הסברתי מדוע אני עושה שימוש במילה "שלכם"), לא מרוצה מהתחזקותו של החינוך הפרטי בישראל. נדמה שיש לשבח את שר החינוך, שקם ואומר בריש גלי כי אין, לדידו, מקום להשפעת יכולותיהם הכלכליות של הורים על החינוך שיקבלו ילדיהם. כמי שעומד בראש המערכת, יש לשבח את גדעון סער גם על שהתייצב בראש מורם לצידם של המורים, המנהלים ושאר עובדי מערכת החינוך והודיע כי התחזקות זו של החינוך הפרטי נובעת מההשמצות הפרועות והבלתי מוצדקות כנגד מערכת החינוך.

וכמובן, יש לשבח את שר החינוך על שבחר לשלוח את ילדיו ללמוד בבית הספר לטבע, שגובה מהורי התלמידים הלומדים בו 975 ש"ח מדי חודש בחודשו (כמובן, עם אופציה להנחות על בסיס מצב סוציו-אקונומי). אז נכון שבית הספר לטבע אינו בדיוק בית ספר פרטי, אבל יש יותר מאשר טעם לפגם בשר חינוך שיוצא כנגד החינוך שאינו שווה לכל נפש, אבל לא מוכן לשלוח את ילדיו שלו ללמוד במערכת הממלכתית שעליה הוא מופקד. הייתי אומר שאולי הוא יודע משהו שאנחנו לא יודעים, אבל על מי אני עובד? הוא יודע בדיוק את מה שכולנו יודעים.

עצוב.


Responses

  1. במקום לצאת נגד חינוך פרטי – שיש לו בהחלט מקום לדעתי (למה לא?), על שר החינוך לחשוב על דרכים לשפר את המערכת שהוא עצמו מופקד עליה (כפי שציינת בפוסט) – ולא להעביר הלאה את האחריות (כפי שלצערנו נהוג במדינת ישראל) להורים. בקיצור קח אחריות שר החינוך! אל תהיה נגד, תהיה בעד! ואם החינוך הציבורי יהיה טוב, יש אנשים שיעדיפו לשלוח את ילדיהם לחינוך ציבורי ולא לפרטי, למרות שיש להם אמצעים כלכליים (ויש גם כאלה).

    אחלה פוסט – רהוט, כתוב היטב ולא מתלהם.

  2. סחתיין על התחקיר. זה באמת מקומם.

    • לא חשבתי על זה ככה. באמת יש משהו "תחקירי" בפוסט הזה. ודווקא אותו לא זקפתי לזכות מחלקת התחקירים העמלנית של הבלוג.

  3. לגמרי תחקירי. רציתי גם לשתף את זה בפייסבוק, רק שלא הצלחתי בתחקיר הקטן והעוקב שלי למצוא הוכחה (בשפה שאני מבין) שבית הספר לטבע לא שייך למערכת הממלכתית, כמו שכתבת. ואני לא מבין מספיק בהגדרות. יש לך קישור שמבהיר מה ההבדלים?

  4. ממה שאני מבין, בית הספר לטבע הוא מה שנקרא "בית ספר על-איזורי ייחודי", או משהו כזה. הוא חלק מהמערכת העירונית (וזו, כנראה, הסיבה שאת עניין שכר הלימוד שלו מסדירה העירייה), אבל הוא בכל זאת משהו קצת אחר. ההגדרה הזו, "ייחודי", נותנת לגיטימציה לגבות כספים שלא גובים עבור הלימודים בבתי ספר רגילים.

  5. תודה, משתף.

  6. בהנחה שאכן מדובר בבי"ס מוכר שאינו רשמי שמתפקד בפועל כסוג של בי"ס פרטי, אני יכול להבין את השניות בין העמדה המוצהרת לבין היישום בפועל.

    אני בהחלט נגד חינוך פרטי וסבור שחייבים לחזק את החינוך הציבורי. בצד זאת, אני מודה שזה המקרה שבו אני חי בסדר עם העובדה שברור לי שאבחר באופציית הנימבי. לילדים שלי אשאף לתת את החינוך הטוב ביותר, גם אם אצטרך לשלם הרבה כסף עבור זה, וגם אם אשלח אותם לבתי הספר הסמי-פרטיים. אני חושב שזה מקרה שבו אפשר לחיות עם השניות בין המדיניות הציבורית לבין השאיפות הפרטיות.

    ולגבי מי שידבר על הדוגמה האישית של סער – לא יודע. אני מודה שקשה לי עם דוגמא אישית על חשבון הילדים שלי. אני מניח שסער גם ידע שיש לו עמדות מוצקות בנושא רק לאחר שהפך לשר חינוך. ואני מעריך שאם הייתי אשתו של סער, הייתי אומר(ת) לו – "תקפוץ לי עם הדוגמא האישית. אני לילדים שלי אתן את החינוך הכי טוב שאני יכולה".

  7. אחלה!

    הצעה: שכתב את הטקסט לגוף שני, שלח במייל, העתק לעבודה שחורה. אני די בטוח שעיתונאי חביב שקורא אותנו עוד יעשה מזה מטעמים

  8. איל,
    אני מעריך שעם השניות הזו גם אני יכול לחיות. יותר מזה, אני חושב שאני יכול גם לחיות עם זה שאנשים אחרים חיים איתה (ואולי זה המקום להכניס גילוי נאות: אחי הצעיר למד, מכיתה א' ועד כיתה ט', בבית הספר לטבע). ואגיד דבר נוסף: אני אפילו יכול לחיות עם זה ששר החינוך יגיד שאין לו בעיה עם חינוך פרטי ושהוא שולח את ילדיו רק לפנימיית "איטון". לדעתי, עמדותיו המוצקות של סער דווקא מצדדות בחינוך פרטי, והביקורת שהעביר אינה ביקורת עניינית, אלא ביקורת שנועדה לרשמקולי הכתבים.

    איתי,
    אני לא יודע אם יש כאן בהכרח "מטעמים". אבל אחשוב על הצעתך.

  9. לצערי חינוך במדינת ישראל זה נושא שזקוק לשיפורים מתמידים או מהפכה של ממש. אני איש חינוך במקצוע כי עשיתי הסבת אקדמאים להוראת היסטוריה ואני מאמין שיש לי מה לתרום למערכת החונוך בישראל….

    • מוטי, אז אולי תשלח קורות חיים? אה, ומחקתי את הלינק השיווקי. אני בטוח ששמת לב.

  10. […] בעלת הכותרת "חינוך רע"  מוצגת שאלה פשוטה: מדוע שר החינוך הטוען, כי אין מקום […]

  11. אם עוד אכפת לך מפוסט הזה-
    אז ביהס לטבע זה באמת ביהס על אזורי(כמו א.ד. גורדון והפתוח) עם שכר לימוד חודשי גבוה. אבל הוא לא פרטי, ניתנות בו הנחות משמעותיות וגם משוריינים מקומות לתושבי שכונותיה הדרום(הביהס ממוקם באבו כביר על גבול יפו). הוא גם חלק ממערכת החינוך הממלכתית עליה גדעון סהר מופקד(ואפילו היה מביהס הראשונים שהוציעו את מכונות הממתקים בהתאם לחוזר מנכל, והשנה עברו שם לתלבושת אחידה). כמו כן בוגריו משתלביו במערכת החינוך הציבורית "הרגילה".
    וגדעון סהר הוא קודם כל אבא ואחר כך שר. הוא גם יישאר אבא הרבה אחרי שהמינוי הנוכחי שלו יחלוף. דווקא שר שמנצל את הבן שלו עבור סגפנות פוליטית הרבה יותר מטריד אותי.

    • מר קייט, וודאי שעוד אכפת לי מהפוסט הזה. כולם היו בניי.
      כל מה שכתבת נכון, ונדמה לי שאפשר להבין את זה מתוך הפוסט עצמו (וכמו שכתבתי באחת התגובות, אני מכיר את הנושא יחסית טוב כי אחי למד במחזור הראשון שלמד בבית הספר מכיתה א'). אני גם מסכים איתך ששר אינו צריך להקריב את טובת ילדיו על מזבח המשרה שהוא מחזיק בה. אם סער היה שולח את ילדיו לבית הספר לטבע (או לפניימית 'איטון') ובזה מסיים את הסיפור. אבל הוא לא מסיים בזה את הסיפור, אלא בוחר לתקוף את החינוך הפרטי, וזאת בטרם יטול קורה מבין עיניו.
      ודבר נוסף – דוגמה אישית אינה דבר פסול. החוק מחייב נושאי משרות ציבוריות שונות ומשונות (למשל, ראשי עיריות) להתגורר במקום שבו הם נושאים במשרתם. אדם רוצה להיות ראש עיריית גבעתיים? יתכבד ויעבור להתגורר בגבעתיים, גם אם משפחתו מעדיפה להתגורר בעין כמונים. יכול להיות שאנחנו צריכים שר חינוך שיש לו אינטרס אישי, ולא רק ציבורי, בקיומה של מערכת חינוך ציבורי חזקה ומוצלחת.


כתיבת תגובה

קטגוריות

