פורסם על ידי: רועי רוטמן | 13 ביוני 2011

תפאורה יפה

ח"כ מיכאל בן-ארי והשוליה שלו, איתמר בן-גביר (שפסיקת בית המשפט העליון אסרה לכנותו "נאצי", ועל כן לא אכנה אותו כך), הגיעו שלשום אחר הצהריים לבריכת גורדון ועמם כארבעים מהגרי עבודה סודנים ואריתראים. בן-ארי ובן-גביר עשו זאת כפרובוקציה שנועדה לחשוף את זה שתושבי צפון תל אביב, שאותם רואים השניים כמסה אמורפית של סמולנות יפת נפש, גם הם לא רוצים זרים בשכונה שלהם.

יש עם הפרובוקציה הזו של צמד המרעים האלה מספר בעיות שהייתי רוצה להתייחס אליהן.

ראשית, ההנחה הבסיסית לפיה כל מי ששוחה בבריכת גורדון הוא איש שמאל יפה נפש היא הנחה תמוהה. כמו שציין אתמול מישהו בטוויטר (ולצערי אני לא זוכר במי מדובר), גם אנשי ימין עשויים, מפעם לפעם, לרצות לטבול את גופם במימיה הצוננים של בריכת גורדון. ולא תאמינו, אבל יש אנשי ימין שגרים בתל-אביב! אחרי חלקם אני אפילו עוקב בטוויטר!!

שנית, נראה כי צמד המרעים מניח שאם יתברר שהסמולנים הצפון תל אביבים גזענים כמותם, זה יכשיר איכשהו את הגזענות שלהם עצמם. כמובן, צריך לברך על הנכונות הזו של השניים להסתמך על סמולנים תל אביבים כעל מצפנים מוסריים, ולקוות שזו ראשיתה של ידידות מופלאה.

והנקודה השלישית חשובה יותר מהשתיים הראשונות. בכל הסיפור הזה לא נשמע קולם של המהגרים הסודנים והאריתראים. האנשים האלה, שהפרובוקציה הזולה של בן-ארי ובן-גביר נעשתה על גבם, לא היו אפילו ניצבים במחזה של עצמם. הם היו התפאורה. אבל כמו שמצווח איתמר בן-גביר בדיווח שהעביר ערוץ 10 על הסיפור, העיקר שיש להם זכויות אדם. מעניין מה קאנט היה אומר על זה.

-=-

ולסיום, אם כבר הזכרנו גרמנים, בקשה אישית מצמד המרעים: אני סמוך ובטוח שבברלין יש הרבה אנשים שמתנהגים כאילו הם התנערו מעברה החשוך של גרמניה רק כי אין להם יהודונים שמסתובבים להם בין הרגליים. אי לכך, ובהינתן מצבו של חשבון העובר ושב שלי, אבקש מח"כ בן-ארי לשלוח את ידו מעט עמוק יותר אל כיסי התקציב שלו, ולממן לי ולמשפחתי חופשה קצרה בבירה הגרמנית.

-=-

ומלבד זאת אני סבור שיש להפיל את ממשלתו של בנימין נתניהו.


Responses

  1. והבעיה הנוספת עם הפרובוקציה הזו היא שספק גדול אם היא בכלל עבדה. כלומר, לכיוון עליו חשבו מתכנניה.

    • נכון, אבל זו כבר לא הבעיה שלי.

  2. האמת היא שגם שמאלנים וגם תושבי צפון תל אביב הם הרבה פעמים גזענים מוחצנים או לטנטיים (גם אני, במידת מה). אז מה? זה לא אומר שהם לא צודקים בטענות לגבי מדיניות ההגירה המרושעת שכולאת אנשים חלשים ושולחת ילדים שנולדו פה למדינה אחרת ובה בעת מאשרת עוד ועוד מהגרי עבודה.
    עם זאת, כתרגיל יח"צ זה היה מבריק. ועשה את העבודה, לפחות במובן שזה עשה הרבה רעש.
    חוץ מזה, אני חושב שחסר משפט או כמה מילים בפסקה החמישית ("האנשים האלה, שהפרובוקציה הזולה של בן-ארי ובן-גביר, לא היו אפילו ניצבים במחזה של עצמם").

    • ניר,
      ראשית, תודה על שירותי העריכה. תיקנתי.
      שנית, אני חושב שאני מסכים עם העלמה עפרונית בעניין הרעש שנוצר. יש לי הרגשה שהסיפור קצת backfired עליהם (יש לזה מילה טובה בעברית?). קראתי כמה דיווחים על זה וראיתי את הכתבה בערוץ 10, וזה נראה שהדבר המרכזי שהפרובוקציה הזו השיגה הוא שכתבו את שמותיהם של צמד המרעים בלי שגיאות בכל מיני מקומות מכובדים יותר (כאן) ומכובדים פחות (נרג').
      אם הם קיוו להראות איך כל התל אביבים עומדים בכניסה לבריכה וצועקים עליהם שלא יכניסו את המהגרים, הם התבדו.

    • פחחח הם גזענים אז "אז מה?" ?! אתה לא רואה בכך בעיה??
      אז גם תפסיקו לכנות את מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר [התותחים!!] ושאר פעילי הימין גזענים,
      כי אתם סתם צבועים יפי נפש, וזה בדיוק מה שהם רצו להראות.

  3. רחל גלעד וולנר – עושה שרות דב לסיעת עיר לכולנו – תלמדי לדבר בלי לצעוק ולצווח – התוכן המעניין נעלם בתוך הרעש שמייצרת

  4. לגמרי לא הבנת אותו. הוא לא ניסה להוכיח שהוא פחות גזעני משמאלני יפה נפש, אין לו בעיה עם להעדיף יהודים על פני סודנים או ערבים. הוא גם לא משתמש בכם כמצפון. הוא רק רצה להוכיח שגם מי שנגד גירוש מסתננים, לא רוצה אותם לידו. והוא הוכיח.

    • טליה, שלא יהיו לך ספקות: המשלחת הזו לבריכת גורדון אכן מעוררת בי סלידה, והייתי שמח אם היא לא היתה מסתובבת לידי. כמובן, תנאיו של הניסוי לא מאפשרים לצופה מן הצד לדעת בוודאות האם הסלידה הזו מקורה במהגרים והפליטים הסודאנים או בבן-גביר ובן-ארי.

  5. מעבר לרידוד הבלתי נסבל של הדיון החשוב בגזענות שאכן קיימת לא רק בקרב תושבי דרום תל-אביב ולפופוליזם הזול שטמון בו, הרי שהמעשה הזה – ולא פחות מכך, התגובות של חלק מהרחוב כלפיו (למשל, תגובתה של טליה שלעיל) – מעידים על חוסר הבנה בסיסי של טבע האדם כיצור חברתי. איעזר בהמשגה פסיכואנליטית מוכרת כדי להסביר זאת:

    העמדות הגזעניות והחשוכות שלנו במידה רבה לא תלויות בנו. האדם הוא יציר החברה והתרבות שבתוכה הוא גדל, ואנחנו כישראלים ינקנו מגיל אפס את התפיסה של הזר (דהיינו, מי שאינו יהודי, ובפרט מי שהוא ערבי ו/או בעל צבע עור שונה) כמהווה איום בסיסי על השלמות הגופנית והרוחנית שלנו, בבחינת "אשם עד שהוכחה חפותו". העובדה שאדם א' גדל בצפון תל-אביב וב' בדימונה, השפעתה על התפיסות הבלתי מודעות העמוקות הללו הינה שולית ביותר. כלומר, אני די בטוח שהגזענות הטבועה בי איננה פחותה מזו של בן-ארי, בן-גביר ותושבי שכונת התקווה, לצורך העניין. אני מזהה את האימה הבלתי נשלטת שמתחוללת עמוק בתוכי בכל פעם שאני שומע מישהו מדבר בערבית או אפילו במבטא ערבי, וחלק מהקוראים כאן יודעים שזה גם אחרי ששמעתי לא מעט את השפה בימי חיי. אז איפה בכל זאת קיים ההבדל? התשובה היא במה אני בוחר לעשות לנוכח העמדות הללו, שהן במידה רבה בלתי נשלטות. אפשרות אחת היא לזרום איתן, לתת להן לשלוט בי ובכך לא רק להרגיש כגזען חשוך, אלא גם לפעול כאחד כזה. אפשרות אחרת היא להכיר בתפיסות הללו ובכוחות החברתיים היוצרים ומשמרים אותן, ולהשתמש בהבנה הזו על מנת להפוך אותן לפעילות בעלת תוקף מוסרי אוניברסלי. כלומר, מאוד יכול להיות שהפעילים למען זכויות הפליטים הם גזענים חשוכים בעצמם, אבל מה שהם עושים בפועל למען הפליטים חשוב הרבה יותר ממה שהם חושבים עליהם בשכבות העמוקות של תת-המודע שלהם. המנגנון הזה מכונה סובלימציה והוא מהווה את אחד מהכוחות החזקים ביותר המאפשרים את התרומה של האדם לחברה שבתוכה הוא חי (פושע בפוטנציה שהופך לשוטר, סאדיסט בפוטנציה שהופך לרופא, גזען בפוטנציה שהופך ללוחם למען זכויות המיעוט).

    ואלה היו 20 שניות על תרומתה של הפסיכואנליזה להבנת ההבדל שבין רגש (מימד בלתי נשלט במידה רבה) להתנהגות (מימד נשלט במידה לא מועטה).

  6. רועי רוטמן :
    טליה, שלא יהיו לך ספקות: המשלחת הזו לבריכת גורדון אכן מעוררת בי סלידה, והייתי שמח אם היא לא היתה מסתובבת לידי. כמובן, תנאיו של הניסוי לא מאפשרים לצופה מן הצד לדעת בוודאות האם הסלידה הזו מקורה במהגרים והפליטים הסודאנים או בבן-גביר ובן-ארי.

    אהההה אז לידכם אתם לא רוצים אותם, אז אנשים אחרים צריכים לסבול מהם?
    תתביישו, העיקר אתם פועלים שיתנו להם זכויות, אבל מה- בדרום, לא לידכם..
    פשוט צבועים.

  7. אביה,
    ארשה לעצמי להגיב לשתי תגובותייך במאוחד.

    ראשית, בן-גביר ובן-ארי הם אכן "תותחים". אין הרבה אנשים שיודעים להיות גזענים חשוכים טוב כמו הצמד-חמד הזה. ושיהיה ברור, אני לא רואה בכל מי שמחזיק דעה פוליטית הנוטה ימינה "גזען". אבל הזוג הזה הוא לא כל מי שמחזיק בדעה פוליטית הנוטה ימינה. אלה אנשים שלו היו נותנים להם לנהל את המדינה, היו לנו חופי רחצה נפרדים ליהודים ולערבים.

    שנית, נדמה לי שאת צריכה לעבוד קצת על בלוטות האירוניה שלך. נדמה לי שאת לא מבינה את מה שאני כותב.

    • רועי, אתה טיפה טועה–
      אם הם היו מנהלים את המדינה, לא היו פה בכלל ערבים, כמו שצריך..!
      וזה לא נובע מגזענות או שנאה לערבים (ה'חפים מפשע') אלא מהבנה בסיסית ששלום בינינו לבין הערבים בחיים לא יקרה, הם ברובם המוחלט רוצים את כל ארץ ישראל לעצמם ושאנחנו נמות!

      ואתה צודק, באמת לא הבנתי בהתחלה את האירוניה שלך.. שנון ביותר.

  8. אביה, תגובות שהסאב-טקסט שלהן הוא שישראל צריכה להיות ערב-ריין אינן מתקבלות פה בברכה. קחי אותן למקומות אחרים. זו הפעם האחרונה שאני מאשר תגובה ברוח זו.

    • ומה קרה לחופש הביטוי?

  9. אביה,

    ביטויים גזעניים אינם חוסים תחת כנפיו של חופש הביטוי. בכל מקרה, פה זה הסלון הוירטואלי שלי, ואני קובע את כללי הדיון. לא טוב? האינטרנט מלא מקומות אחרים בהם יכול אדם לשפוך מררתו הגזענית ואף לזכות במחיאות כפיים על כך. אני יכול להמליץ על מערך הטוקבקים של ויינט כמקום להתחיל בו. פה, על כל פנים, הדבר לא יתאפשר.

  10. תודה על הרצון לעזור, אך אל דאגה- אני מכירה אתרים יותר טובים מויינט השמאלני..
    חבל שאתם חיים בסרט!!!
    יומטוב🙂


כתיבת תגובה

קטגוריות

