פורסם על ידי: רועי רוטמן | 11 באוקטובר 2011

הירארכיה ג'

ממשלת ישראל והחמאס הגיעו לעסקה בדבר שחרורו של גלעד שליט. זה דבר טוב, אני חושב. המחיר, 1,000 אסירים פלסטינים, נשמע לי משהו שישראל יכולה לעמוד בו. השמחה וההקלה הנראות לעין על פני בני משפחתו של שליט גם הן משמשות כסנגוריות נלהבות של העסקה. ובכל זאת, אשבית מעט את השמחה.

-=-

בחודשים האחרונים רגשה בישראל מחאה חברתית שסחפה אחריה מאות אלפים מאזרחיה. רבבות יצאו להפגין ברחובות הערים, רבים החליטו לעבור ולגור ברחוב רק כדי להבהיר נקודה, תאגידים גדולים גילו פתאום שהצרכנים הכנועים שלהם יודעים לחשוף שיניים, רופאים קמו וויתרו על מקומות העבודה שלהם על מנת לנסות ולהבריא את מערכת הבריאות הציבורית. לכל אורך המחאה, ניסה ראש הממשלה להסיח את דעתם של אזרחי המדינה במגוון של שיטות: נשלפו הקלף הביטחוני והקלף המדיני וקלפי הקיפוח וקלפי ההתקפות האישיות וקלף הועדה המכובדת שתבדוק את הטענות. כל הספינים האלה הוטחו בפרצופה של מחאה, ונחלו כישלון. המוחים לא סומאו. וראוי להם שלא יסתמאו גם לנוכח עסקת שחרורו של שליט.

השבוע נכנסה לתוקף התפטרותם ההמונית של הרופאים המתמחים. כ-500 מתמחים, אם הדיווחים שראיתי היום מדוייקים, לא הגיעו אתמול והיום למקומות העבודה שלהם. חדרי המיון ובתי החולים מתקרבים לקריסה, ושר, סליחה – סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כבר מפנטז על יבוא רופאים ישראלים שעובדים במדינות ה-OECD ולהעביר אותם בחינות הסמכה ישראליות מהירות על מנת להתמודד עם המצוקה (שהרי ידוע לכל שרופא ישראלי שכל כך מאמין במערכת הבריאות הישראלית עד שהוא לא טורח להוציא רישיון ישראלי לעסוק ברפואה ישמח מאוד לעזוב את המדינה המערבית המתוקנת שבה הוא חי ולבוא לפה בחום הזה). והנה מגיעות חדשות טובות, וכל הסיפור הזה נעלם מהכותרות. וזה טוב כשהחדשות טריות, אבל אסור שזה ימשך.

אנחנו צריכים לשמוח עכשיו על שובו הצפוי של גלעד שליט לביתו ולמשפחתו. אנחנו צריכים לשמוח שממשלת ישראל הצליחה, בסיטואציה לא פשוטה שבה לא חולקו לה קלפים מנצחים, לעשות משהו חיובי. אבל אסור לנו לתת לשמחה הזו להשכיח מאיתנו שהממשלה הזו לא נמדדת בפעולה אחת ושספינים, שליליים ומפחידים או חיוביים ומשמחים, לא יסרסו את המחאה. חובה עלינו לזכור שגלעד שליט, כשיחזור לביתו, ימצא עצמו גם הוא ניצב מול הקשיים שעוררו את המחאה הזו. גם הוא ירצה לשכור דירה, לקנות גביע קוטג', לתת לילדיו חינוך ראוי ולקבל טיפול רפואי הולם אם יזדקק לו. זו הסיבה שעלינו לשמוח היום, ומחר בבוקר לקפל את תרועת הפסטיבלים ולחזור לדבר ולהילחם על מה שחשוב לכולנו. אנחנו צריכים גם לזכור שהאיש המלודרמטי ומלא הפאתוס שדיווח בקול עמוק ומרשים על העסקה שהוא מביא הערב לאישור ממשלתו הוא גם שר הבריאות, ושהוא זה שהביא אותנו למצב שבו מחר בבוקר חסרים בבתי החולים 500 מתמחים שיטפלו בנו.

-=-

זו הסיבה שגם אם העסקה תצא אל הפועל וגם אם גלעד שליט יחזור כבר בשבוע הבא לביתו, עדיין אני סבור שיש להפיל את ממשלתו של בנימין נתניהו.


Responses

  1. "לשכור דירה, לקנות גביע קוטג', לתת לילדיו חינוך ראוי ולקבל טיפול רפואי הולם אם יזדקק לו"
    שכחת את כספי קצבת הזקה שלנו שגוזלים לנו בהחבא
    עוד דבר, ממשלת נתניהו לא חייבת ליפול, היא יכולה לתקן את דרכיה.
    על הממשלה הזאת לתקן את המעוות עכשיו, עם ובלי קשר לבחירות הקרבות יותר או פחות

    • היא לא יכולה לתקן את דרכיה ולא רוצה.

  2. עכשיו כתוב שבית המשפט אוסר על המתמחים להתפטר.

    http://www.themarker.com/consumer/health/1.1521817

    כעורך דין האם אתה חושב שבית משפט יכול לאסור עלי לעזוב דירה שכורה אם נגמר החוזה?

    • עדו, אתה טועה. זה לא מצב שבו החוזה נגמר. זה יותר דומה למצב שבו אני רוצה לעזוב את הדירה באמצע החוזה, והשאלה היא האם מותר לי לעשות את זה.
      וחשוב מאוד לזכור: ההתפטרות הזו היא פיקציה. היא אמצעי לחץ כדי לשפר את תנאי ההעסקה, וככה צריך להסתכל עליה. אני, אישית, חושב שהמתמחים צריכים לשבור את הכלים ולהפר את הצו (אבל מה אכפת לי להגיד את זה? לא אותי יתבעו כשאנשים יתחילו למות במיון), אבל את זה אני אומר לא כמשפטן, אלא כסתם אזרח.
      וכעורך דין אני אומר לך שאני יכול לבדוק את השאלה, אבל שקודם נצטרך לסגור הסכם שכר טרחה.

  3. אתה אחד ההגונים והישרים מבין עורכי הדין שהכרתי. כבר קרה ששילמתי אלפיים שקל שכר טירחה שלא ידעתי שאצטרך בכלל לשלם, לפחות אתה מודיע לי מראש.

  4. ואם המתמחים פשוט לא יגיעו לעבודה אז? יפטרו אותם?
    מה השלב הבא לכלוא אותם?
    מאד מסובך להכריח אדם לתת טיפול הולם לחולה כנגד רצונו.

  5. חותמת על כל מילה.

    ותמהני, בקשר להצאה של ליצמן לייבא מתמחים מחו"ל לפיתרון המשבר – האם לא יהיה זול יותר לייבא סגן שר בריאות ושר בריאות מוצלחים יותר מחו"ל?

    • יעל, אני מצטער על התגובה המאוחרת. הצעתך אכן ראויה. אני חושב שכדאי, אולי, לשלוח את שר הבריאות שלנו לאיטליה. שמעתי שהציעו לו שם פעם ג'וב. בתמורה, ישלחו לנו האיטלקים את שר הבריאות שלהם. אני לא יודע מי זה ואני לא יודע מה פועלו, אבל אני סמוך ובטוח שהוא יהיה מוצלח יותר מזה שיש לנו.


כתיבת תגובה

קטגוריות

