פורסם על ידי: רועי רוטמן | 14 בדצמבר 2011

אין בזה כל הגיון

בעיתון "יתד נאמן" פורסם בסוף השבוע האחרון מאמר שבו נטען כי הפרדה בין נשים לגברים היא דבר כל כך טבעי, עד שאפילו הנאצים עשו זאת באושוויץ. הדברים חוללו סערה בעולם המקוון שסביבי. פיד הטוויטר וקיר הפייסבוק שלי התמלאו באנשים שיש להם מה להגיד על הסיפור הזה, ואני אפילו לא שמתי לב. כשכבר שמתי לב, לא נשאר לי הרבה מה להוסיף על מה שנאמר. אז במקום לחשוב על משהו אינטיליגנטי לומר נתתי לאסוציאציות להוליך אותי, עד שנזכרתי בהומורסקה שכתב אפרים קישון לפני קרוב לחמישים שנה. החלטתי, אם כן, לבקש ממר קישון לכתוב עבורנו פוסט אורח. אמנם לא מדובר ממש במשל ובנמשל, אבל איכשהו זה מה שעלה לי במוח.

– יתכן – אמרתי לאזרח האובייקטיבי – אבל אינני יכול לסבול סרטים גרמניים בישראל. הם מעוררים בי בחילה.

– רגע אחד! גם הסרטים האוסטרים?

– גם הם.

– ובכן, אתה דוגל ברעיון הלאומנות.

– לא.

– אתה יודע, שהרצל נאם בגרמנית?

– אני יודע.

– האם גיטה אחראי למעשי הנאצים?

לא אחראי.

– אתה מודה בכך, שהיו גרמנים טובים שחרפו את נפשם כדי להציל יהודים?

– אני מודה בכך.

– הידוע לך, שגרמניה משלמת שילומים ופיצויים אישיים בדייקנות ובהגינות?

– ידוע לי.

– גרמניה המערבית היא אחת המדינות המועטות התומכות בנו בזירה הבינלאומית.

– נכון.

– אנו זקוקים לעזרתם, לא כן?

– בהחלט זקוקים.

– כלום אפשר לשנוא עם שלם לעולמים?

אי-אפשר.

– אם כן, הגד לי עכשיו את עמדתך לגבי הסרטים הגרמניים.

אינני יכול לסבול אותם. הם מעוררים בי בחילה.

– איפה ההגיון שלך?

– נשרף באושוויץ.

-=-

ומלבד זאת אני סבור שיש להפיל את ממשלתו של בנימין נתניהו.


Responses

  1. היי רועי,

    צער לי שהתגובה איננה קשורה לפוסט אבל מידע פנימי נמסר לי בנוגע למרתון סדרות מסוים ולא יכולתי שלא להתערב.
    אנא ממך אל תדלג על "פיירפליי" של ג'וס ויידון.
    12 פרקים וסרט סה"כ – אבל הנאה צרופה מובטחת.

    ניתן גם לקבל דיסק צרוב בתמורה לעוד תמונות של מיני-יען במשרד🙂

    תודה ולילה טוב.

  2. יפה שהכנסת לפוסט הומורסקה של קישון, אבל התייחסת (אתה ורוב הקוראים) אל המאמר המדובר כמאמר דיעה רציני ומבוסס, המתווה את דעת הציבור הדתי/חרדי, כאשר מדובר במדור/כותב סאטירי לחלוטין (טוב או לא טוב זה עניין של טעם). אתה יכול לנחש את התגובות אם לקטע שצוטטת הייתה התייחסות כאל כתבת דיעה אמיתית בעיתונות הגרמנית – פחות או יותר אותו דבר.

    כן, אפילו בציבור החרדי ואפילו בעיתונות החרדית מותר להם לצחוק על עצמם, גם אם ההומור לא לטעמנו. זאת סאטירה, מצטער, היא אמורה להיות כואבת (כמה אנשים נעלבו מהמערכון ההוא של "ארץ נהדרת" על גלעד שליט, שהוסכם שיהיה חצי שנה אצל ההורים וחצי שנה אצל חמאס? זה היה מושחז מאוד, אבל מספיק אנשים אמרו לי שהם מפסיקים לראות ארץ נהדרת כי זה פגע בהם וב"כבוד של גלעד").

    אז אפשר להרגיע את הסוסים, החבר'ה לא רוצים לחזור למחנות ולא להחזיר אותנו לשם. לא אומר שאין הקצנה, אבל דחילק, קצת הומור לא הרג אף אחד (רק שלח אותו לאושוויץ).

    ומלבד זאת, מיחזור של סלוגנים לא עובד, גם אם רוב הציבור לא מכיר את קאטו. חכה לבחירות, אולי זה יעזור.

    • מכירה את אחת שיודעת,
      בשביל דברים כאלה יש את המדור המיוחד לפניות הציבור בבלוג.

      מיק,
      נניח, רק לרגע אחד, שאני מקבל את הטענה שמדובר בסאטירה. המשמעות היא שאני צריך לקרוא את המאמר זה כמאמר שמבקר את תופעת הדרת הנשים. אם ככה, זה לא סתם מאמר שבו החרדים צוחקים על עצמם, זה מאמר שבו אחד מעורכיו של עיתון שנמנע מהצגת תמונות של נשים מעל דפיו עושה גודווין לתופעה כזו. איכשהו, זה לא נשמע לי הגיוני.
      מאז כתיבת הפוסט הצלחתי למצוא העתק מקוון של הטור המדובר (ועדכנתי את הקישור בגוף הפוסט בהתאם, למתעניינים). מקריאת הטור עצמו אני מבין שהסאטירה המושחזת מופנית כלפי חוץ, ולא כלפי פנים. המאמר תוקף את מבקרי תופעת הדרת הנשים, ולא את המצדדים בה.
      לא סתם, אני מניח, לא הצלחתי למצוא שום סיקור של הפרשה שעולה בו הטענה שמדובר במאמר שהביקורת שבו היא ביקורת עצמית. אפילו אתר חרדי דוגמת "כיכר השבת" לא הצליח להראות לי איפה פה בדיוק הסאטירה. אין די באמירה "נו, אתם לא מבינים סאטירה?" כדי להפוך טקסט לטקסט סאטירי.

    • קראתי את הקישור. לא, זה לא סאטירה. מה שהכותב אומר הוא שההפרדה בין גברים לנשים היא עניין כל כך טבעי ומתבקש שאפילו באושוויץ חיות האדם הנאציות עשו אותה כי זה עד כדי כך בסיסי להפריד בין נשים לגברים.
      בדיוק באותו אופן אמר פעם איש ש"ס אחד בכעס גדול ש'אפילו הנאצים לא עשו שעון קיץ', מה שנכון.


כתיבת תגובה

קטגוריות

