פורסם על ידי: רועי בר-און רוטמן | 13 במאי 2013

וד"ל גדול גדל בגן

לפני שנה ותשעה חודשים כתבתי את הפוסט הארוך ביותר בבלוג הזה. כתבתי שם על חוק הוד"לים שבדיוק התקבל בכנסת, וציינתי כמה שהחוק הזה חוק רע בעיני. אני מודה, עיקר דאגתי היתה שהחוק יאפשר למדינה להעביר קרקעות לידי קבלנים בעבור נזיד עדשים. האפשרות שהוד"לים ינוצלו לבניה שלא תואמת את מטרותיו של החוק אמנם עלתה בתגובות לאותו פוסט (וגם בציוץ הזה), אבל איכשהו נשארה בשוליים. יתכן שהיה צריך לתת לה מקום נכבד יותר במרכז.

כמו שאתם אולי זוכרים, אחד הטיעונים המרכזיים של מתנגדי המחאה היה "תל אביבים מפונקים, לכו לגור בפריפריה". כך, טענו הטוענים, גם ימצאו אנשים מגורים בזול, גם יחסכו בעלויות המחייה הכלליות שלהם וגם יחזקו את הפריפריה באוכלוסיה איכותית (כמובן, זה לא לגמרי נכון). אפשר היה לצפות מהמדינה שלפחות תנסה לדאוג לכך שיהיה דיור באותה פריפריה, לא? שכל מאות האלפים שינטשו את המטרופולין התל-אביבי היקר יתקלו באלפי דירות חדשות שנבנו מהר-מהר, בהליך מזורז, רק כדי לשכנם, לא? אתם הרי יודעים מה יהיה המשפט הבא בפוסט הזה.

אז זהו, שלא.

קבינט השרים לענייני דיור, שבראשו עומד שר האוצר המשועמם יאיר לפיד, צפויה לאשר בימים הקרובים תיקון לחוק הוד"לים, שמטרתו להרחיב את סמכויותיה של הוד"ל. בידיעה שפורסמה אודות הרחבת הסמכויות הצפויה (אם אכן יאושר התיקון בועדת השרים ולאחר מכן בכנסת), נאמר כי "הבעיה העיקרית של התוכניות שאושרו בווד"ל היא שרוב היחידות שאושרו הן בפריפריה". מסתבר שמכיוון שאחד התנאים לכניסה למסלול וד"לי הוא שלפחות 80% מהקרקע המתוכננת תהיה בבעלות מנהל מקרקעי ישראל, לא נמצאו מספיק שטחים מתאימים באזור המרכז, עתיר הקרקעות הפרטיות. ומכיוון שמבניית דירות בפריפריה לא מתעשרים, וחברות קבלניות רוצות להתעשר, נוצר הצורך לאפשר להן לתכנן מהר-מהר מאות ואלפי יחידות מגורים באזור המרכז.

ועכשיו, אני מניח, יבוא מי שיגיד לי "לא, מה פתאום! לא הבנת! זה דווקא טוב שיבנו במרכז, כי זה יגדיל את מלאי הדירות הבנויות ויוריד את המחירים". התשובה לכך היא כפולה. ראשית, יש להבחין בין "דירה מתוכננת" ל"דירה בנויה". זה שתכנית וד"לית תאפשר הקמתן של כך-וכך יחידות דיור לא אומר שיחידות הדיור האלה אכן תוקמנה. שנית, גם התיקון הצפוי נמנע מלקבוע חובה כלשהי לכך שבניה וד"לית תהיה בניה של דיור בר-השגה, באופן מלא או חלקי. התיקון בחוק, שנועד להגדיל את מלאי הדירות המתוכננות באיזור המרכז, לא טורח לעשות את הצעד הנוסף ולהבהיר באיזה סוג של דירות מדובר. מבחינת יאיר לפיד וחבר מרעיו, אלה בהחלט יכולים להיות מגדלי אקירוב.

-=-

בשבת האחרונה נראה היה ששוב יוצא חלק לא מבוטל מהציבור לרחוב ומוחה על היחס שהוא מקבל מממשלתו. הצטרפו אל המוחים, כי לא עבור עצמם בלבד הם מוחים. הזכירו לבנימין נתניהו שמלבד זאת, גם אתם סבורים שיש להפיל את ממשלתו.


תגובות

  1. ניסיתי להתעמק מעט בהבנת ההשלכה של תוכן הרשומה הזו והרשומה על הוד"לים עלי ועל מקום מגורי העתידי, אך כשלתי (ואאשים בכך את השעה).
    אפשר לקבוע אתך לדייט קפה לענייני בינוי ושיכון?

    • בוודאי שאפשר, ואני מניח שאתה יודע שיש דרכים טובות יותר ממערכת התגובות של הבלוג שלי לנסות ולקבוע איתי דברים.


כתיבת תגובה

קטגוריות