פורסם על ידי: רועי רוטמן | 23 בינואר 2013

זה לא ספוילר

הבחירות מאחורינו. כמצופה, בנימין נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה. תומכי השמאל, שלרגע חשבו אתמול (אלוהים יודעת למה) שהמהפך בהישג יד אמיתי קמו הבוקר מאוכזבים במקצת. אני, מצד שני, עדיין שמח. תוצאות הבחירות האלה אינן רעות, בוודאי שאינן רעות כמו תוצאות הבחירות הקודמות או כמו התוצאות מהן חששנו לפני 3-4 חודשים.

הכנסת היוצאת היתה אחת הכנסות הימניות הזכורות לי. גוש הימין הקלאסי, שהורכב מהליכוד (27), ישראל ביתנו (15), ש"ס (11), האיחוד הלאומי (4) והבית היהודי (3) כלל 60 מנדטים. גוש השמאל הקלאסי, שהורכב ממפלגת העבודה (13 בתחילת הכהונה, 8 אחרי פרישת סיעת "העצמאות"), חד"ש (4), רע"מ-תע"ל (4), מרצ  (3) ובל"ד (3), הסתפק ב-27 מנדטים בלבד (ורק 22 אחרי החבירה של "העצמאות" לליכוד). שאר המנדטים הם המנדטים של המרכז הקיצוני (קדימה וה-28 שלה) והמנדטים של יהדות התורה (5), שאותה אני לא בטוח שאני יודע לסווג על הציר ימין-שמאל. במלים אחרות, גוש השמאל היה בגודל של פחות ממחצית מגוש הימין. בכנסת הנכנסת המצב יהיה קצת שונה.

גוש הימין מורכב עכשיו מהליכוד-ביתנו (31), הבית היהודי (11) וש"ס (11) – 53 מנדטים. גוש השמאל, מאידך, מורכב ממפלגת העבודה (15), מרצ (6), רע"מ-תע"ל (5), חד"ש (4) ובל"ד (3). סך הכל, 33 מנדטים. שאר המנדטים הלכו, שוב, ליהדות התורה (7) ולמרכז הקיצוני של יאיר לפיד (19), ציפי לבני (6) וקדימה (2) – 27 מנדטים. המסקנה שלי מהספירה הזו היא די פשוטה. המחנה הפוליטי היחיד שיכול להצביע על התרחבות במערכת  הבחירות הזו הוא השמאל. הימין הקלאסי איבד 7 מנדטים. המרכז שמר על כוחו (או נחלש, אם מכלילים בגוש המרכז של הכנסת היוצאת את סיעת "עצמאות"). השמאל הוסיף לעצמו בין 6 ל-11 מנדטים (שוב, תלוי איפה מכניסים את "עצמאות"). בנוסף, הח"כים שמרכיבים את גוש השמאל הנכנס הם, בעיני, קצת יותר "שמאל" מהח"כים שהרכיבו את גוש השמאל היוצא (בעיקר בגלל חילופי הדורות במפלגת העבודה). לזה צריך להוסיף שהימין הוא פחות ימני (ודי אם נזכיר ש"עוצמה לישראל" לא עברה את אחוז החסימה, מה שאומר שטיפוסים נאלחים כמו אריה אלדד ומיכאל בן ארי יצטרכו להסתדר מעכשיו בלי חסינות פרלמנטרית).

-=-

בחירות, כמו שכתבתי לפני כמה ימים, הן רק שלב בדרך. עברנו אותן בצורה לא רעה בכלל. עכשיו צריך לקחת את עצמנו, מנטרה והכל, ולהתחיל לעבוד.

-=-

ומלבד זאת אני סבור  שיש להפיל את ממשלתו של בנימין נתניהו.


Responses

  1. ועל כך יש להוסיף שבתוך הרשימה של לפיד נמצאת יעל גרמן – אשת מרצ עד לא מזמן, וב"התנועה" נמצאים פרץ ומצנע – אנשי העבודה עד לכנ"ל (אם כי מסייגת שבטח מהצד השני אפשר למצוא גם אנשי ימין כאלה).

    • עפרונית,

      חשבתי על זה כשכתבתי את הפוסט, והחלטתי להתעלם מזה, מסיבה אחת: להזכיר את אנשי השמאל לשעבר שחברים היום במפלגות של לבני ולפיד עלול לגרום לאנשים לחשוב שיש חיה כזו, "גוש המרכז-שמאל", ושהחיה הזו כוללת את "יש עתיד". (ובפלטפורמה אחרת ראיתי שכתבת משהו מאוד מאוד דומה) אנחנו חיים, כרגע, בעולם פוליטי תלת-גושי. טוב יעשו כולם, ובמיוחד השמאל, אם יתחילו להבין את זה.

  2. "שחר של עוד יום בהיסטוריה הארוכה…"

  3. מסכים מאד עם הניתוח ואף עם האופטימיות הזהירה. רק אציין שאחת הסיבות שאנשים מדברים על "גוש שמאל מרכז" היא שבניגוד לימין, כאן הגבולות מטושטשים הרבה יותר – בתנועה ואפילו אצל לפיד יש אנשים שבהחלט יכולים להתפס כשמאל ואילו בעבודה יש גורמים מרכזיים למדי.

    • יובל, אני לא יודע עד כמה הגבולות מטושטשים באמת בין השמאל למרכז, ואני לא בטוח שהם מטושטשים יותר מאשר הגבולות בין הימין למרכז. לי, כאיש שמאל, ברור ש"יש עתיד" נמצאת הרבה יותר ימינה ממני. למעשה, במובנים רבים אני מתייג אותה אצלי בראש כמפלגת ימין. התיוג הזה הוא כנראה מוטעה, ונופל במלכודת שדיברתי עליה בתגובה לעלמה עפרונית: אני שוכח שאנחנו בעולם תלת-גושי. מצד שני, אני מניח שיש מספיק ליכודניקים שעושים את המהלך ההפוך (והשגוי לא פחות) ומתייגים את יאיר לפיד כאיש שמאל.

  4. אני שמחה שמיכאל בן ארי ושאר זוועות עוצמה לישראל נשארו בחוץ, אך קיבלנו שלל קיצוניים חדשים באדיבות הבית היהודי, ואנחנו עדיין תקועים עם הרשימה הקיצונית מתמיד של הליכוד-ביתנו.

    לפיד הוא עוד דוגמא קלאסית מזן מפלגת המרכז והדרך השלישית, מפלגה של קולות צפים שלא טרחו להקדיש יותר מרגע להחליט בין ימין ושמאל והלכו על האדם הראשון שאמר "אני באמצע" כדי לא להחליט. זה יעבוד קדנציה אחת, אבל לא בטוח שהלאה.


כתיבת תגובה

קטגוריות

