פורסם על ידי: רועי רוטמן | 11 בנובמבר 2011

לא ערווה, כוסית

ואנדרסיסטר, שאתם אולי מכירים מהבלוג ואן-דר-גראף אחותך, ארגנה אירוע של שירה בציבור, במחאה על ההתייחסות לשירת נשים – ומכאן שגם לנשים – כאל דבר תועבה. האירוע התקיים היום בבוקר, ולטעמי היה מוצלח מאוד. עם זאת, אני חושב שיש מקום לתת לקוראיו של הבלוג הצצה חטופה אל חלקי הצנוע באירוע.

-=-

לבקשתה של ואנדר, סייעתי בידה בהשגת האישור המשטרתי הדרוש לקיום האירוע. קבלת האישור כרוכה במילוי טפסים (בשלושה העתקים) והגשתם בתחנת המשטרה. מכיוון שהאירוע בלב תל אביב ואילו ואנדר בפאתי פתח שמיקווה, הלכתי בעצמי לתחנת המשטרה, מצויד בטפסים שאותם מילאנו, ושאלתי מה עושים איתם. הופניתי אל קצין בדרגת רב-פקד, דוד מלכה שמו, והתפתח הדיאלוג הבא:

רועי: שלום, אני רוצה לבקש אישור לקיים אירוע מחאה קטן.

קצין: באיזה אירוע בדיוק מדובר?

רועי: אירוע שקט של שירה בציבור, במחאה על סתימת פיותיהן של נשים.

קצין: לא הבנתי.

רועי: אני לא יודע אם שמעת, אבל לאחרונה היו כמה מקרים של חיילים שנטשו טקסים צבאיים כי שרו בהם נשים. באירוע הזה יתאספו נשים שישירו במחאה על זה.

קצין: הבנתי. והנשים האלה ששרות, הן יהיו כוסיות?

רועי: סליחה?

קצין: כוסיות, כוסיות. הן יהיו כוסיות? שלא יצא שאני מגיע לאבטח את האירוע הזה סתם.

-=-

ומלבד זאת אני סבור שיש להפיל את ממשלתו של בנימין נתניהו.


Responses

  1. ממש לא מפתיע….צריך למחות גם על המילה הזו!!!!!

  2. מה האיש הזה עושה כשהוא מקבל תלונות מנשים? למשל, על גניבה? "רגע, את כוסית? או שלא שווה שאני אבוא?"

    ומה הוא עושה שהוא מקבל תלונות על עבירות מין? מצחקק ושואל "היא היתה כוסית?"

    זה אמנם ספיח בקצה העניין, אבל מכיוון שהיית זה ששמע את העניין, יען, מן הראוי שתכתוב על כך לאחראי הטרדה מינית בסניף משטרה זה. כי זה מה שזה היה – התייחסות מבזה אליך על רק מינך ומעשיך. והסיבה להגשת התלונה/יידוע הסניף היא לא כדי להגן על נפשך העדינה אלא על הבאים (והבאות) אחריך.

    וזה לא בקטע של לפטר אותו, חלילה, או להעניש אותו. עם קצת הכשרה, הוא יהיה לא רק שוטר טוב אלא שוטר טוב ובלתי-מפלה.

    ובאמונה שכל אדם יכול ללמוד – ננוחם.

    • דינה,

      כשהוא מקבל תלונה על הטרדה מינית, רוב הסיכויים שהקורבן יושבת מולו והוא יכול לשפוט בעצמו.

      וברצינות – אין כאן עניין של הטרדה מינית. החוק די ברור בעניין הזה. איש לא התייחס למיניותי, ועל כן לא הוטרדתי מינית.

    • רועי, השאלה היא לא אם הוא הטריד אותך מינית אלא איך לגרום לכך שמישהו יסביר לו שלא מדברים ככה.

      אין לי ספק שכוונתו היתה נקייה והוא סתם שכח שנשים הן בני אדם ולא כוסים. ולא ערוות מהלכות.

      מישהו צריך להזכיר לו את זה, כדי שהוא יוכל לעשות את עבודתו נאמנה.

      ואני לגמרי לא מסכימה איתך שלא הוטרדת מינית: הוטרדת ועוד איך. זה לא אומר שנאנסת או שחששת לחייך או משהו כזה – אבל הוטרדת בעניינים מיניים ("יהיו כוסיות?") בתוך מהלך שאמור להיות מקצועי ונטול מיניות. מי שמכניס מיניות לתוך מערכת שלא אמורה להיות בה מיניות – יכול ללמוד שלא לעשות את זה, כי זה מטריד.

      כמה מטריד? מספיק כדי לכתוב פוסט על זה.

  3. היה אירוע נחמד, ואנרגיות מדהימות, אבל אני (אולי זו האדריכלית שבי) הצטערתי שזה לא קרה במקום קצת יותר מרכזי, מקום שאנשים עוברים בו במקרה. המוזיאון זו כיכר (יותר נכון רחבה) שוממה בדרך כלל ואין שם הולכי רגל מזדמנים. בפעם הבאה (שאני מקוה שתהיה כי לדעתי זו מטרה מאוד חשובה) כדאי שגם מי שלא ידעה על זה מראש ובאה במיוחד תוכל להצטרף ולתמוך. כיכר דיזינגוף תהיה מושלמת (מלא עוברי אורח בעיקר בשישי) או אפילו כיכר הסינמטק.

  4. חייבת לציין שלא הבחנתי בנוכחות משטרתית כלשהי. אולי זה כי לא היו מספיק כוסיות?

    • ראיתי שלושה שוטרים שעמדו בצד, די משועממים. תכ'לס, לאור אופי האירוע, הם לא היו צריכים לעשות יותר.

    • שרון,

      כמו שהעלמה עפרונית אמרה, היו שוטרים. אני אישית ראיתי שניים שישבו בצד, ופעם בכמה דקות עשו סיבוב ברגל. הם נשארו שם לפחות עד 12:30.

  5. אני לא רוצה להרוס את המסיבה, אבל זו נשמעת לי כמו אמירה הומוריסטית שנאמרה בין שני אנשים.
    אכן לא מי-יודע-מה מקצועי לשמוע אותה מאדם בתפקיד בכיר בשירות המדינה, אבל לא עובר את הגבול לטעמי, כל עוד לא נאמר בפומבי או לאישה.

    אישית אני אוהב הומור הפוך-על-הפוך שמציג עמדה קיצונית נגד כל היגיון אפילו טיפה משעשע אותי.

    אני מגדיר את עצמי פמיניסט (כלומר שואף לשוויון בין המגדרים), אבל אמירות שובניסטיות קיצוניות היא הדרך שלי להגחיך את השובניזם.

    • אורן,

      זו בדיחה סרת-טעם, אבל היא לא בדיחה שנאמרה "בין שני אנשים" או "לא בפומבי". זו אמירה שאמר משרת ציבור לאזרח שבה לבקש מאותו איש ציבור את סיועו המקצועי. אם הוא היה מספר את הבדיחה הזו בבית לאשתו ולילדיו סביב שולחן ארוחת הערב, אז זה היה ראוי להיקרא בדיחה פרטית. ועל המשמעות של אמירה כזו, כשהיא באה מפי שוטר בנסיבות שכאלה, עמד יפה אלי בתגובתו.

    • כנראה היה בזה מידה מסוימת של הומור (למרות ש-, בנינו, אני לא מכיר שוטרים ישראלים כחוד החנית של המאבק הפמיניסטי)… אבל ראבק, יש גם זמנים שצריך לסתום את הפה ולא לצחוק על הכל. ובעצם גם אם הכל נעשה ברוח טובה וזה, עדיין יש לבלוגר כאן כל הזכות להוציא את זה לאור.

  6. אם כבר, כיכר רבין. הכי מרכזי. בכל אופן, רעיון נהדר לאירוע, והעובדה שהוא גם התקיים בו זמנית בירושלים היא בכלל מצוינת. מה שכן, מכיוון שזהו רק פסיק קטן מול ההקצנה הדתית של השנים האחרונות והניסיון להפוך את הקשר בין הדת למדינה לחזק יותר ויותר (מה שיילך ויתגבר, נוכח כוחם האלקטרולי של המפלגות החרדיות וגדילת אחוזי מגזר זה באוכלוסייה), אני מציעה להפוך את האירוע המקסים הזה לנורמה – אחת לחודש.

  7. שרון, ליד המפגינים/ות באירוע שקט תראי שוטרים בודדים, החברים שלהם מתחבאים במקום קרוב. ריבוי שוטרים מלהיט את הרוחות, אבל תאמיני לי שאם תעשי משהו שלא נראה להם הם יצאו עלייך ולא תדעי מאיפה.

  8. אורן, ברור שמדובר בבדיחה. איש אינו סבור שבאמת הקצין בוחר את מי לשרת ובאילו משימות לשבץ את עצמו לפי מידת האטרקטיביות המינית של הנשים. העניין הוא שברגע שבדיחה כזו נתפסת כלגיטימית כשהיא באה מפי איש בעל סמכות בתפקיד, זה יוצר אווירה כללית שבה לא מתיחסים לנשים ברצינות. תאר לעצמך אישה שנאנסה אבל פוחדת להתלונן מחשש שילעגו לה ולא יאמינו לה. תאר לעצמך שהיא אוזרת אומץ לגשת לתחנת המשטרה, אבל בעודה מחכה לתורה היא שומעת את היומנאי מספר בדיחות מעין זו. דבר כזה יכול בהחלט להספיק בשביל לגרום לה לחזור על עקבותיה.

  9. מורין ויעל,

    יכול להיות שאתן צודקות, ושבדיעבד עדיף היה לעשות את זה במקום בו עוברים יותר אנשים. אלא שמכיוון שהטריגר שהביא לארגון המחאה היה הסיפור בבה"ד 1, ההחלטה היתה למחות מול הקריה. כיכר דיזנגוף היא אופציה שעלתה בתחילה, אבל ירדה מחמת חוסר מקום (ואגב, לאור כמות האנשים שהגיעה היום – טוב שירדה).

  10. אני רק רוצה לציין שרועי נלחם את מלחמתנו הצודקת לא רק מול המשטרה אלא גם מול מד"א ועיריית ת"א. הבירוקרטיה הכרוכה בקבלת אישורים היתה יכולה לשגע פיל אסיאתי ממוצע. כבוד ויקר לך, ידידי. וד"ש לכלב🙂

    • ואנדר, את הקרדיט למלחמה בעירייה תני למי שעשתה במלאכה הזו (שהיתה, בעצם, המאבק היחיד. המשטרה ומד"א לא הערימו שום קושי). בלי תמי זנדברג, ההתנהלות מול העירייה היתה נראית אחרת לגמרי.

  11. ומה היה ההמשך? השמטת את החלק הכי חשוב…

    אה, עוד שאלה חשובה – האם שרו שם את 'אלף כבאים'?

    • שוג'ומי,

      אני מבטיח לך, אתה לא מפסיד כלום. לא היה עירום.

  12. לא ברור לי – איפה התלונה נגד הקצין?

  13. מחריד. איזו גסות רוח


כתיבת תגובה

קטגוריות

