פורסם על ידי: רועי רוטמן | 3 באוגוסט 2014

ביטחון פנים, 2 באוגוסט 2014

אתמול בערב הלכתי לכיכר הבימה בתל אביב כדי להפגין נגד מלחמת האיוולת שאליה יצאה ישראל ברצועת עזה ולמחות על מחיר הדמים שמשלמת ישראל על המלחמה הזו ועל מחיר הדמים הנורא והכבד מנשוא שמשלמים עליה תושביה של הרצועה. להפגנה הגיעו משהו כמו 300 איש, באנטי-קליימקס עצוב לעומת ההפגנה במוצ"ש שעבר בכיכר רבין. ההפגנה נקבעה לשעה 20:00, ואני איחרתי להגיע בכמה דקות. כעשר דקות אחרי שהגעתי, ועוד לפני שההפגנה ממש החלה, המשטרה החליטה שלא מתאים לה.

שוטר עם דרגות קצונה זוטרה פתח מגפון והודיע שההפגנה הוכרזה כבלתי חוקית. עשרות שוטרי מג"ב ויס"מ יצרו שרשרת אנושית והתחילו לדחוק אותנו החוצה מהכיכר. על האירוע פיקד ניצב משנה יאיר חצרוני, מפקד תחנת לב תל אביב, שלא היה מוכן לענות לשאלות המפגינים שניגשו אליו לברר מדוע המשטרה פועלת ככה, ורק אמר שדיבר עם המארגנים ושהוא לא חייב תשובה לאיש. גם לי הוא אמר את זה כשניגשתי אליו לשאול. ואז הוא ניתק מגע, הלך אחורה ונעמד מאחורי שרשרת השוטרים, שהגבירו את הלחץ עלינו. השוטרים הלכו כשהם דוחפים אותנו ומחפשים תירוץ להרביץ. הייתי בקו שצמוד אליהם, והם הקפידו לענות לכל קריאת סיסמה שלי ולכל פעם שהזכרתי להם שהם פועלים באופן בלתי חוקי בבעיטות קטנות לרגליים שלי ובאגרופים קטנים לצלעות ולגב, מספיק נמוך כדי שזה יבלע בקהל ואף אחד לא יראה את זה חוץ ממני. הם תפסו את החולצה שלי כמה פעמים כדי לנסות לגרום לי לשחרר אותה בכוח ולתת להם תירוץ להרביץ חזרה. אני מודה שהאדרנלין והעצבים הביאו אותי קרוב מאוד לנקודה שבה אני נותן להם את העונג, אבל איכשהו הצלחתי להירגע.

ואז הגענו לשדרות תרס"ט. השוטרים דחקו אותנו אל הכביש, ובאחת ההפגנה החוקית לחלוטין שלנו (שהרי אין צורך באישור משטרה להפגנות שאין בהן נשיאת נאומים פוליטיים או מדיניים ושאין בהן תהלוכה) הפכה להפגנה בלתי חוקית. עכשיו, פתאום, אנחנו חוסמים את הכביש. ולא משנה שהסיבה שאנחנו חוסמים את הכביש היא שהשוטרים הורידו אותנו אליו. עכשיו אפשר להתחיל לעצור. אני עמדתי על אי התנועה שבמרכז הרחוב, ובהחלטה של רגע החלטתי לחזור אל המדרכה. זו היתה החלטה חכמה, כי דקה אחר כך החלה המשטרה לשלוף מפגינים אקראיים בדיוק מהאיזור שבו עמדתי ולעצור אותם. זה נמשך כעשרים דקות, נדמה לי. מאוד קשה להעריך. ואז השוטרים יצרו שוב שרשרת אנושית, ודחקו את המפגינים לכיוון רחוב דיזנגוף. בתרס"ט מול הבימה נשארו הניידות עם העצורים. כשהגיעו המג"בניקים לדיזנגוף, הם עזבו את המפגינים לנפשם, וזו נקודה חשובה. פתאום, משהו כמו 150-200 מפגינים שהולכים בתהלוכה (דבר המחייב אישור משטרה, שלא ניתן) זה כבר בסדר. לא צריך לעצור את זה ולא צריך להפריע לזה. משהו כמו 10 שוטרים המשיכו להתלוות אלינו, אבל אלה כבר היו שוטרים של המשטרה הכחולה, שבסה"כ הקפידו שנישאר על המדרכה ולא נידרס בטעות. המשטרה קיבלה את תמונת הניצחון שלה. עכשיו יש תמונות של מפגיני שמאל שצועקים ונעצרים, ואת התמונות האלה אפשר להציב מול תמונות של הפשיסטים של יואב אליאסי ולהגיד "זה קיצוניים משני הצדדים". אנחנו מצידנו הלכנו כשאנחנו קוראים סיסמאות כמו "בעזה ושדרות ילדות רוצות לחיות" ו"די נמאס מביבי וחמאס", התכנסנו לכמה דקות בשדרות בן-ציון ואז המשכנו לגן מאיר והתפזרנו, קצת מובסים. לפני שהתפזרנו, המארגנים ראו לנכון לקרוא לנו במגפונים ללכת הביתה בקבוצות ולא לבד, מחשש להתנכלויות.

יש לי מה לומר על משטר שהחוסן שלו כל כך גבוה עד ש-300 לפלפים שמאלנים במרכז תל אביב נתפסים אצלו כאיום שיש לטפל בו בכוח; יש לי מה לומר על זה שאין פלא שאם מג"ב הוא הפטיש היחיד כמעט שיש למשטרה, מובן מאליו שכל הפגנה נראית לה כמו מסמר; יש לי גם מה לומר על זה שהבוקר השיח הפנימי בשמאל מדבר על אלימות משטרתית ולא על ילדים מתים בעזה (ועל החלק הקטן שלי בבעיה הזו). אני חושב שאפשר להסתפק בפסקה הזו ולצאת ידי החובות האלה.

-=-

פעם הייתי עורך ב"מדרון החלקלק" וזה גרם לי להבין משהו. המשהו הזה נכון גם הבוקר.

 

-=-

ומלבד זאת אני סבור שיש להפיל את ממשלת הדמים הרעה של בנימין נתניהו. ולא, זה לא אומר שאני אוהב את החמאס או חושב שהוא טוב יותר. אל תהיו אידיוטים ואל תביכו את עצמכם.


Responses

  1. איזה דיכאון

  2. השאלה היא האם ליברמן טוב יותר כי לפי הלך הרוחות במדינה זה מה שנקבל במקום נתניהו.


כתיבת תגובה

קטגוריות

