פורסם על ידי: רועי רוטמן | 20 ביולי 2011

אנחנו ילדי התקופה

הפוסט הזה של איילת עוז גרם לי לחשוב קצת בניסיון לנסח תגובה ולטקבק אותה אצלה. התחלתי לנסח, ואז גיליתי שהתגובה שלי אינה התייחסות ישירה למה שאיילת כתבה, ולכן החלטתי להעביר אותה, גולמית ככל שתהיה, לפורמט של פוסט.

-=-

יש משהו מעניין בדרישה שמופנית השכם והערב לאנשי מאהל המחאה לנסח לא רק מטרה של שורה תחתונה ("שיהיה אפשר לשכור דירה במחירים שפויים") אלא גם לנסח תכנית פעולה. אני מנסה לחשוב על מחאות פוליטיות וחברתיות אחרות שאני יכול להיזכר בהן ולראות עד כמה הדרישה הזו ייחודית.

הדוגמה הבולטת היא מחאתה של משפחת שליט. גם המחאה הזו לובשת צורה של שורה תחתונה ("תדאגו שהבן שלנו יחזור"). כשהתקשורת עוסקת בסוגיית גלעד שליט, הרושם שלי הוא שהשאלה שמופנית למשפחת שליט היא "מה אתם רוצים?" ולא "אולי תתנו לנו רעיונות כיצד ניתן להשיג את מה שאתם רוצים". אנשים לא ניגשים לאביבה ונועם שליט ואומרים להם "זה טוב ויפה שאתם רוצים את הבן שלכם בחזרה, אבל אולי תתנו לנו כמה רעיונות איך בדיוק לעשות את זה?". גם מאבקים אחרים, דוגמת המחאה נגד המשך השהות בלבנון, היו מאבקים של שורה תחתונה. איש לא ביקש מ"ארבע אמהות" להציע תכנית לנסיגה מסודרת מדרום לבנון. הדרישה שלהן לצאת מלבנון היתה מספיק מובנת, ולא היה צריך להסביר אותה באמצעות תכניות מבצעיות.

נדמה לי שבמאבקים חברתיים זה קצת שונה. לפעמים, זה בגלל שהנאבקים הם באמת קבוצה יחסית הומוגנית עם דרישות מאוד נקודתיות וברורות (מאבקי הרופאים והעובדים הסוציאליים הם שתי דוגמאות אקטואליות), והדרישות הן סוג של "סטארטר" למאבק ("אנחנו דורשים ככה וככה, ואם לא תיענו לדרישותינו – נכריז על סכסוך עבודה"). ולפעמים, כמו במקרה של מחאת הדיור, יש תחושה שהדרישה מהמוחים לנסח מניפסט מסודר לא נועדה כדי להבין את המחאה או כדי למקד אותה, אלא כדי לכרסם בה ולהחליש אותה. כששואלים את דפני ליף "אז מה את מציעה?", אני לא בטוח שזו שאלה שנובעת מניסיון להבין את המחאה. אני רואה את זה כשאלה שגלומה בה ביקורת כנגד המחאה.

אבל גם אם נניח שיש צורך בניסוח תכנית פעולה ולא להסתפק בהעלאת דרישות לפתרון בעיה קיימת, לאנשי המחאה תהיה בעיה אמיתית בניסוח תכנית שכזו. הבעיה נובעת, בין היתר, מהעובדה שהמוחים, כפי שכותבת איילת, אינם קבוצה מונוליטית. ועל כך אני רוצה להגיד מילה או שתיים ("מילה או שתיים" זה יופמיזם ל"חופר").

אני לא בטוח שאני מסכים עם הטענה של איילת לפיה קיימת הנחה (איילת מייחסת את ההנחה הזו לתקשורת. אני חושב שצריך להרחיב את זה) שהמחאה פועלת כגוף מאורגן וממוסד. לדעתי, כמעט כולם מבינים שלא מדובר בקבוצה מונוליטית של מוחים, אלא באוסף מאוד הטרוגני של קבוצות שונות, עם מוטיבציות וערכים שונים. לגנותה של הגברת מירי רגב (ואני מקפיד להשתמש בכינוי הזה כי צפיתי בעימות שלה עם סתיו שפיר ב"ערב חדש") יאמר שהיא הבינה את זה מהר מאוד (ואתם יכולים לשער באיזה כאב עולה לי לתת מחמאה, גם אם מסוייגת, לאינטלקט של רגב). הגיחה המתוקשרת של רגב למאהל בשדרות רוטשילד נועדה, כך זה נראה לי, ליצור פרובוקציה שתביא לתקיעת טריז בין הקבוצות השונות שהצטרפו למחאה הזו ובכך להחליש אותה. בעימות בתכנית "ערב חדש" שהזכרתי לפני כמה משפט וחצי נראה היה שרגב ממשיכה בקו הזה, כשהיא טורחת לנסות ולהדגיש בפני שפריר שחלק מהאנשים שהיו בתחילה חלק ממאהל המחאה ברוטשילד החליטו לנתק את עצמם ממנו. ומה אתם יודעים, תראו מי עוד קופץ על הגל הזה.

-=-

ולסיום אזכיר את שאמרו לא מעט אנשים לפני: אסור לברוח מההגדרה של המחאה הזו כ"מחאה פוליטית". המחאה הזו היא פוליטית הארד-קור (ותקראו את מה שכותב על כך עידן לנדו). זה רע מאוד שהמונח "מאבק פוליטי" הצטמצם בשיח הציבורי הישראלי לשאלה המדינית-ביטחונית בלבד. הצמצום הזה משמש ככלי נוסף להשתקה של מאבקים ציבוריים אחרים. זה היבט נוסף של האופן שבו הביטחוניזם הישראלי גובר על המערכת האזרחית ומבטל אותה מפניו.

-=-

גילוי נאות: להבדיל מאיילת, אני לא ביקרתי עדיין במאהל המוחים והפוסט הזה לא מבוסס על רשמים מכלי ראשון, אלא על דיווחים של כלי תקשורת, של בלוגרים ושל צייצנים. אני מקווה שזה ישתנה בקרוב.

-=-

ומלבד זאת אני סבור שיש להפיל את ממשלתו של בנימין נתניהו.


Responses

  1. עוד הכרזה מגוחכת של אםתי – איך אפשר לפרוש ממאבק שלא היית חלק ממנו

  2. […] בנימין נתניהו צריכה ללכת הביתה, וזאת מתוך רצון (ונואל) למנוע פוליטיזציה של המחאה. אלא שהמחאה העלתה אל פני השטח דרישה מהותית, […]


כתיבת תגובה

קטגוריות

