פורסם על ידי: רועי רוטמן | 14 באוגוסט 2012

מה אכפת לך אם הוא יבוא?

היום לפני 102 שנה נולד המשורר נתן אלתרמן. ימי הולדת מהסוג הזה הם אירועים שאני מתייחס אליהם בפלטפורמה אחרת, ותהיתי ביני לביני מה הדרך הנכונה לציין את יום ההולדת הספציפי הזה. בסופו של דבר, בחרתי להשמיע שיר שאינו משיריו של אלתרמן, אבל שנדמה לי שקשור אליו ישירות. השיר הזה הוא, לדעתי, השיר הנכון לציין בו את יום הולדת שנחגג בנוכחות חסרה.

קצת לפני שחגג אלתרמן את יום הולדתו ה-30 נולדה בתו, המשוררת תרצה אתר. על מערכת היחסים בין האב לבתו נכתב לא מעט, וידוע לכל שהשניים התייחסו זה אל זו גם בכתיבתם. אלתרמן כתב לאתר את "שיר משמר" ואתר השיבה לשיר הזה ב"שיר הנשמרת". "שיר הנשמרת" נכתב לאחר מותו של אלתרמן, ולא היה היחיד שבו אתר התייחסה לאביה פוסט מורטם. גם "שיר לערב חג" הוא שיר שבו מבכה אתר את חסרונו של אביה.

ב-1970 נפטר נתן אלתרמן, והוא בן כששים שנה. ב-1971, כשהיתה תרצה אתר קצת אחרי שלושים, היא חגגה לראשונה יום הולדת בלי אביה. השיר אמנם מתרחש ב"יום שני, שנת 71'" ויום הולדתה של אתר חל באותה שנה דווקא ביום רביעי, אבל איש לא ישכנע אותי שהשיר הזה אינו שיר על חסרונו של אב.

ותודה ל-@ronniebeck, שתגובתה לציוץ שכנעה אותי לכתוב את הפוסט

-=-

ומלבד זאת אני סבור שיש להפיל את ממשלתו של בנימין נתניהו.


Responses

  1. לפני שנתיים התקיימה תערוכה במוזיאון תל אביב לרגל 100 שנים להולדתו, וכשהסתובבתי שם נתקלתי בשיר שלא הכרתי, "אל הפילים". שתי שורות ממנו נחרתו בי: "וסוף אין לדרך הזו העולה/ סופי הדרכים המה רק געגוע".
    כתב הרבה מילים מהפנטות ורבות יופי, אלתרמן, אבל איכשהו אלה נגעו בי יותר מכולן.

    ואני בדעה שאתה צודק בעניין השיר.

  2. פעם כתבתי על השיר הזה שהרגש שהכי מעציב אותי בו זו הסלחנות והקבלה שלה "תמיד הוא מבולבל כל כך" "הוא פשוט שכחן…" http://www.dan-ya.com/songs-are

    אני מתה על השיר הזה.

  3. אני משוכנע שהשיר איננו על חסרונו של אב אלא על חבר/אהוב שמכזיב.

  4. אגב שיר משמר ושיר הנשמרת- יש גרסא שמשלבת את שניהם http://www.youtube.com/watch?v=P3BTQ-Ridck&feature=player_embedded

  5. יפה


כתיבת תגובה

קטגוריות

