פורסם על ידי: רועי רוטמן | 29 בינואר 2012

בכל דור ודור

בשבוע שעבר ביקרה אצלנו אחותי הקטנה. על אף שהגיעה ממקום מגוריה המרוחק כשהיא עמוסה בתיקים כבדים לרוב, לא התעצלה אחותי וקנתה מתנות לשירה. אחת מאותן מתנות היה הספר "טיול בצבעים", וזו מתנה נחמדה מאוד שאין לי מה לומר עליה. המתנה השניה היתה ספרה של אלונה פרנקל "למה לנפתלי קוראים נפתלי?". מבט חטוף אחד בכריכה גרם לי להפטיר בבדיחות הדעת "מה זאת השואה הזו?".

חשבתי שזו בדיחה מצחיקה למדי, אבל אז אחת שיודעת פתחה את הספר, החלה לעלעל בו וגילתה שזו בכלל לא בדיחה. אלונה פרנקל הלכה וכתבה ספר שואה לפעוטות. ישבנו שלושתינו בסלון, קראנו בספר בצחוק נדהם ובתדהמה מבודחת, ומקץ כמה דקות תהתה אחת שיודעת באימה: "אבל מי מקריא את זה לילד בן שנתיים לפני השינה?"

-=-

לפני כמה חודשים צילמתי את התמונה הבאה בסניף של רשת חנויות ספרים גדולה בדיזנגוף סנטר. אלונה פרנקל, מסתבר, היא חלק מז'אנר.

-=-

ומלבד זאת אני סבור שיש להפיל את ממשלתו של בנימין נתניהו.


Responses

  1. אני מניח שאתה מכיר את הביוגרפיה של אלונה פרנקל?

    • בקווים כלליים. אני יודע שהיא ניצולת שואה, לא הרבה מעבר. אני מבין את המניע שלה לכתוב ספר שכזה, אני מתקשה קצת יותר עם העובדה שהוצאות הספרים מוכנות לשתף עם זה פעולה, שהורים מקריאים את זה לילדיהם הקטנים ושמדובר בשוק מספיק גדול בכדי להצדיק סקציה עצמאית על מדפי הספרים בחנויות "צומת ספרים".

  2. האם אחותך קנתה והביאה את הספר בשבילכם? בתור קוריוז?

    • כן. אחותו חובבת של בדיחות שואה. הספר הגיע עם פתק החלפה ועם האישור להחליף את הספר לכשתגמר הבדיחה.

  3. לא קראתי את הספר, אבל יש לי הערכה רבה לאלונה פרנקל, שיודעת לא מעט על נפשם של ילדים.
    אפשר לראות את הז'אנר כהיבט נוסף לאינדוקטרינציה שכולם עוברים ממילא, כדי לטפח את תחושת הקורבנות שלי. אבל אפשר לראות את זה גם הפוך: ילדים בארץ לא יכולים לברוח מהשואה. יש להניח שגם בתך שמעה את המילה הזו כמה עשרות פעמים בחייה הקצרים. ובהינתן המצב הלא-נורמלי הזה, יש חשיבות לספרים כאלה שמאפשרים לך כהורה לתת תשובות הולמות לשאלות שהילדים.

  4. ומה לגבי ספרים גזעניים כמו דנידין? http://www.haaretz.co.il/gallery/kids/1.1628203

    • וחסמב"ה וספרי אבנר כרמלי ?
      האמת היא שצריך להיות סלחן לגבי הספרים של פעם. תנסה לקרוא את ז'ול וורן בעיניים של פעיל איכות הסביבה או לראות את הסרט 'מ.א.ש' מנקודת מבט פמיניסטית..

  5. יש מצב שאלונה פרנקל היא חנוך לוין לפעוטות? מה"קקי פיפי" http://www.studioact.co.il/page.asp?id=144&show=photo&pn=431&ref=report ועד "נפתלי חולם"

  6. כששירה תגדל קצת, אני ממליצה לדודה לקנות לה גם את הספר "סבתא, מדוע יש לך מספר על היד?"
    אני גם מוכנה להשאיל לשירה את העותק שלנו

    http://simania.co.il/searchBooks.php?searchType=tabAll&query=%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%90+%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2+%D7%99%D7%A9+%D7%9C%D7%9A+%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8+%D7%A2%D7%9C+%D7%94%D7%99%D7%93

  7. "מעשה באמא עיזה וגדיים שבעה" שלה, שהוא גם ספר שואה לילדים (אבל מסוגה אחרת), מוקדש לצבא האדום.

  8. מה לעשות, גם על זה צריך לקרוא (או שמא?).


כתיבת תגובה

קטגוריות

